• Anonym (Pingu)

Vad tycker ni om att köpa sex?

Jag har kommit till en punkt i livet där jag inser att jag aldrig kommer att få ha sex eller hitta en flickvän. Jag har försökt hela livet man har insett att min asperger och utseende gör att det är omöjligt, jag har blivit för långt upp i åren nu också. 

Vad tycker ni om en man som mig som köper sex? Som verkligen försökt vara en bra människa men inte lyckas få till det? Som mår sjukt dåligt av att aldrig få uppleva närhet? Jag vill också känna hur det känns.

• Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?
  • Anonym (M)

För mig är det en avskyvärd handling. Din ensamhet och längtan gör det inte ok att utnyttja en annan utsatt människa. Och du, du kommer inte att få det du vill ha. Hon har sex med dig för att hon måste, hon kommer att vara helt bortkopplad känslomässigt. 

• happishistoria

Jag har erfarenhet av att sälja sex ett litet tag, på grund av dåvarande situation. Visst kan man ge samtycke via pengar istället för attraktion, men jag kan säga som så, att åtminstone för min del, gjorde jag det enbart på grund av den dåvarande jobbiga situationen. Det var inget jag mådde bra av. Du får väga för och emot. Någons ohälsa kontra din vilja att ha sex.

• Anonym (mansperson)

Jag är för lagstiftningen i Sverige därför att jag tror att det överlag är det bästa för utsatta kvinnor (ffa. pga minskad efterfrågan). Jag har inte läst någonting som jag tycker utgör något övertygande bevis för motsatsen.

Sen tycker jag att de moraliska aspekterna av sexköp är en annan fråga. Som grund tycker jag inte det är fel att köpa sex om båda parter samtycker, men svårigheten är förstås att veta i vilken grad man kan säga att den som säljer sex verkligen samtycker. Som en början kanske man kan välja bort personer som inte talar svenska då, för där är nog sannolikheten för trafficking osv rätt hög. Även personer som hör hemma i Sverige kan förstås vara utsatta, men förmodligen lite lägre risk för den monumentala utsatthet som trafficking innebär. Sen tycker jag också det spelar viss roll vem sexköparen är. Gäller det en man med taskig kvinnosyn, som gärna vill ha en typ av sex som han inte kan få med andra kvinnor för att få utlopp för aggressivitet, ja då tycker jag det är förkastligt. Men någon som du, som aldrig lyckats få till det och nu börjar bli äldre, då tycker jag som grund inte att det är så farligt och jag dömer inte dig för det i någon nämnvärd utsträckning.

• Anonym (uh)

Det mest talande här är att du försöker linda in ett köp av en annan människas kropp i en berättelse om ditt eget lidande, som om din ensamhet och dina misslyckanden automatiskt skulle förvandla prostitution till någon sorts rättighet för dig, när sanningen är att det bara är ännu ett uttryck för den manliga övertygelsen om att kvinnor existerar för att stilla mäns behov, och det är precis därför köpta kroppar aldrig kan ge dig den närhet du inbillar dig att du förtjänar utan bara bekräftar din egen oförmåga att se kvinnor som något annat än servicepersonal för din frustration.

• Tow2Mater

Så länge det handlar om vuxna kvinnor som kan svenska eller engelska och du är beredd att ta straffet ifall du åker dit. Även kvinnor har ansvar för sina egna liv och väljer hur de vill leva och agera. 

• Anonym (mansperson)
    Anonym (uh) skrev 2025-08-23 14:25:03 följande:

Det mest talande här är att du försöker linda in ett köp av en annan människas kropp i en berättelse om ditt eget lidande, som om din ensamhet och dina misslyckanden automatiskt skulle förvandla prostitution till någon sorts rättighet för dig, när sanningen är att det bara är ännu ett uttryck för den manliga övertygelsen om att kvinnor existerar för att stilla mäns behov, och det är precis därför köpta kroppar aldrig kan ge dig den närhet du inbillar dig att du förtjänar utan bara bekräftar din egen oförmåga att se kvinnor som något annat än servicepersonal för din frustration.

Det är ett feministiskt perspektiv, men bara ett perspektiv bland flera andra.
  • Anonym (Avskyvärt!)
    Anonym (mansperson) skrev 2025-08-23 14:29:45 följande:
    Det är ett feministiskt perspektiv, men bara ett perspektiv bland flera andra.
    Vaddå "feministiskt perspektiv"? Det handlar om människor som känner sig tvungna att sälja sex/ sina kroppar för att få ekonomin att gå runt och som utnyttjas av äckliga män som sätter sina egna behov framför andras lidande. Hoppas TS åker dit så det sjunger om det om han upptäcks.
  • Anonym (Bing Knotte)

Det finns massor av "lyckliga horor". Hemmafruar som vill ha en slant extra, prostituterade som är stolta över sitt yrke och arbetar för en bättre miljö i branschen och som ser det som en tjänst liknande massage eller kortläsning eller vadsomhelst som innebär att köparen tar emot en lugnande stund av säljaren. Jag känner prostituerade som beskriver att det ofta inte ens blir sex med de kunderna de väljer utan det blir kanske kramar, en kliad rygg och samtal istället. 
    Den svenska lagstiftningen skapar problem i att söka efter "terapeuter" som tycker om sitt jobb. 
    Leta efter äldre damer som säljer sex så ska du se att du får ett varmt omhändertagande utan att du skadar någon. 

• Anonym (Typ)

Om 2 vuxna människor gör en deal utan att vara beroende av varandra så ser jag inget problem i detta.

• Anonym (mansperson)
    Anonym (Avskyvärt!) skrev 2025-08-23 14:33:24 följande:
    Vaddå "feministiskt perspektiv"? Det handlar om människor som känner sig tvungna att sälja sex/ sina kroppar för att få ekonomin att gå runt och som utnyttjas av äckliga män som sätter sina egna behov framför andras lidande. Hoppas TS åker dit så det sjunger om det om han upptäcks.
    "när sanningen är att det bara är ännu ett uttryck för den manliga övertygelsen om att kvinnor existerar för att stilla mäns behov, och det är precis därför köpta kroppar aldrig kan ge dig den närhet du inbillar dig att du förtjänar utan bara bekräftar din egen oförmåga att se kvinnor som något annat än servicepersonal för din frustration."

Det är ett feministiskt perspektiv. Idén att det handlar om att "sätta sina egna behov framför andras lidande" är ett feministiskt perspektiv. Men det är inte de enda möjliga perspektiven. Det är fullt möjligt att ha en syn på att vuxna människor (så länge de inte tvingas av andra) är kapabla att fatta sina egna beslut och att välja att sälja sex med någon de inte vill ligga med för att få en stor summa pengar på något som är över på en kvart.

Du kan tycka vad du vill om det moraliskt, men det du tycker är ingen absolut sanning, och dina och andras idéer om vad som driver män och vad detta säger om män är inte heller någon sanning, utan det är tolkningar utifrån ett feministiskt perspektiv.
Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?