Tror ni att jag kan jobba med något?
När jag var 4 år sa en person till min mamma: "Hon kommer aldrig ha en riktig barndom. Hon kommer inte ha en normal tonår. Hon kommer aldrig klara sig som vuxen. Hon kommer med stor sannolikhet inte leva tills hon är 40, de flesta i hennes situation dör innan dess, pga sig själva eller andra."
.Detta var inte en läkare eller något, utan en "guru". Min mamma har alltid varit inne på sånt och sökte upp en efter jag diagnosticerats, av riktiga läkare, med ett hjärtfel och då misstänkt, lite senare bekräftad, autism.
Hon tog det verkligen till sig och jag har vuxit upp i en blandning av överbeskyddande och vågar jag kalla det mobbing. Psykisk misshandel? Ständigt tillsagd att jag inte kan, även om jag har velat saker. Det var knappt att jag fick gå i skolan, hade vi inte bott i Sverige hade hon förmodligen inte låtit mig alls. Jag fick gå gymnasiet för att jag tjatade mig till att få gå med min bästa kompis, för det hade jag ju så få av. Natur.
Nu bor jag ensam i alla fall, i ett attefallshus på en släktings gård. Mamma fixade så jag skulle få aktivitetsersättning, för "jobba kan hon ju inte".
Men jag vill jobba. Något vill jag jobba med. Jag sitter ju framför datorn och pysslar med diverse saker, hemmasnickrad statistik över saker jag finner intressant, digital konst och annat jox. Jag förstår att det inte är att jobba, men ändå.
Tror ni att jag kan jobba med något? Vad?