Inlägg från: Anonym (Snälltåget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snälltåget)

Hur sluta prata illa/skvallra?

Jag har väl lite samma problem.
    En bra sak för att hålla tillbaka sig själv är en bit klassisk filosofi.

"När jag tänker öppna munnen, uppfyller det jag ska säga följande tre påståenden?

Är det sant?
    Är det snällt?
    Är det nödvändigt?"

Fråga två stoppar mycket elakheter som kan ge en sämre rykte på en arbetsplats.
    Fråga tre stoppar onödigt skvaller, som kan vara harmlöst men ändå inte tillför så mycket.

• Anonym (Snälltåget)

Sen kan man reagera ut och säga alla de dumma sakerna i bilen på väg hem istället. Jag har välutvecklad bil-Tourettes efter 30 år i stressat näringsliv.

• Anonym (Snälltåget)
    Anonym (.) skrev 2025-08-23 09:39:01 följande:

Jag tror att ett första steg kan vara att du bestämmer dig för att skriva ner det istället för att säga det. Sen ska det inte skickas till någon eller så, utan antingen har du en anteckning på telefonen där du kan få ventilera, eller så raderar du bara. 

Men också bara genom inse att om man alltid ska säga allt man tänker så kommer man trampa i klaveret hela tiden, och då är det bara en tidsfråga innan man börjar göra sig ovän med folk. För om du börjar göra det allt mer utan att ens tänka på att du gör det, så är du nog farligt nära det. 

Kanske ta för vana just du tänka igenom allt du ska säga en gång til, bara för att börja den vanan. 

Jo ibland kan det vara befriande att skriva det där mailet precis som man skulle ha skällt ut personen om de var i rummet.

Så sparar man det till dagen efter (om det går) och då kan man antingen skriva om det till något civiliserat eller i bästa fall gå och reda ut saken med personen själv. Det blir ju vanligen mycket bättre att tala med folk än att skicka arga mail och börja cc:a chefer och trams.
Svar på tråden Hur sluta prata illa/skvallra?