Anonym (M) skrev 2025-08-25 01:10:51 följande:
Går snabbt att fixa en soppa var tredje dag som räcker några dagar. Fixa sallad går snabbt och likaså att köpa bästa kvarg eller yoghurt.
Avokado innehåller nyttigt fett. Mums på knäckebröd och ganska mättande.
Ja, det är sant! Soppa mättar mig inte mer än två glas vatten tyvärr, blir hungrig direkt igen. Jättejättemycket sallad mättar, en stund iaf. Jag tror det är det jag får köra på. Kan ha soppa som tillbehör. Det blir bra när det blir kallare också. Avokado är verkligen gott men jag tycker det knappt går att hitta bra avokado nuförtiden. Jag är allergisk mot det också, men på macka funkar, jag kan äta det ihop med andra livsmedel utan att bli kliig.
Anonym (GirlyGirl) skrev 2025-08-25 03:50:34 följande:
Hej!
En som gått ner 45 kg här. Jag har styrt om hela livet för att lyckas med mitt mål. Du skrev vad du åt på en dag. Ja inte undra på att du är hungrig. Du äter ju knasigt, det enda som egentligen mättade var din frukost, ish.
Någon skrev : bort med light produkter.
Absolut inte. Så himla bra! Använder det mesta som går att köpa light och det funkar superbra. Lagar grym mat med det!
Men såhär. För att gå ner i vikt behöver man få koll på hur många kalorier man får i sig och hur många man gör av med. Jag har en aktivitetsklocka på mig varje dag som i appen visar hur många kalorier jag gjort av med på en dag. Den räknar även steg, men kalorierna är viktigare för min del.
Sen använder jag appen lifesum (gratis!) För att logga alla måltider. Superbra verktyg för att lära sig vad maten du äter faktiskt innehåller för kalorier. Sedan behöver du en köksvåg så du kan tydligt mäta upp och se hur mycket du äter. Då kan du logga allt korrekt.
För att rivstarta min diet gjorde jag samma sak som de människor ska genomgå en magsäcksoperation. Det finns saker att köpa på apoteket som heter naturdiet. Man dricker 5 om dagen i en veckas tid. Endast dom, ingen riktig mat. Detta är rekommenderat av läkare.
Sedan börjar man introducera mat sakta igen. Byter sakta ut shakes mot riktig mat vartefter, och inte mat för alla måltider direkt.
Sedan så äter jag helt enkelt var tredje timme mellan 150-170g per måltid. Fokuserar på protein.
Exempel :
06:00 - gröt (manna eller havre) med blåbär eller en liten klick sylt. Eller Grekisk youghurt med müsli.
09:00 - shake eller två Bananer/ två ägg med kaviar.
12:00 - (ofta gårdagens middag) exempel lax med ris och sallad.
15:00 - exempelvis en babybell, keso med gurka och majskaka.
18:00 - exempelvis kött, sås, potatis, sparris.
21:00 - är jag mindre hungrig och mer sugen på snacks så blir det fyra majskakor. Istället för chips. Är jag mer hungrig så blir det manna gröt då jag står mig på det bättre, kan blanda ner proteinpulver i gröten också.
Allt som allt vill jag uppnå 1231 kalorier på en dag, för att hålla mig till en sund viktnedgång. Det är appen lifesum som räknar ut detta.
Hur många kalorier jag gör av med kan variera självklart men oftast, på en vanlig dag blir det ca 1800 ish. Och då utan träning. Har dessutom ett ganska stillasittande jobb till vardags, så det blir mest vardagsmotion liksom.
Hoppas detta hjälper dig lite på traven.
Ät mindre, oftare, och fokusera på det som mättar helt enkelt.
Tack för ditt svar, men du har läst slarvigt. Jag har gått från rejäl frukost, mellanmål, lagad mat till lunch, mellanmål, ordentlig middag till det jag skrev i tråden. Detta eftersom lagad MAT inte mättar mer en skål yoghurt och musli (äter såklart middag också). Jag blir alltså inte mättare om jag äter två ägg än om jag äter en "dålig" macka med smör.
Jag vet förstås att det handlar om kalorier, jag har räknat kalorier i just Lifesum och jag mådde så dåligt och var så fruktansvärt hungrig på dom kalorier appen rekommenderade (tror det var 1600).
Frågan är inte hur jag rent teorietiskt ska gå ner i vikt, utan hur jag ska göra och samtidigt slippa halvt svimma av hunger och fräsa åt mina barn. Jag kan inte äta var tredje timme. Jag fungerar inte då.
Mindre och oftare är väl det som skulle kunna funka, men då behöver jag nog äta varje eller som mest varannan timme. Frågan är om jag ens går ner i vikt då.
Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-25 11:06:11 följande:
Ät tills du känner dig nöjd, kroppen kommer vänja sig! Ge inte upp efter första portionen :)
Tack, det var ett bra tips. :) Förstår ju att kroppen måste vänja sig lite också.