• Anonym (Mami)

Hur söver ni era barn vid samsovning?

Hej, 
    Vi har ett barn på 3 år och en bebis på snart 7 månade. Jag (mamman) sover med båda.

3 åringen nattas i sängen, sjunger lite och sen går jag när hen sover. Bebis guppas vid tvn och läggs in i sovrummet något timme senare men i spjälsängen. Bebis har nu börjat ogilla den och sover mer och mer i stora sängen med mig och äldsta..Jag ligger då i mitten för äldsta kan ibland sparka osv. Jag vill gärna sova med båda men jag saknar att ha en mer mysig nattning av bebis, tex läsa bok, ta på  pyjamas och sjunga i sängen. Vågar inte natta bebis i sängen innan jag lagt mig. Hur nattar ni era små som ni också samsover med? Hur ligger barnen? Har ni tips på hur jag kan göra?

• Svar på tråden Hur söver ni era barn vid samsovning?
  • Anonym (JJ)

Jag har en 3-åring och 6 månader gammal bebis, 3-åringen har egen säng bredvid vår men ibland somnar han i vår säng och vi lyfter över honom sen och ibland kommer han och lägger sig med oss på natten.

Jag ammar bebisen (dottern) tills hon somnar , hon är i princip helammad fortfarande (men har börjat smaka mat) Ligger sonen också i sängen får han somna bredvid henne eller så ligger jag mellan. Vågar ju inte lämna dom ensamma i sängen utan mig mellan om jag inte har koll. Fast det har hänt nån gång att han kommer och lägger sig bredvid henne utan att jag märker när jag sover, när jag vaknar lägger jag mig mellan dom då. 

Att ha dottern i spjälsäng hade varit omöjligt tror jag, hon vill vara nära hela tiden helst. Har två äldre barn också (äldsta vuxen och utflyttad) och alla har sovit tillsammans med mig , det har inte gått att ha nån ensam i spjälsäng. 

• Anonym (Mami)
    Anonym (JJ) skrev 2025-08-21 22:52:42 följande:

Jag har en 3-åring och 6 månader gammal bebis, 3-åringen har egen säng bredvid vår men ibland somnar han i vår säng och vi lyfter över honom sen och ibland kommer han och lägger sig med oss på natten.

Jag ammar bebisen (dottern) tills hon somnar , hon är i princip helammad fortfarande (men har börjat smaka mat) Ligger sonen också i sängen får han somna bredvid henne eller så ligger jag mellan. Vågar ju inte lämna dom ensamma i sängen utan mig mellan om jag inte har koll. Fast det har hänt nån gång att han kommer och lägger sig bredvid henne utan att jag märker när jag sover, när jag vaknar lägger jag mig mellan dom då. 

Att ha dottern i spjälsäng hade varit omöjligt tror jag, hon vill vara nära hela tiden helst. Har två äldre barn också (äldsta vuxen och utflyttad) och alla har sovit tillsammans med mig , det har inte gått att ha nån ensam i spjälsäng. 

Tack för svar :) 
    Båda mina har sovit i spjälsäng sedan födseln fram till ca 6 månader då de velat sova med mig. Hade personligen inte vågat sova med dom när de va nyfödda, babynest har de också sovit i ibland i sängen.
    Hade ni alltid extra sängen i sovrummet eller introducerade ni den i samband med syskonet? Vågar inte heller lämna dom i sovrummet tillsammans i stora sängen. Båda vill sova där under natten.
    Minstingen går bra att med i famnen vid soffan men det blir inte den mysiga stunden som jag är van vid och vill ge. Vi kanske kan ta in en extra säng som minsta får ligga i vid nattningen istället.
  • KimLinnefeldt

Varför sover ni alla tre (eller fyra?) i samma säng? Det verkar väldigt opraktiskt.
    Är det för din egen skull eller för barnens skull?

Både jag, frun och våra barn sov bäst i varsin säng.

• Anonym (K)

Hur jag söver dem?

Med eter.

• Anonym (Samma för oss)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-22 13:23:21 följande:

Varför sover ni alla tre (eller fyra?) i samma säng? Det verkar väldigt opraktiskt.

Vi har 2 vuxna barn som det skiljer 3 år på.
    De har från början sovit i spjälsängen. 
    Fram tills 6 månader stod spjälsängen i vårt sovrum .
    Detta har funkat bra för oss = både jag, min man och barnen har sovit bra.
  • Anonym (Mami)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-22 13:23:21 följande:

Barnens skull är det främst. Vid 6 månaders åldern  gick nattningen ifrån att ta 10 min till 2h med gråt innan äldsta somnade. Höll på att insistera med spjälsängen i 1 månad innan jag provade våran stora säng. Då tog det bara 10 min att natta igen. Nu visar minstingen liknande tendenser och vill ha mer närhet på nätterna, går inte att lägga tillbaka i spjälsängen vid uppvak tex. För min del är det  både mysigt och jobbigt med två barn i sängen! 

Har ni en egen säng men i samma rum eller sover era barn i  egna rum? 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Mami) skrev 2025-08-22 21:50:49 följande:

Barnens skull är det främst. Vid 6 månaders åldern  gick nattningen ifrån att ta 10 min till 2h med gråt innan äldsta somnade. Höll på att insistera med spjälsängen i 1 månad innan jag provade våran stora säng. Då tog det bara 10 min att natta igen. Nu visar minstingen liknande tendenser och vill ha mer närhet på nätterna, går inte att lägga tillbaka i spjälsängen vid uppvak tex. För min del är det  både mysigt och jobbigt med två barn i sängen! 

Har ni en egen säng men i samma rum eller sover era barn i  egna rum? 

Min fru och jag delade säng, barnen hade egna rum. Det här var länge sen, innan barnen vuxit upp.

Vi lärde oss "femminutersmetoden". Vi nattade barnen, låg bredvid dem i deras sängar, läste saga och sjöng, och sa godnatt och lämnade rummet. Mörkt i rummet men en springa i dörren.

Om barnet grät väntade vi i fem minuter, och gick sen in, la oss hos dem, sjöng en stump, tills de var lugna, sa god natt och gick ut. Vi signalerade på så sätt att det är dags att sova, att de får somna själva men att vi inte överger dem. 

Det tog högst en vecka innan de hade vant sig, och sen funkade det i stort sett i alla år. Ibland kom de knallande med kudden, men då gick någon av oss tillbaka och nattade dem igen.

På det här sättet blev barnen trygga och sov gott, och vi föräldrar fick vuxentid.

Det här kanske inte funkar för alla, det funkade för oss.

Men jag tror att dagens föräldrar gör livet onödigt krångligt. Säkert ganska vanligt idag att de får ligga i två timmar och ofta somnar själva. Kanske gör de det mer för sin egen skull än för barnens.

Men det går ut över vuxenrelationen, och barnen blir inte lyckligare av det.
  • KimLinnefeldt
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-23 06:54:59 följande:
    Min fru och jag delade säng, barnen hade egna rum. Det här var länge sen, innan barnen vuxit upp.

Vi lärde oss "femminutersmetoden". Vi nattade barnen, låg bredvid dem i deras sängar, läste saga och sjöng, och sa godnatt och lämnade rummet. Mörkt i rummet men en springa i dörren.

Om barnet grät väntade vi i fem minuter, och gick sen in, la oss hos dem, sjöng en stump, tills de var lugna, sa god natt och gick ut. Vi signalerade på så sätt att det är dags att sova, att de får somna själva men att vi inte överger dem. 

Det tog högst en vecka innan de hade vant sig, och sen funkade det i stort sett i alla år. Ibland kom de knallande med kudden, men då gick någon av oss tillbaka och nattade dem igen.

På det här sättet blev barnen trygga och sov gott, och vi föräldrar fick vuxentid.

Det här kanske inte funkar för alla, det funkade för oss.

Men jag tror att dagens föräldrar gör livet onödigt krångligt. Säkert ganska vanligt idag att de får ligga i två timmar och ofta somnar själva. Kanske gör de det mer för sin egen skull än för barnens.

Men det går ut över vuxenrelationen, och barnen blir inte lyckligare av det.
    Tillägg: Det här införde vi redan när de sov i spjälsäng, vilket var bökigt eftersom vi inte kunde ligga bredvid dem. Vi avslutade spjälsängen ganska tidigt. Då hände det ganska ofta i början att de kom knallande, men kunde nattas igen.

Det där krävde en del tålamod, men det gick som sagt ganska fort att etablera lugna kvällsvanor.
Svar på tråden Hur söver ni era barn vid samsovning?