• Anonym (inlärd hjälplöshet?)

Tror ni att jag kan jobba med något?

När jag var 4 år sa en person till min mamma: "Hon kommer aldrig ha en riktig barndom. Hon kommer inte ha en normal tonår. Hon kommer aldrig klara sig som vuxen. Hon kommer med stor sannolikhet inte leva tills hon är 40, de flesta i hennes situation dör innan dess, pga sig själva eller andra."

.Detta var inte en läkare eller något, utan en "guru". Min mamma har alltid varit inne på sånt och sökte upp en efter jag diagnosticerats, av riktiga läkare, med ett hjärtfel och då misstänkt, lite senare bekräftad, autism.

Hon tog det verkligen till sig och jag har vuxit upp i en blandning av överbeskyddande och vågar jag kalla det mobbing. Psykisk misshandel? Ständigt tillsagd att jag inte kan, även om jag har velat saker. Det var knappt att jag fick gå i skolan, hade vi inte bott i Sverige hade hon förmodligen inte låtit mig alls. Jag fick gå gymnasiet för att jag tjatade mig till att få gå med min bästa kompis, för det hade jag ju så få av. Natur.

Nu bor jag ensam i alla fall, i ett attefallshus på en släktings gård. Mamma fixade så jag skulle få aktivitetsersättning, för "jobba kan hon ju inte".

Men jag vill jobba. Något vill jag jobba med. Jag sitter ju framför datorn och pysslar med diverse saker, hemmasnickrad statistik över saker jag finner intressant, digital konst och annat jox. Jag förstår att det inte är att jobba, men ändå.

Tror ni att jag kan jobba med något? Vad? 

• Svar på tråden Tror ni att jag kan jobba med något?
  • Anonym (Me)
    Anonym (inlärd hjälplöshet?) skrev 2025-08-22 22:12:55 följande:
    Jag vet inte vad jag vill göra. Nånting för att inte känna mig så hjälplös och värdelös.

Du, ett alternativ kanske faktiskt också är att ta kontakt med en psykolog eller liknande för att börja bena ut lite hur det ä, men kanske också hur du ska lära dig att ta kontroll över ditt liv och få hjälp med hur du ska hantera dessa känslor, om det faktiskt är en påtvingad hjälplöshet. 
    Det kan vara väldigt lätt att trilla tillbaks i gamla tankar, så därför jag tänker att lite hjälp, där Du kan få stöd i att ta dig ur detta kunnat vara bra. 

Tycker du varit stark redan som det är att du gått emot din mamma och krävt saker hon inte velat du ska göra. 
    Det är ditt liv. 

• Tom Araya
    Anonym (inlärd hjälplöshet?) skrev 2025-08-22 22:17:51 följande:
    Mamma säger alltid att "jobb är inte skola", det är mycket mer stressande, kräver mycket mer och man kan inte bara jobba när man kan och orkar. Jag har fortfarande hjärtfel och får inte stressa eller anstränga mig för mycket, även om min mamma nog har överdrivit den biten en del genom åren. Sedan med autism har jag haft svårt för skolan av andra orsaker också även om jag tog mig igenom, men det har ju varit med mycket frånvaro och så.

Tack för länken, det testet ska jag göra.
    Jag tänker att din sysselsättning inte är så fysisk, utan att du arbetar mer med digitala system och funktioner och kanske endast på deltid.
    Kanske något administrativt arbete.
  • TriC

Du skriver mycket om vad din mamma tycker. 

Strunta i vad hon tycker! Hon verkar nämligen inte vara någon lämplig person att lyssna på. Jag tror på dig!

Sök en högskoleutbildning, eller folkhögskola inom något som intresserar dig. Det kommer gå bra! 

• Anonym (Agneta)

Du har rätt att pausa din sjukersättning 1 år om du vill plugga eller testa att jobba men det kräver att du faktiskt HAR en fast  inkomst av lön eller studiemedel under det året. 

Tänk på att du kan bli av med din sjukersättning helt om du ger dig ut i arbetslivet och risken finna att du inte får det beviljat ännu en gång. Så tänk noga på vad du gör . 

Du kan alltid läsa kurser på egen hand om du vill plugga. Du kan  ansluta dig till en folkhögskola och gå fristående kurser om du vill ha något meningsfullt att göra.  Då får du ju också känna på om du faktiskt klarar av att göra sån ansträngning utifrån din funktionsnedsättning.   Bra att testa så du inte kastar dig in i något som ger ödesdigra konsekvenser sen. 

Du kan ju också söka som volontär på många områden för att ge dig något vettigt att göra och du ser om det ens går att jobba.  Då slipper du förlora pengar dessutom.    Hunddagis tex . Katthem. Kyrkan. Erikshjälpen. Röda korset.  RIA,  Natthärbergen  Ridskolor ..  osv... Många organisationer tar emot volontärer som gör riktiga jobb. 

• Anonym (-)

Din mamma låter inte bra. 

Wether you think you can or cant, you are right.
    Grant

• Anonym (hmm)

Att vilja arbeta gör att du erkänner att du inte har en kreativ själ. Sluta med din utskriva ketamin... Du är bra nog utan det. Fick du inte en dotter nyss förresten??? Du tror att du måste arbeta, när vi alla andra önskar at vi slapp. Finns dig själv istälet utan ketaminet... Du kan nå DIN väg... och det är inte att lava för någon annna. Du är fri, du har tid. Du kan göra vad du vill. Så sluta springa efter lampan likt en nattfjäril... vi andra har inget fuccking val ... men du har ! Att du då ber om det... är ju bara än sjukare... Barjöa med Yoga och starta ett center... elller lär dom såga... bygga sin egen koja.. OM du är den jag tror att du är... (du vet vem jag är då jag visade dig denna sida från första början isåfall) Så GÖR någonting gott för din egna Aura istället för at jaga andras bekräftelse! Btw... saknar hunden och grabben

• Grässtrå77

Har du träffat din hjärtläkare/sjuksköterska själv någon gång utan att din mamma är med? Om inte så är det bra att göra det nu. Kontalta din läkarmottagning (ring eller skriv meddelande på 1177) och berätta att du känner dig osäker på hur mycket du får belasta hjärtat. Det låter som att din mamma sätter större begränsningar än nödvändigt. Hon kan inte avgöra hur mycket du kan belasta ditt hjärta, det är du tillsammans med din läkare som måste göra den bedömningen.

• Anonym (Marcus)

Tycker du ska testa utbildning . Kanske en kortare kurs till att börja med och se hur det fungerar. Vad tror du om något inom tex programmering, spelutvecklare eller liknande ? 

• Anonym (abc)
    Anonym (Me) skrev 2025-08-22 22:07:32 följande:

First of vill jag säga att jag beklagar att du känner att du blivit så tillbakahållen. Din mamma har säkert gjort det utifrån kärlek men non the less har det lett till tråkiga konsekvenser.

Jag förstår inte riktigt vad det är som skulle göra att du inte kan jobba 🤔
    Det framgår inte riktigt vad det är för typ av funktionsbegränsning eller så du ha. Du har ju trots allt gått gymnasiet och inte den lättaste linjen då heller, så jag ser inte varför det inte skulle finnas något du kan jobba med. 
    Men man behöver ju kika både på dina intressen men också på vad det är som skulle kunna vara möjligt. Kanske utesluta sånt som skulle vara omöjligt och kika på vad som kan vara möjligt

Har du testat att göra något sånthär för att kolla vad som kunnat passa dig och dina intressen 
    https://allastudier.se/yrkestest/

Synd bara att de kräver ens mailadress för att få svar på alla 32 frågor.
    Så det fick vara, jag orkar inte med en massa oönskade mail som högst sannolikt kommer sedan.
  • Anonym (Me)
    Anonym (abc) skrev 2025-08-23 12:27:09 följande:
    Synd bara att de kräver ens mailadress för att få svar på alla 32 frågor.
    Så det fick vara, jag orkar inte med en massa oönskade mail som högst sannolikt kommer sedan.

Ahh, missade det, men det finns ju säkerligen fler såna där det inte krävs. 

Denna är på arbetsförmedlingen så borde inte vara så. 

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-framtid/intresseguide/

Svar på tråden Tror ni att jag kan jobba med något?