Anonym (JJ) skrev 2025-08-21 22:52:42 följande:
Jag har en 3-åring och 6 månader gammal bebis, 3-åringen har egen säng bredvid vår men ibland somnar han i vår säng och vi lyfter över honom sen och ibland kommer han och lägger sig med oss på natten.
Jag ammar bebisen (dottern) tills hon somnar , hon är i princip helammad fortfarande (men har börjat smaka mat) Ligger sonen också i sängen får han somna bredvid henne eller så ligger jag mellan. Vågar ju inte lämna dom ensamma i sängen utan mig mellan om jag inte har koll. Fast det har hänt nån gång att han kommer och lägger sig bredvid henne utan att jag märker när jag sover, när jag vaknar lägger jag mig mellan dom då.
Att ha dottern i spjälsäng hade varit omöjligt tror jag, hon vill vara nära hela tiden helst. Har två äldre barn också (äldsta vuxen och utflyttad) och alla har sovit tillsammans med mig , det har inte gått att ha nån ensam i spjälsäng.
Tack för svar :)
Båda mina har sovit i spjälsäng sedan födseln fram till ca 6 månader då de velat sova med mig. Hade personligen inte vågat sova med dom när de va nyfödda, babynest har de också sovit i ibland i sängen.
Hade ni alltid extra sängen i sovrummet eller introducerade ni den i samband med syskonet? Vågar inte heller lämna dom i sovrummet tillsammans i stora sängen. Båda vill sova där under natten.
Minstingen går bra att med i famnen vid soffan men det blir inte den mysiga stunden som jag är van vid och vill ge. Vi kanske kan ta in en extra säng som minsta får ligga i vid nattningen istället.