• Anonym (.)

Distansförhållande

Ja, men om han ändå kommer hem ibland, och det är då ni ska ses, så har han ju redan någonstans att sova. 🛌 m han har föräldrarna där kan han ju säkert sova där. Då blir det inte någon press på att ni sia ha sex eller att han ska vara hela vistelsen hos dig. Och sen när ni väl kommit till det, så får ni ju skiftas om att vara åka  

Av andra skäl än bara avstånd har telefonsamtal och smsade varit en stor del i min senaste relation. Jag tycker faktiskt man klara mycket på det. Och då avskyr jag videosamtal, utan helt vanligt gammalt traditionellt samtal. Vi pratar ofta ett par timmar nästan varje kväll när vi inte ses eller jobbar. 

Det finns ingen som säger att ett förhållande måste vara si eller så, och ingen relation är den andra lik. För det som blir bäst för er, och skit i andras synpunkter på eran lösning. 

• Anonym (.)

Att han åker hem första gången ni ska ses hade ju varit lättast just då, men utöver det så är det väl faktiskt klokare att du oftast åker till honom eftersom du är arbetslös. Annars innebär det att han ska åka skytteltrafik så fort han är ledig, vilket kommer vara tufft. Då är det ju bättre att du åker ner när han har lite ledigt. Och om han jobbar del av dagen så är det ju bara att du underhåller dig sålänge då. 

tex så kanske du kunnat fixa middag
    så att han blir bjuden när han väl kommer hem. 

• Anonym (.)

Och btw, ni kanske inte ska vänta allt för länge med att ha de där samtalen kring hur pass flyttbara ni är så chnsp om det skulle bli aktuellt att fortsätta. 

Jag förstår att du känner att det är lättast om han flyttar till där du bor. Men kan ju vara att han inte är intresserad av det. Han kanske hellre vill att du flyttar.
    Är du villig att göra det om han inte vill lämna?

• Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-25 14:01:01 följande:
    Ja jo jag det kan jag väl göra men vet inte vad jag ska göra i hans lägenhet hela eftermiddagen och kvällen när han jobbar, han är inneboende hos en person också som äger lägenheten. Blir ju dock lika jobbigt för mig om jag ska åka ner till honom och ta tåg och buss så det nog lika mycket trafik för båda två. Men förhoppningsvis kan vi nog träffas nånting i höst eller vinter det löser sig på nåt sätt. Vet inte hur seriös han är heller vet att han var sambo med en person i ca 1 år det verkade som att dom gjorde slut i mars i år , han flyttade ner i oktober förra året men dom var skrivna på samma adress tills i april i år men han säger att han är singel och att han vill träffa mig. Vill ta det lugnt men känner ändå att jag vill dejta seriöst och inte bara vara kk.

Ja nu är det inte trafiken jag menade. Om han ju jobbar nästan varje dag, och du är arbetslös, så har du ju mycket mer tid för att kunna resa utan att det påverkar på samma sätt.
    Medan om han jobbar så mycket så ska han på sin lediga tid, som faktiskt är till lite för att återhämta sig och så, ska hålla på med tåg och bussar och så för att kunna träffa dig. First off så blir det mindre tid för er att ses. För du har möjlighet att åka medan han jobbat och möta upp när han slutar, medan han måste vänta tills han slutat och då resa. Menar inte att du alltid ska resa, men du har bättre förutsättningar eftersom du är arbetslös så har du bara ledig tid, vilket innebär att det kommer bli mindre påfrestande för dig än för honom att resa. 
    Kan tillägga att restaurangbranschen är rätt så jäkla tuff att jobba inom  vansinnigt högt tempo och på fötterna typ hela dagen  

Ang vad du ska göra så får du väl ha med dig en bok, eller jobba på tv eller sticka ut på stan en sväng eller något. Är ju bara att du är i hans rum om du inte är bekväm att vara i resten av lägenheten. 

Och detta säger jag inte för att vara elak, utan vill bara lyfta en sak som du kanske inte hör själv, men du säger att du vill att ni ska vara seriös, men det känns som du lägger väldigt mycket på honom och vad han ska göra. Du vill helst inte behöva resa, utan det kan likväl han göra (trots att du har tidsmässigt bättre förutsättningar) och du vill inte behöva flytta för du har familj och vänner där du är. Då är frågan om det är så klokt att inleda något, om du inte är villig att tillmötesgå i saker. Ställ dig själv frågan här, hur mycket det värt för dig att träffa honom? vad är du villig att ge avkall på?

• Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-25 16:24:01 följande:
    Jag förstår att hans jobb tar mycket tid och att han behöver vila efter jobbet och jag förstår att man måste kompromissa lite i ett förhållande, vi får försöka träffas så mycket som möjligt när han är ledig och turas om att åka till varandra det löser sig på något sätt jag vill verkligen vara med honom men distansen är jobbig kommer sakna honom jättemycket när vi inte kan ses 🥺 men vi får försöka prata facetime m.m när vi inte ses ☺️

Absolut kan nu ju båda åka, men som dina förutsättningar är idag så är det ändå lättare för dig där. 
    Enligt mitt tycke är inte varannan gång riktigt rättvist. Du kanske kan offra dig där, för att ge honom lite lättare där. Sen kanske ni får dela på resekostnaderna där för du ska ju inte behöva bli ruinerad för att du är den som reser mest. 

Och ja, som sagt, SMS och telefonsamtal kommer man faktiskt långt på. 

• Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-27 18:58:05 följande:
    Nä kanske inte men han kanske blir jätteglad att jag hälsar på honom ? Men det är nog bäst att planera först 😅

Ja framförallt första gången är det nog dumt att köra så. Han kanske uppskattar det efter ni väl börjar med något. Men om jag förstört rätt så har ni inte haft er dejt än. 

Och dessutom om du skulle åka ner så, så behöver du ju boka hotell el liknade eftersom du inte kan veta i förväg varken om det passar för honom att du sover över, eller om du själv kommer känna dig bekväm med det. 

Minns du var inne på att han ju i alla fall kunde sova hos sina föräldrar om han åker ?hem?. 

Sen vill jag inte burst your bubble, men när man håller på att skriva så så finns det alltid en risk att man bygger luftslott. Jag hoppas såklart att det inte är så för er och att allt bara känns bra, men det tåls att nämna. 
    Jag har själv haft någon som jag skrivit med länge där allt kändes så jäkla bra och det klaffade både med humor, humor och Personlighet, och vad jag också trodde, personkemi. Men när vi väl träffades så fanns det verkligen noll personkemi. För det blir ju ändå att mycket är som man bygger upp romansen i sitt huvud också. Men innan man väl träffats så är det aldrig säkert att just personkemin finns där. 

Men som sagt, jag hoppas verkligen att det inte är så. Att ni får en härlig kärlekssaga 😊

• Anonym (.)
    Anonymsjundraåttionio009 skrev 2025-08-27 21:10:35 följande:

Känner att vi funkar på liknande sätt också för han har adhd och lätt autism och jag har add och lätt autism så vi förstår varandra och det känns skönt har nog insett att det aldrig kommer funka för mig att dejta en "normal" kille  behöver träffa nån som accepterar mig och mina diagnoser som jag är och som förstår varför jag t.ex tycker det jobbigt med ögonkontakt och plötsliga förändringar och så

Därmed kanske ännu viktigare att inte överraska så, om det inte är att du vet att han är okej med överrakningar, för där blir det just det, något oväntat, en plötslig förändring.
  • Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-30 01:01:30 följande:

Vilken är den bästa tiden att höra av sig ?

Han jobbar oftast  vardagar 16-22, Lördag 12-22
    Söndag 12-21. Antar att han är på jobbet en stund innan öppning och en stund efter stängning eftersom han är chef. Han är chef på restaurang.

Jag skrev ikväll och frågade vad han gjorde, han skrev bara "jobbar" , jag förstod att han jobbade då så tänkte innan att det inte var så stor idé att höra av sig men jag chansade och hörde av mig iaf. Det kanske är lite positivt att han svarade iaf fast han jobbade. Jag  vill höra av mig men jag vågar inte vara för på och höra av mig för mycket för då kanske han tröttnar på mig  får väl kanske vänta och se om han hör av sig själv senare. Om man jobbar på restaurang brukar man vara ledig nån gång i veckan då eller jobbar man varje dag ? Har inte koll riktigt på när han jobbar vet bara att han jobbar ganska så mycket. Om han är chef kan han ta ledigt någon helg då eller måste han alltid vara på jobbet då ? Jag förstår att det är mest folk på kvällar och helger så det är säkert extra mycket på jobbet då.

Man kan jobba jätteolika inom restaurangbransche,  och ofta många dagar i vecka. Och som chef är det ofta så att det blir ännu fler timmar. Vet inte heller om det fortfarande är så, men innan var det nästan förväntat att ge lite extra tid utan betalt om det behövdes inom restaurangbranschen, men kan ju blivit bättre 

Men det absolut lättaste är ju att höra med honom när det passar honom bäst att höras. 
    Och kanske säga också att om du hör av dig och han jobbar, så förväntar du dig inget svar, utan är mest som du vill visa att du tänker på honom. 

Sen hör jag i hur du skriver, att det nog stämmer att han har blivit lite av ett specialintresse. Så du kanske ska försöka använda lite coping strategier där? För nu låter det som att du håller på att analysera söner i detaljer som du inte kan veta innan du pratat med honom om det. 
    Tex som detta med hans resa i december. Du kan analysera det hur mycket du vill, men du kommer inte ha en susning om svaret innan du frågar.

Tänker också att det nog är klokt om du försöker ta det lite lugnt. Ni har trots allt inte ens träffats ön och dina tankar är nästan redan vid bröllop. (Och ja, jag överdriver lite, men tror du kanske kan hålla med om att du går händelserna i förväg.) 
    Risken är också att om du spinner iväg allt för mycket så är risken att det blir lite för överväldigande, så försök att ta det lite lugnt ändå, är mitt råd

Reflekterar också över att du säger att du tänkte att han skulle komma hem i december och då skulle ju kunna ses. Är det inte bättre att ni pratar om när ni ska ses? För nu blir det att du i din hjärna tänkte att han skulle det, utan att han sagt något om det (om jag förstår dig rätt). Det i sin tur leder till en besvikelse, vilket blir en onödig besvikelse, för den är enbart baserad på något du diktat upp själv. 
    Förstår du hur jag menar?
    Obs, verkligen inte som jag försöker vara elak eller så, utan vill bara spegla det jag hör i det du säger

Förstår dock inte varför det skulle vara för tidigt för er att börja prata om att ses. Hade ni inte skrivit rätt länge nu?
    Och december är trots allt ett par månader bort fortfarande. 

• Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-31 19:55:24 följande:
    Ok ja jag får fråga honom när vi kan höras och så.
    Ja jo jag får väl lugna ner mig lite.
    Ja jag tänkte att han kanske skulle hälsa på sina föräldrar och syskon i jul och att han skulle åka till Uppsala då men vi har inte pratat nåt om jul än vi har inte ens pratat om när vi ska träffas bara att vi vill träffa varandra och vill inte tjata på honom heller om att träffas för vet att han har mycket på sitt jobb. Nja vi skrev lite i maj sen hade vi ingen kontakt i juni, juli och sen hörde han av sig till mig på messenger för ca 2 veckor sen. Jag hoppas vi kan träffas nån gång i höst eller i vinter iaf. Får fråga han igen när han kan träffas och se vad han säger.

Ahh, jag hade förstått det som ni haft mer kontakt och längre, så ja, då tror jag absolut du ska ta det lugnt om det bara är senaste två veckorna. Och ja, eftersom han har sitt jobb och du är arbetslös så är det nog absolut klokt att han får flagga för när han kan. 
    Jag förstår också att det känns långsammare för dig än för honom. Jag vet själv hur det kändes när jag och mitt ex körde igång. Jag var sjukskriven hela och han jobba halvtid och hade barn och så, så visst gick tiden my let långsammare för mig. Framförallt när man är lite sådär nyförälskad så kan det vara svårt att lägga band på sig själv lite. 

Men under förutsättningarna att du är arbetslös och han jobbar, så är frågan om du haft möjlighet att åka dit bara över en natt? Boka in på hotell så inte pressen finns att nu ska sova tillsammans?

Nu vet jag inte hur du har det utifrån din situation. Jag förstod det som att du bor på boende? Så vet inte hur du fixat att åka iväg så?
    För annars så borde du rent tekniskt kunnat åka ner, och så kan ni ta en tur i någon park innan ni käkar på restaurang och sen går på bio, bara för att ta ett exempel.
    Då behöver ni inte vänta på att han ska hem en hel helg. 
    Det jag mest menar där är att du har tiden att avvara, så att ni bor långt ifrån varandra behöver egentligen inte hindra er från att ses bara en snabbis egentlige. 

• Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-31 20:26:10 följande:

Lite konstigt att vi inte har träffats nån gång tidigare när vi har gemensamma bekanta vi har nog alltid varit intresserade av varandra dock men det är först nu som det är mer seriöst och som vi har pratat om att träffas 

Är ju ändå svårt att avgöra just om ni inte har träffat, för oavsett hur många gemensamma vänner ni har eller hur trevligt det är att prata så är det ändå ingen garanti att det känns ?rätt? när ni väl ses. 
    Det är lite därför jag råder dig att ändå ta det lite lugnt, jag och inte bygga upp för mycket i tankarna, som kanske inte alls matchar hur det känns irl. 

Men som sagt, en ?dagatur? för ett par timmar tillsammans för att få det verifierat kanske inte är ett dumt sätt att spendera en dag?

• Anonym (.)

Eller så är det bara jag som själv hellre velar veta så snabbt som möjligt istället för att vänta
    månader innan jag fick bekräftat om känslorna verkligen är äkta, eller bara något min hjäna fantiserar ihop ☺️
    Men bara för att jag känner så, så betyder inte det att det är så för dig. 

• Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-31 20:34:08 följande:
    Ja det känns som att det går då långsamt har absolut inget tålamod alls, vi bara träffas nu helst igår. Jo det kan jag väl göra tror dock han vill att jag sover hos honom om jag hälsar på. Ja jag kan tåget ner till honom men då får jag nog åka ner mitt på dagen från mig och då är jag inte där förrän på kvällen och han brukar jobba på kvällarna så då får vi ses isåfall dagen efter på förmiddagen eller mitt på dagen innan han börjar jobba om inte han är ledig

Trodde det var 4 timmar bor, eller minns jag fel då?

Jag tänker att det faktiskt inte spelar någon roll om han vill att du ska sova hos honom eller inte. Eller såklart kul om han känner så, men det är ju någon ni båda ska vara bekväma att göra. 
    Just första gången är ju lite speciellt. jag hade verkligen inte velat känna mig pressad till det första gången utan hade velat  haft något rum bokat. Sen kan man ju se hur det går och hur man känner när man ses, men då har man i alla fall möjligheten där.

Jo, tänker såklart att det får planeras in när han är ledig.

• Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-09-02 11:44:47 följande:
    Nej han bor 6 h från mig  men han är från Uppsala och har familj i Uppsala. Han valde att flytta ner pga av jobb. Jag vill sova med honom också men han bor inneboende hos en person så man får väl tänka på att inte låta så mycket ,vet inte riktigt hur stort rum han har men vet att lägenheten är en trea så hyr han ett rum av en äldre kvinna. Vill inte störa tanten men man vill mysa lite.

I ett sånt läge är det kanske bättre att ni bokar hotellrum. 

Och om du åker dit kan du ändå vara där vid 14-16 tiden, och då har ni ju kvällen där. Och om ni vill sova tillsammans så kan ni ju göra det. Annars går säger godnatt och sover på vara ett håll. 

Och så har ni hela förmiddagen innan han ska börja jobba om det nu inte finns så han har 2 lediga dagar på rad.

Jag bara presenterar ett alternativ till att vänta tills han kommer till Uppsala. 

Svar på tråden Distansförhållande