Inlägg från: Anonym (Less) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Anonym (Sally) skrev 2025-08-22 10:49:32 följande:

Var kommer frukt och grönsaker in?

Fyll halva tallriken med frukt och grönt, sedan vanlig mat på den andra halvan. Bra mat, mkt protein, lite kolhydrater. Då äter du automatiskt mindre mat men får ändå i dig fiber, vitaminer osv. Ät så alla måltider, men minska ner antal måltider. Det är inte bra att äta så ofta, kroppen hinner aldrig vila, inte tänderna heller. 

Drick mycket så magen mår bra. 

Undvik salami (chark överhuvudtaget), socker, för mkt ris, pasta osv, bröd (knäckebröd är bättre än vanligt bröd eftersom en knäckeskiva väger mindre än en brödskiva, dvs du äter mindre bröd), flytande kalorier. 

Till middagen. Ofta blomkål i ugn, och/eller tomatsallad nu på sommaren. Jag har testat många matkombinationer, och inget mättar särskilt mycket. Men jag ska bli bättre på grönsaker. 

Äter inget socker, utöver sånt som finns i maten redan osv. Torkad frukt i musli. Inte så mycket ris eller pasta heller egentligen. Brödet har jag dragit ner på men tror jag behöver esätta frukosten helt, vet bara inte hur eftersom jag är så brutalt hungrig på morgonen och mackor funkar egentligen bäst. 
    Anonym (har lyckats och är mätt) skrev 2025-08-22 12:03:01 följande:
    Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Tex räkna ihop en hel grytas kalorimängd och dela på 4, eller hur stor andel du äter. Eller tex 1 lök i grytan = 0.25 lök i appen för din del. 500 g kyckling = 125 g kyckling knappar du in i appen.
    Nej, det gick ju, men var krångligt och tog tid. Det kändes inte bra att stå och väga och räkna ut inför barnen heller, även om dom är små och inte förstår. Och har man en gryta med 20 ingredienser tar det ju sin tid! 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Kolhydrater) skrev 2025-08-22 11:54:39 följande:

Har du provat minska kolhydraterna? Ett par ägg mättar mycket bättre och längre än frukt för samma kalorimängd. 

Tål du kål så kan du prova blomkålsmos och blomkåls- eller broccoliris istället för potatis och ris.

Ät ordentligt med protein också.

Njaae, förut men inte nyligen, så det är värt ett försök! Ägg äter jag då och då, inte ens två ägg håller mig mätt särskilt länge. Det är galet. 

Jag både tål och gillar kål, bra tips! Har just nu en spetskål ikylen som väntar på att strimlas. Blomkålsris har jag inte testat än men det är jag säker på att jag gillar. Vi gör blomkål i ugnen flera ggr i veckan och det byter jag mer än gärna ut potatis osv mot också. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Kolhydrater) skrev 2025-08-22 12:15:38 följande:
    Såg det här nu. Inte konstigt att du är hungrig! Ät varm lagad mat som du behöver ta tugga.Yoghurt, müsli och banan håller mig mätt typ en kvart. Dra ner på kolhydraterna för jämnare blodsocker och ät protein för mättnad
    Jag missade att skriva in middag! :D Vi lagar nästan alltid från grunden, ofta kyckling och kött, försöker bli bättre på fisk. Vi gör ofta blomkål i ugnen som tillbehör, mycket tomat nu under sommaren, även zucchini. Ofta rotsaker i ugnen också. 

Jag åt alltid lagad mat till lunch förut men när vikten stod helt stilla och jag int ens höll mig mätt mer än en timme, så tänkte jag att jag lika gärna kunde äta yoghut och musli. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Moi) skrev 2025-08-22 12:20:32 följande:

Det som funkar bäst för mig är att bara minska mängden varje gång man äter. Är man ändå hungrig hela tiden blir skillnaden inte så stor. Om jag åt två mackor åt jag istället en osv. Det är svårt att göra stora förändringar med småbarn och man har inte tid att räkna kalorier och läsa recept. Fyll på med grönsaker och minska portionerna. Ha sallad eller gurka på mackan istället för pålägg t ex. Små saker kan göra stor skillnad utan att man måste lägga om hela kosten. Sen styrketräna eller gå lite omvägar för att hämta barnen i dubbelt tempo. 

Kan testa det faktiskt! Som du säger, spelar väl egentligen ingen roll om jag är jättehungrig eller väldigt hungrig. :')
    När även yngsta börjar på förskola och det funkar stabilt ska jag börja promenera tänkte jag, utöver det jag kommer gå med dom. Det är en promenad på 20-25 minuter enkel väg så det blir ändå lite rörelse. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-22 14:03:17 följande:
    All sorts protein funkar för mig, kyckling har jag lite svårt för numera eftersom jag ätit det så mkt. Entrecote t ex blir rätt liten mängd eftersom det är så fett men har ätit det nån gång under diet. Mager nötfärs funkar men också rätt mkt fett så det har jag ätit mer sällan. Räkor är kanon.

Bröd äter jag inte under diet, däremot majskakor med ägg och kaviar t ex, det mättar bra och inte för mkt kolhydrater. Havregryn blir ju lite tjorvigt med eftersom kolhydrater. 

Om man använder en app under en period så lär man sig dom här sakerna och så behöver man inte ständigt hålla på. Visst, många ingredienser så blir det mer komplicerat men då återanvänder man det. När jag har dietat så har jag räknat kalorierna eftersom det för mig är såpass plågsamt med underskott, jag vill ha kort tid där. Och inte tänka på mat för mkt, kroppen är bra på att hålla jämvikt när man väl nått sitt mål.

1400 kcal är ändå rätt högt, jag som är lång och styrketränar mkt behöver ner på 1200 för att gå ner. Så det kan krävas mer än man tror för att få kroppen att lämna jämvikt. Man blir mindre benägen att slentrianäta sen när man minns hur det var att bli av med det.
    Jag är imponerad av folk som klarar att hålla en diet så där. :) 
    Haha ja gud ja, när man vet vad lite choklad gör så är motståndet att vräka i sig aningen högre. :')
  • Anonym (Less)
    Anonym (illamående) skrev 2025-08-22 15:14:10 följande:

Det där med ständig hunger har jag fått känna på nu i och med klimakteriet. Och min erfarenhet är att inget, absolut inget, hjälper mot hungern. Det spelar ingen roll hur man äter, vad, hur ofta eller annat. Det enda man kan göra är att stå ut med att vara hungrig. Visst blir man illamående, men åtminstone jag kräks inte och efter ett tag minskar illamåendet lite. Tycker även att kroppen blir bättre på att hantera hunger så att man får mindre symtom med tiden. 

På det viset har jag i alla fall slutat öka i vikt.

Fy vad jag lider med dig, men också skönt att någon som förstår skriver. Hade jag inte haft det här i 10-15 år hade jag kunnat tänka att det var förklimakteriet. Kommer det gå över för dig sen när allt stabiliserat sig? Som sagt, förstår verkligen din situation. 
  • Anonym (Less)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-22 15:48:40 följande:
    Övningarna i appen kan du göra på golvet medan barnen krälar på dig. Vänta inte till kvällen för då är man för trött. Utan kör 5 min på golvet tillsammans med barnen ett par gånger om dagen.

Hitta styrkeövningar i vardagen. Vad finns på lekparken som du kan använda? I vår lekpark fanns ett traktordäck som jag klev upp och ner på. Annars kan man ju alltid göra benböj.

Få till promenader med inslag av pulshöjande delar- uppför en backe med vagnen, trappor tillsammans med barnen mm.

När du får in mer träning i vardagen kommer du känna dig starkare och piggare och må bättre.
    Tack, jättebra tips! Snart blir jag själv med barnen igen och då kommer vi ha mer behov av att vara ute i lekparker tex, så det var verkligen ett bra tips. Jag är aktiv i lekandet med barnen men ska bli bättre på att röra mig mer. Klänga runt och så. :D Lättare nu när det börjar bli svalare också. 
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 16:21:38 följande:
    Det missade jag, ja då är det ett annat läge!

Håller med, man får fundera över om det är rätt tid att gå ned i vikt på ett aktivt sätt just nu. Man kan göra förändringar som ger ett bättre mående och minskad risk att gå upp i vikt, men kanske vänta med aktiv viktnedgång tills man är mer i balans. 
    Bra skrivet, jag kanske är för hård mot mig själv just nu, i denna situationen i livet. Jag vill ju tex inte bli vresig och arg mot barnen bara för att jag vill gå ner i vikt. 
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-22 16:21:54 följande:

Sluta med allt vad kolhydrater heter och lägg till fett istället, kommer vara asjobbigt i början, men sen kommer du vara mätt länge, äta mindre och kilona kommer rasa av dig :)

Så exakt alla kolhydrater ska bort isf? Klarar kroppen det, hur länge? Tänker på den stackars hjärnan, den behöver väl allt? 
  • Anonym (Less)

Anonym skrev 2025-08-22 16:41:24 följande:
    Ja, jag hade inte klarat att äta så ofta för det första.

Drick mycket vatten, eller om du tycker vatten är trist (som jag tycker) blanda i lite Fun Light, kolsyra gärna vattnet innan. Då fyller du magen.

Nåja, alla är vi olika och jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Hoppas du får ordning på det iallafall och att du når den vikt du önskar.
    Hur mycket vill du gå ner?

Testa plankan, den är jäkligt effektiv. Ett bättre alternativ än sit ups som har en tendens att slita på ryggen. Iaf för mig.
    Mycket promenader är jättebra motion. Kan du komma iväg utan barn med dig så lyssna på en pod eller någon musik du gillar, det gör att en (kanske) halvtrist promenad går så mycket lättare.

Allt handlar om kalorier in och kalorier ut. 1400 kalorier låter lite kan jag tycka även om jag själv skulle klara mig på det.
    Man måste ju inte heller ha exakt på kalorin heller, bara man har en ungefärlig uppskattning på vad man stoppar i sig.
    INgen fara, det var lite hårt skrivet bara. Jag tycker själv texen banan knappt räknas och förstår inte att det finns folk som blir proppmätta av det. 

Har testat att dricka mycket vatten, det hjälper sådär, men visst, bättre än inget! 

Jag är inte helt säker men hade velat börja med att gå ner till 68 och se hur det känns. Det är 5 kilo. Helst lite mer men inte under 60. Jag är 170 lång, och har inget behov av att se mager ut. 

Plankan är hemsk! Så jag förstår att den är effektiv. :D 
    Jag kommer gå mer när båda barnen börjat förskolan. Då blir det 4 halvlånga promneader med tung vagn, 3 dagar i veckan. Alltså, dit-hem-dit-hem x 3. Sen om ryggen och höfterna orkar kanske nån mer under dagen, själv. Eller åtminstone ett hemmagympapass.Har jättemånga poddar jag ligger efter med så det kan bli en morot.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-22 17:32:04 följande:
    Du äter för protein- och fettfattigt och alldeles för mycket kolhydrater, det är därför din kropp säger åt dig att du svälter och sparar på allt ditt fett. 
    Aha! Låter som att det inte är helt kört då iaf. Har du tips på vad jag skulle kunna byta ut? 
  • Anonym (Less)

Vill uppdatera att jag idag gjorde äggmuffins; en baconremsa, ett ägg, lite ost och peppar i en muffinsform. Riktigt gott. Jag testade en sån och en stor tomat till lunch (orkade inte vänta haha) och blev inte ens mätt. Efter en halvtimme var jag så hungrig att jag åt 2 dl kvarg, då blev det lite bättre. 

Så att bara "äta lite mindre" är som jag skrivit väldigt svårt, dels äter jag inga jätteportioner till att börja med, dels finns det verkligen ingen mat som mättar mig ordentligt. 

Men att man skulle bli mättare på protein och fett verkar inte stämma för mig. Eller behöver kroppen en inkörsperiod kanske? 

Dagtid är värst, framförallt morgon och förmiddag. Eftermiddag funkar bättre och på kvällen klarar jag jag ibland bara på middag till frukosten dagen efter (även om jag lägger mig hungrig) men åtminstone klarar jag mig iaf 3-4 timmar. 

Men stort tack till allas engagemang! Jag tar till mig alla vettiga råd. 

• Anonym (Less)
    Anonym (har lyckats och är mätt) skrev 2025-08-23 15:26:06 följande:

Ja, äggfrukost kan vara en bra början. Brukar ge bra mättnad i förhållande till kalorimängden. TS kan prova med 3 ägg och se vad det gör för mättnaden. Inget bröd.

Men akta dig för kaviar det är orimligt mycket kalorier i det. Då är det bättre att blanda äggen med tex lite räkor.

Yogurt drar också lätt iväg med kalorier och man blir inte så mätt av det.

Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-23 14:40:57 följande:

Skulle köra frukost ägg med majo och örtsalt, eller omelett, äggröra, te eller kaffe

Lunch, valfritt protein, kött, kyckling, fisk med grönsaker och en god sås, jag gillar Eriks såser (om man inte orkar göra själv) eller en klick smör, samma sak till middag

Tack för äggtipsen. Testade äggmuffins idag (läs min uppdatering ovanför detta). Tre ägg, ja jag tror absolut jag bli mättare än på mackor till frukost, men jag är ändå tveksam. xD 

Hade absolut kunnat smälla i mig två äggmuffins på morgonen, men är också lite nojig över kommentaren från kvinnan som åt typ lchf i flrklimakteriet och gick upp jättemycket i vikt. Jag är ändå 40 snart. 

• Anonym (Less)
    Anonym (Moi) skrev 2025-08-23 21:23:54 följande:

Tycker du ska sluta hålla på att byta ut mat mot kvarg osv. Ät riktigt mat till lunch och lättare på kvällen. Frukost så du står dig. Protein och grönsaker och långsamma kolhydrater. Grönsaker, frukt och magert kött och fisk. Det är vad kroppen behöver. Minska portionsstorleken. Behöver inte vara mer komplicerat. Och man behöver inte räkna kalorier, det är bara jobbigt och tar död på all glädje med mat. Minska portioner så behöver du inte avstå från det du gillar. Om det ska hålla långsiktigt så är det enda sättet.

Problemet är ju att det finns inget jag står mig på! Annars hade jag inte haft det här problemet. :) Minska portioner, ja men till vilket pris liksom? Jag kan inte minska mer än jag gjort (från inte ens särskilt stora portioner från början) men det kan inte gå ut över barnen när jag blir en surkärring utan tålamod med tunnelseende, kallsvett och yrsel för jag är så sjukt hungrig. :( 
  • Anonym (Less)
    Anonym (M) skrev 2025-08-24 21:25:16 följande:
    Bacon innehåller en massa kalorier, ät annat protein, inte bacon eller salami.

Välj kvarg eller yoghurt med mesta andelen protein och minsta antal kalorier.

Sen äter du flera rätter till varje mål, soppa med vitkål etc till förrätt, sen en sallad, sen en liten portion vanlig mat, sen kvarg och bär eller frukt till efterrätt. 
    Åh, det är inte lätt när alla råd säger emot varandra! Det var kalkonbacon, kanske är lite bättre iaf. 

Önskar jag hade tid att fixa så, men barnen är inte ens 2 och 4, det finns inte tid. 
  • Anonym (Less)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-24 21:51:25 följande:

Jag tror det bästa är att du börjar styrketräna och röra på dig mer så får du se vad som händer med kroppen och knoppen. Ge det två månader.

Sen är ju rårivna rotfrukter bra för att fylla magen och kanske stå emot hungern lite. Pizzasallad, rårivna morötter mm.

Ja, jag kommer iaf röra på mig mer snart när jag sköter förskolelämning- och hämtning själv framöver. Hade velat styrketräna, men har så svårt för gym, känner mig obekväm och behöver isf hyra nån som kan visa mig allt. Stort steg att övervinna känns det som. 

Kan knappt äta några grönsaker råa, vilket är del av problemet. Kål går bra, har jättemycket strimlad spetskål i kylen. Men råa morötter, rotfrukter osv går bort. Jag kan känna av tomat, banan, osv, men äter det ändå. 

• Anonym (Less)
    Anonym (M) skrev 2025-08-25 01:10:51 följande:

Går snabbt att fixa en soppa var tredje dag som räcker några dagar. Fixa sallad går snabbt och likaså att köpa bästa kvarg eller yoghurt. 

Avokado innehåller nyttigt fett. Mums på knäckebröd och ganska mättande. 

Ja, det är sant! Soppa mättar mig inte mer än två glas vatten tyvärr, blir hungrig direkt igen. Jättejättemycket sallad mättar, en stund iaf. Jag tror det är det jag får köra på. Kan ha soppa som tillbehör. Det blir bra när det blir kallare också. Avokado är verkligen gott men jag tycker det knappt går att hitta bra avokado nuförtiden. Jag är allergisk mot det också, men på macka funkar, jag kan äta det ihop med andra livsmedel utan att bli kliig. 
    Anonym (GirlyGirl) skrev 2025-08-25 03:50:34 följande:

Hej! 
    En som gått ner 45 kg här. Jag har styrt om hela livet för att lyckas med mitt mål. Du skrev vad du åt på en dag. Ja inte undra på att du är hungrig. Du äter ju knasigt, det enda som egentligen mättade var din frukost, ish. 

Någon skrev : bort med light produkter. 
    Absolut inte. Så himla bra! Använder det mesta som går att köpa light och det funkar superbra. Lagar grym mat med det! 

Men såhär. För att gå ner i vikt behöver man få koll på hur många kalorier man får i sig och hur många man gör av med. Jag har en aktivitetsklocka på mig varje dag som i appen visar hur många kalorier jag gjort av med på en dag. Den räknar även steg, men kalorierna är viktigare för min del. 
    Sen använder jag appen lifesum (gratis!) För att logga alla måltider. Superbra verktyg för att lära sig vad maten du äter faktiskt innehåller för kalorier. Sedan behöver du en köksvåg så du kan tydligt mäta upp och se hur mycket du äter. Då kan du logga allt korrekt. 

För att rivstarta min diet gjorde jag samma sak som de människor ska genomgå en magsäcksoperation. Det finns saker att köpa på apoteket som heter naturdiet. Man dricker 5 om dagen i en veckas tid. Endast dom, ingen riktig mat. Detta är rekommenderat av läkare. 

Sedan börjar man introducera mat sakta igen. Byter sakta ut shakes mot riktig mat vartefter, och inte mat för alla måltider direkt. 

Sedan så äter jag helt enkelt var tredje timme mellan 150-170g per måltid. Fokuserar på protein. 
    Exempel :
    06:00 - gröt (manna eller havre) med blåbär eller en liten klick sylt. Eller Grekisk youghurt med müsli. 
    09:00 - shake eller två Bananer/ två ägg med kaviar. 
    12:00 - (ofta gårdagens middag) exempel lax med ris och sallad. 
    15:00 - exempelvis en babybell, keso med gurka och majskaka. 
    18:00 - exempelvis kött, sås, potatis, sparris.
    21:00 - är jag mindre hungrig och mer sugen på snacks så blir det fyra majskakor. Istället för chips. Är jag mer hungrig så blir det manna gröt då jag står mig på det bättre, kan blanda ner proteinpulver i gröten också. 

Allt som allt vill jag uppnå 1231 kalorier på en dag, för att hålla mig till en sund viktnedgång. Det är appen lifesum som räknar ut detta. 
    Hur många kalorier jag gör av med kan variera självklart men oftast, på en vanlig dag blir det ca 1800 ish. Och då utan träning. Har dessutom ett ganska stillasittande jobb till vardags, så det blir mest vardagsmotion liksom. 

Hoppas detta hjälper dig lite på traven. 
    Ät mindre, oftare, och fokusera på det som mättar helt enkelt.

Tack för ditt svar, men du har läst slarvigt. Jag har gått från rejäl frukost, mellanmål, lagad mat till lunch, mellanmål, ordentlig middag till det jag skrev i tråden. Detta eftersom lagad MAT inte mättar mer en skål yoghurt och musli (äter såklart middag också). Jag blir alltså inte mättare om jag äter två ägg än om jag äter en "dålig" macka med smör. 

Jag vet förstås att det handlar om kalorier, jag har räknat kalorier i just Lifesum och jag mådde så dåligt och var så fruktansvärt hungrig på dom kalorier appen rekommenderade (tror det var 1600). 

Frågan är inte hur jag rent teorietiskt ska gå ner i vikt, utan hur jag ska göra och samtidigt slippa halvt svimma av hunger och fräsa åt mina barn. Jag kan inte äta var tredje timme. Jag fungerar inte då. 

Mindre och oftare är väl det som skulle kunna funka, men då behöver jag nog äta varje eller som mest varannan timme. Frågan är om jag ens går ner i vikt då. 
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-25 11:06:11 följande:
    Ät tills du känner dig nöjd, kroppen kommer vänja sig! Ge inte upp efter första portionen :)
    Tack, det var ett bra tips. :) Förstår ju att kroppen måste vänja sig lite också. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Lo) skrev 2025-08-25 11:40:33 följande:

När man äter snabba kolhydrater som varmt ris och pasta, bröd utan fibrer och hela korn, socker, kakor och bullar, stärkelse, majsmjöl och stora mängder söt frukt eller dryck, så blir man snabbt hungrig igen. 

Speciellt illa är söt dryck, för den ger ingen mättnadskänsla.

Allt annat.är faktiskt bättre.

Mat man äter efter kl. 19.30 har kroppen svårt att smälta och tillgodogöra sig.

Äter inget socker, inga kakor, inte mer än en banan per dag eftersom jag är allergisk mot nästan alla andra frukter, dricker bara vatten. 

Mitt problem är liksom bortom "ät mindre" eller "ät bättre" eftersom inget jag äter gör någon skillnad i mättnadskänsla. 
    Anonym (Lo) skrev 2025-08-25 11:48:18 följande:

Om du inte blir mer mätt av mat med mycket protein som kyckling, ägg, linser och bönor och rött kött tillsammans med lite fett (för det behövs också), då har du faktiskt någon slags ämnesomsättningsproblem.

Om du inte har någon näringsbrist,  att det är vitaminer eller mineraler saknas. När det finns näringsbrist blir man sugen på mat trots att man har ätit. 

Annars är enda chansen för dig att äta mycket mat som fyller upp, men inte gör att du lägger på dig vikt. 

Ja, jag tror ju det också men ingen vill remittera mig vidare när alla prover är bra. Visst, jag blir ju mättARE av sån mat men inte så det direkt gör någon stor skillnad. 
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?