Anonym (så) skrev 2025-08-22 09:27:38 följande:
Om du ammar så kan det vara därför du har så stark hunger. Du kan behöva äta oftare, men välja sånt som mättar länge utan att vara alltför energirikt. Som ägg, kvarg och liknande. Jag tycker också att jag blir mer hungrig/sugen om jag går hemma och har lite småtråkigt (som det ju lätt blir med bebis, man sitter där man sitter, ensam hemma osv).
Sen är det ju så att kroppen inte återhämtar sig så snabbt efter en graviditet och förlossning oavsett vikten.
Jag gick ned väldigt snabbt efter mina förlossningar, men kroppen var absolut inte som innan. Jag var svag i bålen, hade ont i ryggen, plufsig magen och smala ben. Såg inte alls fräsch ut. Det tog nog i alla fall ett halvår att komma i något slags form igen. Sen gjorde hormoner, bebislivet att jag kände mig rätt eländig överlag, ful, trött, sliten, plufsig och smal på fel ställen... Och har man två barn så blir det rätt intensivt och mycket mindre tid att ta hand om sig själv. Men det blir ju bättre efter ett tag.
En annan sak är frågan om du kan motionera mer, tex gå promenader med bebisen i vagn? Jag hade bebisar som bara ville sova i vagn och gick långa promenader varje dag när jag var hemma med dem, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Det gjorde ju att jag fick komma ut och röra på mig, få igång lite förbränning och även få dagsljus, frisk luft. Är det något som skulle kunna fungera för dig?
Men det där att du blir kallsvettig, nästan svimmar, det låter inte helt normalt faktiskt. Vet inte vad det skulle kunna vara, men det kan nog vara bra att kolla upp.
Tack för ditt svar! Yngsta blir snart 2, jag ammar inte längre och har (tyvärr) inte gjort det på länge då hon slutade redan vid 9 månader. :( Jag har varit så här hela mitt vuxna liv men som ung rann allt bara av mig, jag kunde äta vad som helst. Rätt vanligt gissar jag på. Sen efter barnen började det byggas på. I år fyller jag 40 och jag vill ta tag i det innan det blir helt omöjligt.
Jag har promenerat färdigt med ungar i vagn känner jag, haha. Har också varit där med småttingar som bara sover i rullande vagn, förstörde nästan höfterna och ryggen av det. Nu kan jag gå utan att få ont men jag tror höften är skadad för evigt, jag hade problem innan barnen också. Men så fort yngsta börjar på förskola så ska jag bege mig ut!
Ja, jag har sökt vård för det många ggr tyvärr. Ingen hittar nåt. När jag kan ta tag ordentligt i kosten så provar jag söka vård igen, om inte koständring hjälper.