Anonym (Snackis) skrev 2025-08-23 09:26:52 följande:
Detta var ett bra tips!
Problemet är väl att jag har lite dålig impulskontroll så jag lätt blir meddragen också. Och visst får man väl prata ibland, men bara med några få utvalda nära, inte hej vilt.
Anonym (Snälltåget) skrev 2025-08-23 09:14:36 följande:
Jag har väl lite samma problem.
En bra sak för att hålla tillbaka sig själv är en bit klassisk filosofi.
"När jag tänker öppna munnen, uppfyller det jag ska säga följande tre påståenden?
Är det sant?
Är det snällt?
Är det nödvändigt?"
Fråga två stoppar mycket elakheter som kan ge en sämre rykte på en arbetsplats.
Fråga tre stoppar onödigt skvaller, som kan vara harmlöst men ändå inte tillför så mycket.
Väldigt bra tips! Lägg till frågan:
Hjälper det/tar det bort problemet?
I botten handlar ju klagande om att man önskar att det vi klagar över ska förändras, man önskar ett annat resultat - Rent krasst så upplever vi ett problem - - kollegor som lämnar dörren till toaletten öppen efter de varit där,
- kollegor som inte torkar av köksbänken i fikarummet efter sig
- bilister som inte blinkar när de ska svänga i korsning, eller som parkerat dåligt och tar upp två platser.
Att beklaga sig över dessa saker förändrar inte något av det och får det att inträffa mindre ofta, däremot ger det oss själva en dopaminkick för att det känns som att vi faktiskt gör något när vi reagerar på det och klagar över det. Dessutom gör vi det många gånger inför personer som ger oss medhåll, vilket ger oss ytterligare en kick i att vi minsann har rätt och därmed rättfärdigar vår reaktion på det. Det hela blir lätt ett självspelande piano som bara befäster beteendet och över tid ständigt lägger till saker till listan och gör oss känsligare.Genom att ställa oss själva frågan ifall det tar bort problemet får vi reda på ifall vårt klagande verkligen leder till det vi vill uppnå. Om vi upptäcker att ett beteende inte ger önskat resultat är det lättare att sluta med det eller minska ner det.