Inlägg från: Anonym (Less) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Hade du spytt av att äta några mackor, en banan och yoghurt+musli mellan kl 06-13? Det låter jobbigt. 

Ständigt ätande är väl att ta i. Ge gärna exempel på vad jag ska äta istället för det jag skrivit. 

Nej, det är svårt om man inte har ett kontorsjobb. När jag jobbade i butik fick jag ha Läkerol i fickan för att få upp blodsockret och orka. 

Anonym skrev 2025-08-22 05:31:34 följande:

Men alltså, hur får man ens ner den enorma mängden i magen varje dag?
    Jag skulle spytt magen ut- och in.

Det som behövs är att vänja av med allt detta ständigt pågående ätande. Vänja magsäcken med mindre helt enkelt. Och det går även om det är jobbigt i början.

Utöver det så är det mest "mos" du äter. Ge magen något att jobba med istället. 
    Och, ge inte efter så fort magen kurrar lite.

Hur ska du ha tid att äta på det är viset när du ska börja jobba igen?

• Anonym (Less)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-22 05:44:34 följande:

Du måste börja räkna kalorierna. Det finns många gömda fällor i tex salami och müsli. Att äta tre mackor till frukost är mycket kalorimässigt. Du får i dig cirka 440 kcal på enbart två knäckebröd Och Ett surdegsbröd med philadelphiaost och salami. Lägger du till två skålar med light yoghurt (lunch och eventuellt yoghurt till mellanmål) och müsli med banan är du uppemot cirka 800-900 kcal och sen är det middag på det Och ytterligare en macka på kvällen. 

du äter inte mycket, men du äter för mycket och för ofta för den kaloriförbrukning du har. Att ändra matvanor innebär ju ofta att man känner hunger och får ta sig igenom det, men att bli yr ska du ju inte vara såklart. Ladda ner appen fatsecret och logga allt du äter på en normal dag. I appen fyller du även i din aktivitetsnivå och längd/vikt och får en gräns för hur mycket kalorier du ska äta för att kunna gå ner i vikt. 

Jag räknade förut, appen tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, då ville jag gå ner från 73 till 65 eller nåt, minns inte riktigt. Jag mådde jättedåligt av det, hamnade alltid på plus. Men frukosten får jag jobba på. 

Yrseln och hungerproblematiken har jag alltid haft, det är inget nytt eller pga att jag äter för lite/dåligt just nu. 

Jag slutade med appen för det var så himla jobbigt att lägga in det man lagat till middag... har jag missat hur man ska göra? :') Vi lagar allt från grunden så det tar ju evigheter att lägga in alla ingredienser? 
  • Anonym (Less)
    Lynx123 skrev 2025-08-22 06:42:00 följande:

Men fina du - du ÄR inte överviktig. Blir ledsen när jag ser människor vara så hårda mot sig själva!!! Du är fin precis som du är - so what om du har lite mage!

Förstår att du ändå vill försöka och därför skulle jag vilja råda dig att göra följande.

1. Ät bättre! Sluta med kvarg och muesli och sådant till lunch och försök i stället äta lagad, ganska proteinrik mat som mättar med många gönsaker tex  en omelett på två ägg med fetaost och massor av sallad, kycklingfileer i ugnen med massor av grönsaker (tex frysta wokgrönsaker).

2. Jättetrist råd men knappa in allt du äter på kostbevakningen för att hålla koll på hur mycket du kan äta UTAN att gå upp i vikt. Precis allt. Du kommer få en bra idé inom bara ett par veckor. Sedan drar du ner på intaget med ca 300kcal om dagen.

3. Styrketräna 2-3ggr i veckan. Det ger dig både kraft och energi. Tunga vikter progressivt! Kommer ge dig ett smalare midjemått, bra hållning och styrka och bättre självförtroende.

Men du ska också veta att du är jättefin som du är!

Tack. Jag ser dock överviktig ut. Jag tror fettet fördelas konstigt på mig. 

Jag började med yoghurten och muslin eftersom jag märkte att jag inte blev mättare när jag åt lagad mat. Det spelar verkligen ingen roll vad jag äter, inget funkar. Jag har som plan att hela tiden ha en rejäl sallad i kylen, just nu ska jag göra en med spetskål och salladslök och en asiatisk dressing till. Så jag får testa sånt till lunch istället, med ägg eller kyckling till som du säger. Kyckling äter vi mycketav redan så det blir kanske lite mycket med det till lunch också. Men jag får testa. 

Jag hade nog velat styrketräna faktiskt, men hatar att gå på gym... tjejgym hade funkat men det har vi inte. 

Jag hade en app förut som tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, vilket var omöjligt. Var så jävla hungrig. Sen var det så krångligt att lägga in middagarna, vi lagar allt från grunden oftast, det blir ju jättemånga ingredienser. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Träning) skrev 2025-08-22 07:58:13 följande:

Jag skulle säga att du skulle behöva få in mer träning om du vill se resultat. Du säger att tiden inte finns med två små barn, men kan inte din partner ta dem de gånger du tränar? 

Den lilla börjar snart förskola så då kommer det finnas lite mer tid,men samtidigt börjar pappan jobba igen. Men gympapass hemma framför youtube funkar även när barnen är hemma, så då hinner jag med 3-4 ggr i veckan iaf, framöver. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 08:13:35 följande:

Som de andra skrivit, mer protein, det mättar. Läs på vilken yoghurt som har mest protein.

Gör muesli själv utan socker. Mager skinka eller kyckling isf salami. Soppa på vitkål, potatis, morötter, lök, linser, bönor som mellanmål och innan lunch och middag. 

Tack. Vi äter bara musli utan socker, däremot är det ju torkad frukt i. Salami är min kompromiss eftersom jag slutat helt med socker, haha. Älskar salami. Oftast är det bara en skiva per dag. Är det så illa? ;( Soppa mättar mig jättedåligt tyvärr. Hungrig direkt igen. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 08:16:25 följande:

Salami innehåller runt 4 gånger så många kalorier som skinka.

Jag äter bara en skiva per dag, IBLAND två. Snyft, min salami. :( 
  • Anonym (Less)
    Anonym (S) skrev 2025-08-22 08:22:57 följande:

Du får nog i dig väldigt mycket kalorier helt enkelt. Två knäckemackor och en rågmacka med salami är mycket. Det kan även bli väldigt mycket kalorier i lagad lunch eller  Youghurt/kvarg och müsli. Sedan flera mellanmål på det och middag utan så mycket grönsaker och i varje fall ibland sås med delvis gräddde.

Jag är som du och vill gärna äta ofta och det funkar för mig utan att gå upp i vikt då jag äter andra saker än du. 

Här är förslag på hur du kan göra för att minska kaloriintaget rejält. Många tror dessutom att de äter lagom portioner fast det är för mycket. Jag brukar lägga upp min middag på en mindre tallrik vilket kan vara ett bra knep. 

Frukost: 1-2 rågskivor med ägg eller cream cheese och grönsaker plus varm dryck kaffe/te

Mellanmål: frukt som du tål. Äpple är väldigt bra för att stabilisera energinivån. Drick vatten och gärna te till. Jag brukar dricka grönt te till både lunch och mellanmål. Ta även några nötter om frukt inte räcker. Skippa kvargen.

Lunch: Kycklingsallad tex med grönsaker som du tål. Skippa feta dressingar. Ta en rågbrödsskiva till om du känner att det mättar.

Mellanmål: frukt och grönsaker, eventuellt nötter plus kaffe/te. Banan, äpple och morot är bra om du tål det. Drick även ett stort glas vatten. 

Middag: Fyll en mindre tallrik med hälften sallad och grönsaker. Dela sedan upp resten på tex kyckling och potatis/rotfrukter. Skippa såser med grädde och mjölk.

Kvällsmål: Osötad youghurt med frukt. Undvik müsli då det innehåller mycket kalorier. Smula ev ner en knäckebrödsskiva. 

Tack för utförligt svar. Jag får kolla på bättre bröd än knäckemackorna! Äggmacka är ju gott så det funkar. Cream cheese äter jag redan. 

Frukten är tyvärr rätt svårt, banan är väl det jag kan äta. Och apelsin och annan citrus men det är inte alltid dom är goda om det är fel säsong. Apelsin blir jag ändå lite halvmätt på men sen jättekissnödig och sen är mättnaden som bortblåst, haha. Så det är väl bara vätskan som ligger och skvalpar och ger nån slags mättnad kanske. Nötter funkar inte heller tyvärr. Frön går bra, kanske kan funka? 

Kycklingsallad är gott! Vi äter mycket kyckling dock så risken finns väl att det blir lite mycket, alltså att jag till slut börjar hata kyckling, haha. 

Egentligen är det där ganska likt vad jag äter! Förutom frukosten då. Och att jag just nu bytt bort lagad mat mot yoghurten och musli (obs, endast naturell yoghurt och ev lite grekisk). Min sambo gör gärna tomatsallad och så till middag och vi har nästan alltid blomkål i ugnen till, eller liknande. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-22 09:09:48 följande:
    Varför äter du yogurt och musli till lunch och inte lagad mat? Förstod inte helt förklaringen. Skulle jag göra det i dietperioder så skulle det rucka dagen, jag skulle få ett för stort underskott på kvällen. Sömnen är jätteviktig.

Jag har gjort några mindre viktnedgångar, är en träningstjej och håller mig i form annars men innan sommaren ibland och så. Det som funkar klart bäst för dom flesta är mkt protein och lagom med fett. Fett mättar bra, äter jag för fettsnålt så missar man fett kvinnor behöver för rätt hormonproduktion med. Jag äter inga lågfettprodukter utan rätt mängd istället. Några nötter per dag t ex. Kolhydrater är det som får gå bort, förutom det jag behöver för sömnen och för att må ok allmänt.

Finns inget som gör mig så hungrig som bara kolhydrater, det är att be om problem längre fram på dagen när jag behöver fokusera på jobbet.
    Jag tänkte att eftersom lagad mat inte heller håller mig mätt, så kan jag lika gärna äta nåt med mindre kalorier eftersom jag ändå inte blir mätt och ändå går upp i vikt. Men jag åt ju heller inte rätt slags lagad mat, inte tex kyckling och sallad som många föreslagit. Ibland, men det kunde lika gärna bli en bit hemlagad lasagne eller köttbullar om ungarna ätit det. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-22 09:27:19 följande:

Det enda du kan göra till att börja med är att ta reda på exakt hur många kalorier du behöver för att gå ner i vikt och ha koll på hur många kalorier du sätter i dig. Det finns egentligen ingen annan "metod" eftersom oavsett om man har pcos, sköldkörtelproblem mm mm så måste man få i sig färre kalorier än man gör av med för att gå ner i vikt. Märk väl att jag inte säger äta mindre mat, för det finns mat som har stor volym och mättar bra utan att för den skull ha många kalorier. (Googla high volume foods.)

www.calculator.net/tdee-calculator.html Här kan du räkna ut hur många kalorier du behöver. Mitt tips är att välja Activity: sedentary (stillasittande) såvida du inte tränar extrema mängder. De flesta av oss sitter ner 15 timmar om dagen oavsett. 

Räkna inte heller med de kalorier du förbränner när du tränar, träning har inte särskilt stor påverkan på vikten ändå. 

Allt kokar ner till vad du stoppar i munnen. Kalorier in, kalorier ut. 

Tack, bra tips. Enligt den kalkylen behöver jag 1700. Om jag vill gå ner lite i vikt, lite under 1500, och 1200 för att gå ner ett halvt kilo i veckan. Jag hade en app förut som tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, vilket var omöjligt. Jag var så hungrig. :( Jag ska läsa på om mat med mer volym. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 09:27:38 följande:
    Om du ammar så kan det vara därför du har så stark hunger. Du kan behöva äta oftare, men välja sånt som mättar länge utan att vara alltför energirikt. Som ägg, kvarg och liknande. Jag tycker också att jag blir mer hungrig/sugen om jag går hemma och har lite småtråkigt (som det ju lätt blir med bebis, man sitter där man sitter, ensam hemma osv).

Sen är det ju så att kroppen inte återhämtar sig så snabbt efter en graviditet och förlossning oavsett vikten.

Jag gick ned väldigt snabbt efter mina förlossningar, men kroppen var absolut inte som innan. Jag var svag i bålen, hade ont i ryggen, plufsig magen och smala ben. Såg inte alls fräsch ut. Det tog nog i alla fall ett halvår att komma i något slags form igen. Sen gjorde hormoner, bebislivet att jag kände mig rätt eländig överlag, ful, trött, sliten, plufsig och smal på fel ställen... Och har man två barn så blir det rätt intensivt och mycket mindre tid att ta hand om sig själv. Men det blir ju bättre efter ett tag.

En annan sak är frågan om du kan motionera mer, tex gå promenader med bebisen i vagn? Jag hade bebisar som bara ville sova i vagn och gick långa promenader varje dag när jag var hemma med dem, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Det gjorde ju att jag fick komma ut och röra på mig, få igång lite förbränning och även få dagsljus, frisk luft. Är det något som skulle kunna fungera för dig?

Men det där att du blir kallsvettig, nästan svimmar, det låter inte helt normalt faktiskt. Vet inte vad det skulle kunna vara, men det kan nog vara bra att kolla upp.
    Tack för ditt svar! Yngsta blir snart 2, jag ammar inte längre och har (tyvärr) inte gjort det på länge då hon slutade redan vid 9 månader. :( Jag har varit så här hela mitt vuxna liv men som ung rann allt bara av mig, jag kunde äta vad som helst. Rätt vanligt gissar jag på. Sen efter barnen började det byggas på. I år fyller jag 40 och jag vill ta tag i det innan det blir helt omöjligt. 

Jag har promenerat färdigt med ungar i vagn känner jag, haha. Har också varit där med småttingar som bara sover i rullande vagn, förstörde nästan höfterna och ryggen av det. Nu kan jag gå utan att få ont men jag tror höften är skadad för evigt, jag hade problem innan barnen också. Men så fort yngsta börjar på förskola så ska jag bege mig ut! 

Ja, jag har sökt vård för det många ggr tyvärr. Ingen hittar nåt. När jag kan ta tag ordentligt i kosten så provar jag söka vård igen, om inte koständring hjälper. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 09:35:07 följande:
    Jag har några tankar om maten som du kanske skulle kunna prova. Jag tror tex att du behöver mycket mer protein och fett, det kan vara en orsak till att du får såna symtom som du beskriver.

Frukost: byt knäckemackorna till 2-3 av det där rågbrödet. Ha rejält med pålägg på, gärna proteinrika och lagom fetthalt. Ost, skinka/kalkon, salami, ägg.

Mellanmål: välj protein, tex kvarg med bär eller ett ägg. Nötter är energirikt men ger också bra mättnad.

Lunch: satsa på lagad mat ändå, och välj gärna matig mat. Grytor, pasta med köttfärssås, kyckling. Ät en vanlig bra portion. Om du inte orkar laga nåt avancerat så försök i alla fall äta alla komponenter, tex pasta med färdiga köttbullar, en morot eller några broccolibuketter. 

Mellanmål: återigen, välj protein som på förmiddagen. 

Middag: ät lagad mat igen, matig mat som till lunch. 

Kväll: ta ett proteinrikt mellanmål som till för- och eftermiddagen. 
    Det var typ sådär jag åt förut, och då sod jag bara stilla i vikten, tyvärr. :(
  • Anonym (Less)
    Anonym (har lyckats och är mätt) skrev 2025-08-22 10:02:57 följande:

Skriv upp allt du äter detaljerat under en vecka eller två så att man kan räkna kalorierna och återkom gärna. Gärna väga allt på digitalvåg. Din lista var lite vag med mängderna.

Tack, ska se om jag får till tiden till det. Jag hade en app förut som tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, vilket var omöjligt. Var så hungrig. Men just nu har jag ingen aning om vad jag ligger på, jag kände att det var inte riktigt för mig att hålla på och räkna. Ville inte stå med mobilen och väga maten hela tiden inför barnen heller. 
    Martins07 skrev 2025-08-22 10:17:01 följande:

Sluta äta så svårt är inte. Dryck vatten och ät lite bara en gång per dan. 
    Det är det bästa alternativet som finns. 
    Sluta med läsk, söcker, fast food etc...

Har du ens läst hela inlägget? Jag blir så hungrig att jag blir skakig, tunnelseende, mår illa. Hur ska jag kunna ta hand om mina barn om jag mår så? Ska dom se mig svälta mig så jag nästan kräks? 

Om du läst inlägget hade du sett att jag varken dricker läsk, äter socker eller snabbmat. Vi äter mat lagad från grunden till middag, resten av vad jag äter under dagen kan du se på sida 1 eller 2. 
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?