• Anonym (G)

Svag?

Anser du psykiskt sjuka vara svagare än andra? I livet liksom. Att andra som inte mår dåligt psykiskt är starkare?

• Svar på tråden Svag?
  • Anonym (Qwerty)

Ja, precis som att vissa kan vara fysiskt svagare pga av olika sjukdomar. 

Vi har alla olika styrkor och svagheter. 

• Anonym (Abc)

Nej.
    Jag anser att det i första hand beror på gener.
    I andra hand kostproblematik.

• Anonym (A)

Jag tycker inte så om andra men om mig. 

• Anonym (G)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-24 21:15:52 följande:

Nej.

Jag tänker också att det till stor del handlar om gener. Många sjukdomar är ärftliga, även psykiatriska. De som sluppit är väl inte per automatik starkare utan snarare tursamma?
  • Anonym (Linda)

Ja, är man sjuk blir man ju svag. Men en sjuk person kan bli frisk och stark igen. 

Och man blir inte sjuk pga svaghet utan vice versa. 

• Anonym (Bipolär)

Beror på hur man definierar svaghet. Jag är känslig för bl a stress och därför svag i den bemärkelsen. Samtidigt måste man vara väldigt stark för att orka leva med en psykiatrisk diagnos. Jag får kämpa mycket mer än vad friska normalt gör. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-24 21:15:52 följande:

Nej.

Kost? Kan du förklara närmare hur kost skulle kunna ge tex psykossjukdomar? 
  • Anonym (grace)

Ja, det tycker jag nog. Medans man är sjuk är man ofta svagare än andra. Det är helt normalt.

Sedan kan man bli frisk igen precis som med kroppsliga sjukdomar och vissa har kroniska sjukdomar precis som med kroppsliga sjukdomar.

Vi ska inte se ner på folk som är psykiskt sjuka, vi ska ta hand om varandra och ge varandra lite andrum. Då blir det nog lättare för oss allihop.

Livet har många kringelikrokar och ingen vet hur man kommer att må i framtiden. 

• Anonym (Patrik)

Beror på , är det ärftligt som det kan vara i många fall är det väl inget man egentligen kan rå för.

Alla kan ju bli sjuka, deprimerade i livet. Eftersom livet går upp och ner. Allt annat vore omänskligt, om vi inte reagerade på något vis.

En majoritet av människor är svaga, om du tänker på det. Vi är i behov av en annan människa eller vänner för att klara av livet.

Sedan finns det en sorts människa, som klarar sig helt själva och inte har behov av någon. Sällsynt, men har stött på 2 st. Där kvinnan överraskade mig. Då kvinnorna tenderar att vara mer "mjuka" och söka en beskyddare. Men denna kvinna tog sig genom livet, helt på egen hand. Fascinerande, men samtidigt var jag avundsjuk. Det måste vara en enorm frihet att aldrig behöva någon. 

Jag frågade henne vad som drev henne? Hon svarade att hon lärt sig genom sina livserfarenheter. Att människor överlag inte går att lita på. För henne, var det insikten av att behöva vända sig till någon. Det bästa man kan göra om man klarar av det psykiskt. Är att se till sig själv och inte vara beroende av andra. Jag är inte så där mentalt stark. Men jag kan hålla med om att människor är rätt opålitliga eller falska. Om man ser hur samhället ser ut numera. Vi bryr oss inte om varandra längre. 

Svar på tråden Svag?