• Anonym (Morsan)

Mitt barn suger på fotboll

Jag har ett barn som verkligen, verkligen suger på fotboll. Hen kan knappt dribbla, skjuter alltid åt fel håll och springer mest runt som en yr höna på planen. Och vet ni vad? Jag bryr mig inte. Jag tycker inte att alla barn måste vara små Messi. Fotboll ska vara kul, inte en prestationsångestmaskin.

Så, hur tänker ni? Ska man pressa sitt barn till att bli bra, eller låta dem misslyckas och ha kul? Jag menar, alla kan ju inte vara stjärnor, så varför låtsas?

• Svar på tråden Mitt barn suger på fotboll
  • Anonym (Morsan)
    Mrs Moneybags skrev 2025-08-25 09:25:53 följande:
    Varför skulle det vara viktigt att vara bra på just fotboll?

Det finns väl tusentals hobbies som man kan bli bra på eller tycka är kul?

I längden är det betydligt mer fördelaktigt att vara bra på t ex matte. 

Ingen bryr sig om en vuxen person är bra på fotboll såvida det inte är personens yrke. 
    Jag vill att mitt barn ska vara duktig på fotboll eftersom det inte bara handlar om själva sporten. Genom fotboll lär barnet sig samarbete, disciplin, tålamod och strategiskt tänkande. Dvs färdigheter som är värdefulla i både skola, arbete och sociala sammanhang. Dessutom ger sporten fysisk aktivitet och glädje, vilket stärker både kropp och själ. Att vara bra på fotboll kan alltså ge långt mer än bara poäng på planen.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (rell) skrev 2025-08-25 12:35:21 följande:
    Så länge barnet är i en miljö där detta är accepterat så är det förstås OK.

En unge som är så dålig på fotboll kommer inte att kunna passa in i ett lag där det finns många som är duktiga och ambitiösa men fotboll är bra på så sätt att det är en stor sport med stor bredd på deltagarna.

Det finns alltid ett lag och en förening för alla.
    För vår familj är fotboll det som gäller eftersom vi värdesätter vad sporten lär barnen; samarbete, ansvarstagande, fysisk hälsa och social gemenskap. Även om det finns många nivåer och lag, vill vi att vårt barn ska utvecklas och känna stolthet i det vi har valt tillsammans som familj. Det handlar inte bara om att passa in, utan om att växa och trivas i en miljö som vi som familj har valt att satsa på.
  • Anonym (Morsan)
    Tom Araya skrev 2025-08-25 13:00:51 följande:

Jag skulle kanske försöka prova en annan sport.

För vår familj är det fotboll som gäller, och vi vill att vårt barn ska fokusera på det. Vi tror på att engagemang och kontinuitet i en aktivitet är viktigare än att prova många olika sporter, och det är genom långsiktig träning och fokus som man verkligen utvecklas och lär sig både färdigheter och viktiga värderingar som samarbete, disciplin och ansvar.
  • Anonym (Ledare)

Ålder på barnet? Majoriteten av alla små barn är ju rätt kassa, tar flera år innan dom kommer upp i hyffsat spel :) Finns alltid några få som är jätteduktiga tidigt MEN det är inte alls säkert dom är lika bra efter några år, då kan den som var kass i början hunnit ikapp och till och med förbi. Vissa är duktiga tidigt, andra senare och om man gör sporten till ett tråkigt måste kommer barnen lägga ner aktiviteten. Så absolut viktigast är att dom tycker det är kul. Talangen kan komma senare med fortsatt träning och övning samtidigt som man har kul.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Morsan) skrev 2025-08-25 14:52:09 följande:
    Jag vill att mitt barn ska vara duktig på fotboll eftersom det inte bara handlar om själva sporten. Genom fotboll lär barnet sig samarbete, disciplin, tålamod och strategiskt tänkande. Dvs färdigheter som är värdefulla i både skola, arbete och sociala sammanhang. Dessutom ger sporten fysisk aktivitet och glädje, vilket stärker både kropp och själ. Att vara bra på fotboll kan alltså ge långt mer än bara poäng på planen.
    Det låter jättefint! Och de flesta föräldrar vill förstås att ens barn ska lära sig allt det där. Men har ni tänkt på att era barn kanske inte är likadana som ni själva? En del tycker inte ens om att göra saker i grupp. 

Om ert barn ville göra något helt annat, är ni öppna för det då? Om det t ex är klarinett eller golf som gäller? 

Jag som är engagerad inom musiken ser ju att alla de där sakerna du räknar upp lär man sig av sitt instrument också. Samarbete när man spelar i grupp, disciplin när man övar dag in och dag ut, tålamod när man ska lära sig ett svårare stycke, motorik och matematik mm. 
  • Jemp
    Anonym (Morsan) skrev 2025-08-25 14:53:53 följande:
    För vår familj är fotboll det som gäller eftersom vi värdesätter vad sporten lär barnen; samarbete, ansvarstagande, fysisk hälsa och social gemenskap. Även om det finns många nivåer och lag, vill vi att vårt barn ska utvecklas och känna stolthet i det vi har valt tillsammans som familj. Det handlar inte bara om att passa in, utan om att växa och trivas i en miljö som vi som familj har valt att satsa på.
    Men sånt väljer man såklart inte som familj! Menar du verkligen att han inte får välja själv?
  • Tow2Mater
    Anonym (Morsan) skrev 2025-08-25 14:53:53 följande:
    Menar du att du vill ditt barn ska springa som en yr höna som inte ens kan skjuta bollen åt rätt håll i ett lag med duktiga och ambitiösa spelare? Eller menar du att du naturligtvis respekterar andra och hittar ett lag för ditt barn med spelare på liknande nivå som kan utvecklas och ha roligt tillsammans?
  • Anonym (Morsan)

Hos oss är det fotboll som gäller ? och inget annat. Vår 7-åring är kanske inte den mest naturliga bolltalangen på planen just nu. Passningarna hamnar lite fel, bollen springer ofta ifrån honom och matcherna kan bli mer av en kamp än en njutning. Men vet ni vad? Det gör faktiskt ingenting.

För oss är det fotboll som är vägen vi har valt, och vi ser inte på något annat håll. Det här är sporten som gäller i familjen, och det är här vi vill att han ska utvecklas. Det handlar inte om att vara bäst från början, utan om att växa med spelet, hitta glädjen och bygga karaktärerna.

Vi vet att alla barn utvecklas olika, och att resan är minst lika viktig som resultatet. Så även om han just nu mest kämpar för att hänga med, så är det på fotbollsplanen han hör hemma ? och det är där vi står vid sidlinjen och hejar. Ingen annan sport är aktuell, för fotbollen är vår gemensamma riktning.

Det är inte lätt, men det är vår väg.

• Anonym (haha)
    Anonym (Morsan) skrev 2025-08-25 16:40:04 följande:

Hos oss är det fotboll som gäller ? och inget annat. Vår 7-åring är kanske inte den mest naturliga bolltalangen på planen just nu. Passningarna hamnar lite fel, bollen springer ofta ifrån honom och matcherna kan bli mer av en kamp än en njutning. Men vet ni vad? Det gör faktiskt ingenting.

För oss är det fotboll som är vägen vi har valt, och vi ser inte på något annat håll. Det här är sporten som gäller i familjen, och det är här vi vill att han ska utvecklas. Det handlar inte om att vara bäst från början, utan om att växa med spelet, hitta glädjen och bygga karaktärerna.

Vi vet att alla barn utvecklas olika, och att resan är minst lika viktig som resultatet. Så även om han just nu mest kämpar för att hänga med, så är det på fotbollsplanen han hör hemma ? och det är där vi står vid sidlinjen och hejar. Ingen annan sport är aktuell, för fotbollen är vår gemensamma riktning.

Det är inte lätt, men det är vår väg.

Okej, jag trodde tråden var seriös...men nu förstår jag.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (haha) skrev 2025-08-25 16:47:07 följande:
    Okej, jag trodde tråden var seriös...men nu förstår jag.
    Tråden är seriös.
Svar på tråden Mitt barn suger på fotboll