Anonym (Mor) skrev 2025-08-24 22:02:17 följande:
Jag hade blivit väldigt upprörd om en lärare lärt mitt barn att 2+2 är lika med fem. Eller om lärare lärde ut andra felaktigheter. Hur kan en lärare lära barnen skriva, när vederbörande skriver utflykts dag, eller utomhus kläder?
Att jämföra ett stavfel med att lära ut att 2+2=5 är helt missvisande. Språk är flexibelt och lärande är en process, små stavfel gör inte en lärare inkompetent, och barn lär sig rätt stavning genom korrigering och övning, precis som de lär sig matematik steg för steg.
Att fästa sig vid ?utflykts dag? eller ?utomhus kläder? som bevis på inkompetens visar snarare en oförmåga att se skillnaden mellan principiella fel och små mänskliga misstag. Lärare är inte perfekta maskiner; deras jobb är att vägleda elever mot förståelse, inte att aldrig göra ett enda stavfel.
Om vi börjar mäta lärarkompetens efter varje stavningsmiss kommer vi missa det viktiga: deras förmåga att undervisa, inspirera och få barn att faktiskt lära sig. Små fel ska inte förväxlas med att ge felaktig kunskap. Det är inte ens samma sak.