• Hornper

Vad tycker ni om att köpa sex?

Anonym (Duger det?) skrev 2025-08-29 20:44:44 följande:
    Det skrev jag inte, lägg inte ord i min mun tack.

Att kalla det ett jobb är för det första att bagatellisera och normalisera prostitution. Du pratar om val, som att de hade ett. Alternativet är att svälta. Eller att ens barn svälter. Eller att man blir av med sin bostad. Så något val är det ju inte.

Och nej, jag tycker inte att de ska få bestämma själva. Vi har vissa lagar för att skydda medborgare och jag tycker att det bra. Typ alla som prostituerar sig lider av psykisk ohälsa. De måste skyddas för att de inte klarar att skydda sig själva. Därför bör de inte få fatta det beslutet.

Sedan tycker jag inte att man ska normalisera prostitution. Länder där prostitution legaliserats (t.ex. Tyskland och Nederländerna) har en kraftig ökning av människohandel och en ökad sexhandel i stort.
    Du har delvis rätt. En ökning av människohandel på senare tid har,  såvitt jag kunnat kontrollera, skett i Tyskland. I Nederländerna förefaller emellertid nivån vara stabil (dock hög). Men i båda dessa länder har prostitution varit laglig länge.
    Man kan jämföra med Belgien och Nya Zeeland där sexköp avkriminaliserats under senare år. Enligt de källor jag kontrollerat har detta inte medfört ökad förekomst av trafficking. 

Sedan ger jag dig rätt i att kvinnor inte alltid vet sitt eget bästa, särskilt inte när det gäller sex. Men tillåter man kvinnor att på egen hand besluta om abort förefaller det inkonsekvent att inskränka deras möjligheter till att kapitalisera på mäns starkare könsdrift. 
  • Hornper
    Anonym (Duger det?) skrev 2025-08-29 21:32:34 följande:
    Ursäkta, jag kanske uttryckte mig otydligt. Det jag menade är att det blev en massiv ökning 2002 då det legaliserades i Tyskland och har sedan dess varit hög.

Märklig jämförelse mellan prostitution och abort. Ser inte kopplingen. Bara för att man har rätt till sjukvård innebär det inte att sexköp ska legaliseras.
    Både abort och prostitution är ju intimt förknippat med sex, så där har du den för mig uppenbara kopplingen. 

Men visst är kvinnor i allmänhet psykiskt skörare än män, så det kanske är helt rätt att skydda dem från både det ena och det andra, inte bara från sexköpande män.
    På den tiden vi hade motbok i Sverige var kvinnornas alkoholranson lägre än mäns, och det var väl helt i sin ordning. Och skall verkligen kvinnor tillåtas tillhandahålla sina kroppar för surrogatmödraskap? 
    Min kropp ? mitt val, brukar det heta. Men det bör väl bara gälla i vissa fall där rådande opinion finner det lämpligt.
  • Hornper
    skygd skrev 2025-08-30 13:55:30 följande:

det finns laglig reglerad misshandel i form av boxning. arrangerande av tävlingar och galor skulle kunna ses som koppleri. skadeverkningarna av detta skulle kunna ses som destruktivitet. vi har a: förbjud destruktiva verksamheter, som boxning och prostitution, b: tillåt destruktiva verksamheter som prostitution och boxning.

människan är kanske det enda djuret som kan projicera på kvalitativa egenskaper som etik. det blir en känslomässig förbindelse till förespråkade lösningar. intellektet filtreras genom känslorna och debatterna blir lätt för eller emot. förbud kräver tvång i någon mån, vi bekämpar tvång med tvång, att inte förbjuda kan också ge upphov till tvång. nytta kontra onytta. samt vad är skillnaden i att en massör masserar en rygg eller intima delar?

Etik och moral är flytande materia. Moral, och lagar som bygger på moral, bestäms av den opinion som vinner mest gehör för tillfället. 
    Ditt exempel med boxning är väl valt. Proffsboxning förbjöds i Sverige efter en intensiv, men idag bortglömd debatt. 2007 blev det tillåtet igen utan att någon brydde sig.
    Fler exempel: på 80-talet var alla proffstyckare övertygade om att kärnkraft var farligt och skulle avvecklas. Stora demonstrationer ägde rum. Idag planerar våra politiker ny utbyggnad och t.o.m. brytning av uran. Gäsp.
    Innan 2015 var våra beslutsfattare överens om att storskalig invandring var av godo. Idag gör man vad man kan för att stoppa asylsökande. Inga protester egentligen.

Sexköpslagen kommer så småningom att gå samma väg, skulle jag tro. Kommande generationer kommer att se på den med samma förströdda intresse som vi idag betraktar våra tidigare alkoholrestriktioner med motbok och allt.
    Det kommer dock att ta ett bra tag till och TS har inte tid att vänta på att vinden vänder. Han måste ge sig ut i världen, utanför Sveriges gränser. Ingen terapi kan mäta sig med ett rejält knull.
  • Hornper
    Anonym (Pashto) skrev 2025-08-30 19:52:48 följande:
    Jag har aldrig sett hur du ser ut men ogillar dig och ditt inre skarpt. Vad drar du för slutsats av det?

Ja, du frågade efter andras åsikter.
    I ditt föregående inlägg kritiserade du andra skribenters bristfälliga empati. Hur är det med din egen?
  • Hornper
    Anonym (Pashto) skrev 2025-08-30 21:06:10 följande:
    Sannolikheten för en sexsäljare att bli utsatt för våld är extremt hög, även att bli utsatt för trafficking. Om det de dessutom gör är olagligt så får de ett sämre skydd från rättsväsendet.  Vem skulle anmäla en sexköpare för misshandel om de själva utför något olagligt? Vem skulle anmäla någon för människohandel om det de gör pga människohandeln är olagligt? Så ja, göra sexförsäljning  olagligt skapar ett större skydd för sexsäljarna. Oavsett vad du anser
    Här uttalar du dig tvärsäkert utan källhänvisningar.
    I Frankrike infördes förbud mot sexköp enligt svensk modell 2016 och det förefaller snarast ha ökat risken för att sexarbetare/horor/prostituerade skall utsättas för våld www.opendemocracy.net/en/beyond-trafficking-and-slavery/long-read-how-nordic-model-france-changed-everything-sex-workers/

Det kan också vara intressant att nämna vad som hände i den lilla amerikanska delstaten Rhode Island, där prostitution var tillåtet mellan 2003 och 2006. Våldtäkter minskade med 31 % och könssjukdomar med 39 %. 
    www.mic.com/articles/94030/what-happened-when-one-u-s-state-accidently-decriminalized-prostitution
  • Hornper
    Anonym (VCC) skrev 2025-08-31 08:57:44 följande:
    Nä, det är inte ditt utseende du behöver ändra radikalt. Du behöver agera radikalt om du vill ha ändring.

Om du vill.

Om du inte är nöjd med att sitta på nätet och skriva med kvinnor och beskriva dig själv som en "vissnad blomma" och vänta på kvinnornas bekräftande svar till dig.

Det finns ingenting som tio år till av terapi och ältande på nätet kan göra som det inte redan har skett under de första tio åren.

En gång till, från en man till en annan: gå och fixa ett ligg. Efter det, efter en gång, blir allt annorlunda, lättare. Inte lika viktigt. Inte lika fixerat.

En man i min närhet är nästan som dig. Skillnaden är att han har haft förhållanden tidigare i livet. Avsaknaden nu äter inte upp honom inifrån som det verkar göra med dig.

Är du bekymrad över moral och din själ - gå på krogen kväll efter kväll och sikta på fullaste ruggugglan - bara för att få det överstökat.

Är du mindre bekymrad om moral - åk någonstans där det går fortare att få till.

Bara fixa ett ligg.

Vad tänker du om det?
    Bra sagt! Terapi är för fruntimmer som har PMS, ångest och liknande. För en sorgsen man är stenhård träning, sprit och fitta den bästa medicinen.
    TS, nu får du faktiskt ge fan i ditt evinnerliga gråtrunkande! Skönhetsoperationer! Vad är det för dumheter? Om du är för bortkommen för att ragga på krogen (vilket jag misstänker) är det inte långt till Köpenhamn. 
  • Hornper

Ok, TS. Dags att sammanfatta, för nu börjar det bli tjatigt.
    Du har att välja på:
    1. Att följa snälla tant Mollys välmenande men totalt meningslösa råd om terapi och prat med väninna.
    2. Att äntligen göra slag i saken och träffa en professionell dam i Köpenhamn. Jag lovar, bara du betalar spelar det ingen roll om du dreglar eller stammar, är harmynt eller dvärg.

Krogen kan du glömma. Hård konkurrens bland alla män som är där för att hitta ett tillfälligt ligg. Jag tror inte heller du fixar att göra dig till och låtsas vara intresserad av vad en kvinna pratar om.

För resten, varför inte skaffa en sexdocka? De lär se riktigt verklighetstrogna ut nuförtiden. Ställer upp precis när du vill! Och när du är färdig, in med henne i garderoben bara! (Tänk om man kunde göra det med levande fruntimmer...)

En sista sak bara, TS! Sluta älta dina bekymmer här på FL.

• Hornper
    Anonym (Duger det?) skrev 2025-08-31 17:52:52 följande:
    Och vad ska gubbarnas råd leda till menar du? Tror du att han kommer att få bättre självförtroende för att han förnedrat sig till att köpa sig en kvinna för stunden? Må bättre? Personligen tror jag att han kommer att må skit.
    Präktigt, politiskt korrekt svar som jag inte köper för fem öre. Jag tycker mig se klara indikationer på att TS mår skit redan nu och har gjort så länge. Det lär knappast bli sämre om han äntligen får det han så hett åstundar, nämligen ett rejält knull, med eller utan betalning.

Jag vill påminna om trådstartens rubrik är Vad tycker ni om att köpa sex?, inte Hur skall jag hitta en kvinna att leva tillsammans med? Jag har bara försökt besvara TS fråga efter bästa förmåga.
    Ja, om någon undrar, visst har jag köpt sex själv! Det hände ett par gånger i min sedan länge flydda ungdom, långt innan den nuvarande sexköpslagen ens var påtänkt. Det är definitivt inget jag ångrar det minsta, tvärtom! Det var faktiskt de bästa sex-upplevelserna jag haft i hela mitt liv, och jag kan fortfarande le åt minnena.

Detta får bli mitt slutord i denna tråd. Lycka till nu, TS!
  • Hornper
    Anonym (C) skrev 2025-09-20 17:42:44 följande:
    Nej, det gör det inte.
    Det där är ett mycket förenklat påstående.
    Man kan till att börja med skilja mellan negativa och positiva mänskliga rättigheter.
    Negativa rättigheter inkluderar bl.a. yttrande- och tryckfrihet, mötesfrihet etc. Kort sagt, staten skall ge fan i vad du som privatperson sysslar med i vissa sammanhang, dvs. du har en frihet från något.
    Positiva rättigheter är ett senare påfund och innebär att staten (=skattebetalarna) eller någon annan skall förse dig med något, tex utbildning, sjukvård, semester m.m. 

I dagens Sverige har alla rätt att utöva sexuell aktivitet om vissa förutsättningar är uppfyllda: sexpartnern skall ha uppnått viss ålder och ha gett ett samtycke som inte bygger på hot eller ekonomisk ersättning. Däremot krävs inte (längre) att partnern är av motsatt kön, eller att båda parter är gifta med varandra. Det senare är dock fortfarande ett villkor i många andra länder och överträdelse kan straffas med döden.
    (S.k. dubbelt hor var i gångna tider belagt med dödsstraff även i Sverige. Idag är otrohet fullt lagligt, så länge bara inte pengar är inblandade.)

Att sex skulle vara en positiv rättighet har såvitt jag vet aldrig varit aktuellt i Sverige, och lär aldrig bli det heller.
    I Nederländerna är däremot synen en annan. Där har funktionshindrade rätt att få hjälp av s.k. sexsamariter, som arbetar med kommunalt stöd.
    dutchreview.com/culture/relationships/sex-care-in-the-netherlands-helping-the-disabled-find-intimacy/

Det vore f.ö. bra om tråden kunde befrias från allt tramsigt käbbel om ovidkommande saker.
  • Hornper

I "I believe that sex is one of the most beautiful, natural, wholesome things that money can buy."
    steve martin

Sanna ord minsann!
  • Hornper
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-10-08 17:36:22 följande:

Men herregud! Å ena sidan vill jag säga att ge dig själv cred att du kan träffa en kvinna för ett förhållande. Vad är det som har tagit sådan tid? Att du inte gjort något åt situationen tidigare är märkligt. Ändå bara att acceptera ditt öde. Du har bara dig själv att skylla. Du kan inte lägga problemet hos någon annan än dig själv. Du förtjänar inte sex på det sättet du tror. Det är heller inte en rättighet du har. Det är en ömsesidigt åtagande mellan två människor. På lika villkor. Jag tror att du har en skev bild av att köpa sex för du nämner närhet i samma mening. Du köper ett hål att tömma dig i. Inte en stund av närhet och åtrå Sedan är det ingen idé att ta diskussionen om sexköp. Vidrig business. 

Allt detta tjat om "närhet och åtrå", "hål att tömma sig i" etc. provocerar mig faktiskt. Vem har påstått att sex allrid måste vara kvinnligt kodat, med romantik, hålla handen och en massa annat rosa fluff som närmast gör mig illamående?
    Försök förstå att många män går till horor för att slippa allt sådant! När allt kommer till kritan handlar ju sex om in och ut, fyra sekunders njut, slut. Det är inte märkvärdigare än att skita, egentligen.
    För den som är singel och inte vill ödsla tid på Tinder och liknande meningslösheter är en prostituerad kvinna ett utmärkt val. Henne slipper man ju också se igen efter uträttat behov.
  • Hornper
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-10-08 22:49:58 följande:
    Hur sexet utförs bestäms av de som valt att ha sex. Tycker du att in, ut, sprut är en bra nivå så fine. Det står för dig. Att du skiter i utlösning för den du har sex med säger en hel del om dig. Lär mig bli många ons då det inte finns mer än egen tillfredsställelse för dig. Förstår att du köper horor. 
    Du misstar dig. Jag är gift sedan flera år och har schemalagt sex med fun 2 ggr/månad, så jag behöver inte gå till prostituerade.
     Vore jag däremot singel skulle jag inte dra mig ett ögonblick för att veckopendla till Köpenhamn.
    Lika litet skulle jag tveka inför en sista resa till Schweiz om jag drabbades av exempelvis ALS.
    Jag vet inte om du fördömer dödshjälpstorskar lika hårt som de sexköpare som åker över öresundsbron, men det vore ju logiskt. I båda fallen kringgås svensk lag genom utrikesresor och det kan man ha moraliska synpunkter på.
    Nu bryr jag mig inte ett skvatt om moral, som kan variera oerhört från tid till annan, och mellan olika länder. Men lagarna rättar jag mig efter, även om de också är högst föränderliga.
  • Hornper
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-10-11 17:39:54 följande:

Den lag som finns är sexköpslagen. Du straffas om du köper sex. Du straffas inte om du säljer sex. Varför det är så kan du fundera på. 

I teorin är det så, men knappast i praktiken. Om ordningsmakten hälsar på hos en kvinna som säljer sex kan hon råka synnerligen illa ut, även om hon inte kan lagföras. Hon riskerar att bli av med sin lägenhet, vårdnad av ev. barn och rapport till hennes ev. ordinarie arbetsgivare. Det kanske många i tråden tycker är utmärkt, men jag gör det då inte.
  • Hornper

Det var då ett förbannat käbblande om saker som inte hör till trådens ämne! Finns det inte någon moderator som kan gripa in och styra upp debatten? (Ja, jag menar dig bland andra Kontext-Julk!)

Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?