Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Vad tycker ni om att köpa sex?

För mig är det en avskyvärd handling. Din ensamhet och längtan gör det inte ok att utnyttja en annan utsatt människa. Och du, du kommer inte att få det du vill ha. Hon har sex med dig för att hon måste, hon kommer att vara helt bortkopplad känslomässigt. 

• Anonym (M)

Självklart är det ingen, förutom de som arbetar med prostituerade, som träffar på någon som är tvingad, förutom de som köper sex av dom. Den stora majoriteten prostituerade i Sverige är traffickingoffer. De umgås inte ned andra, de är mer eller mindre livegna. 

Massor av män går till dessa kvinnor som utnyttjas både av de som tar hit dom och sedan av sk vanliga män När de är förbrukade byts de ut. Det är kriminella gäng som sysslar med detta och de tjänar mkt stora pengar. 

Det är samma sak med porrbranschen, visst finns det några som är där frivilligt. Men i den branschen utnyttjas, köps och säljs människor som varor.  Även barn, riktigt små barn. 

Allt hänget ihop, och de som tycker att porr eller prostitution är ok och ska vara lagligt är med och bidrar till allt detta. Att tycka det det ska vara lagligt att utnyttja utsatta kvinnor och barn bara för att det finns några exempel på kvinnor som gör det helg frivilligt är skrämmande. 

Ni som pratar om moral, skulle ni vara stolta om era flickvänner eller döttrar sålde sex? Tror inte det. Även ni har en gräns. 

Att vara så blind för det som sker, inte vara i Sverige, utan i hela världen, där oskyldiga människor säljs och köps för att tillfredsställa män (oftast) är skrämmande. Eller blundar folk? 

• Anonym (M)
    Anonym (mansperson) skrev 2025-08-24 11:07:38 följande:
    Tack för ett bra och nyanserat inlägg. Jag håller med dig helt i allt du skriver. Min poäng genom alla inlägg är att idén att kvinnor som säljer sex per definition är utnyttjade offer och att det därför per definition handlar om övergrepp är en sorts feministiskt grundad analys som blivit till en etablerad sanning i Sverige, och den är associerad med en stark moralistisk hållning som kommer till uttryck mångfaldigt i den här tråden. Det är som att empatin med de förmodat försvarslösa kvinnorna är oändlig, men empatin med män i TS situation saknas fullständigt därför att han i detta narrativ utgör en empatilös förövare (i stort sett jämförbar med en nazist eller pedofil). Det är denna onyanserade och moralistiska hållning jag är kritisk till och vill belysa.

Däremot har jag hela tiden varit tydlig med att jag står bakom den lagstiftning vi har i Sverige på grund av de praktiska svårigheter som finns att säkerställa att ingen blir utnyttjad, och jag tror att det nuvarande systemet är det minst dåliga.

Jag tror inte att folk saknar empati för TS situation. utan det är handlingen, att köpa sex, de är emot. 

Att jämföra människohandel med nazism och pedofili är inte konstigt, de är alla vedervärdiga handlingar, oavsett hur man graderar dem inbördes. Men jag tror det är okunskapen om hur det hänger ihop som är problemet. hur sexhandel bara är en bricka i ett mkt större spel där människoliv inte betyder något och många människor tjänar enormt grova pengar. Varför vill man göda kriminella? 

• Anonym (M)
    Anonym (mansperson) skrev 2025-08-24 11:09:46 följande:
    Det är ofta svårt att förstå varandra när det är för stor skillnad i intellektuell förmåga.

Du var tvungen att dra till med personangrepp?

• Anonym (M)
    Anonym (mansperson) skrev 2025-08-24 11:30:36 följande:
    Ja, detta är ju dina åsikter men inte fakta. Att sexköp skulle vara moraliskt jämförbart med nazism eller pedofili är en total minoritetsåsikt ur ett internationellt perspektiv, och min poäng är just denna, att denna åsikt framhålls som vore den en naturlag. Om vi går till en del närliggande länder finns helt legal sexhandel - på vilket sätt stödjer man då kriminalitet?

Som sagt, jag är fortfarande emot sexköp ändå. Vill bara peka ut den hemmablindhet som en del personer här har. Och jag tycker definitivt att en del inte verkar ha empati för TS och andra sexköpare. Det blir ju väldigt tydligt när man jämför det med nazism och pedofili.

Du argumenterar ohederligt. Jag skrev människohandel. 

Du kanske inte tycker att människohandel är något fruktansvärt, men det tycker jag. Men sorgligt att du inte kan stå för det utan måste ändra det jag skrev för att normalisera människohandel. 

Du behöver inte svara, du har redan visat att du inte kan argumentera sakligt samt att du går till personangrepp 

• Anonym (M)
    XDX skrev 2025-08-24 12:56:34 följande:

Har full respekt för dem som köper sex - vem är jag att döma dem och deras behov. Under förutsättning att den som säljer sexet mår ok av det, vilket såklart kan vara klurigt att bli säker på. 

Prostitution är lagligt i Schweiz och några andra civiliserade länder. Borde vara det även här i Sverige och såklart då reglerat för att minska risken att någon mår dåligt av det. 

Själv har jag lyxen att inte behöva köpa sex, och har aldrig gjort det, men dömer som sagt inte andra som saknar den lyxen. 

Och du har inga problem med att din dotter säljer sex, om du nu skulle ha en dotter?
Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?