• Jag83

Gundskola en termin i Spanien

Hej
    Vi skulle vilja bo en termin i Spanien, har barn i grundskoleålder. Jag kollade nån svensk skola och det verkar som att man måste gå ett helt år där. Spansk skola är inte aktuellt pga språket och den korta tid det gäller men kanske en engelskspråkig. Fast helst svensk. Nån som känner till om det finns några lösningar. Spanska fastlandet helst. Kan man anmäla barnet för ett helt år men bara gå hösten (får väl bli dubbel avgift i värsta fall)?

• Svar på tråden Gundskola en termin i Spanien
  • Aliona

Jag har bara tidigare kollat svenska skolan på Teneriffa och där kan man vara så kort som på veckobasis. Jag har också haft sonen på utlandsförskola några månader, men i annat land än Spanien. Har du pratat med skolorna du är intresserad av? Jag tänker att även om ansökningsformulären är för läsår så brukar utlandsskolor vara flexibla eftersom det kan vara föräldrar som bara jobbar där några månader. I värsta fall får ni göra aom du säger och skriva in barnet och betala för ett år men bara stanna en termin. Ingen kan ju hålla kvar er mot er vilja. 

Av ren nyfikenhet eftersom jag också funderar på att låta sonen gå i skola utomlands ett tag - hur tusan löser ni det med skolplikten? Det verkar nästa omöjligt att få ledigt utan att skriva ut sig från Sverige. 

• Jag83

Ok, intressant. Då verkar det som att svenska skolorna gör lite olika, tänkte att det var en och samma organisation. Då får jag titta på flera skolor. 

Vad jag har läst mig till så uppfylls skolplikten så länge barnet går på skola (kanske bara inom EU?). Svenska skolan utomlands följer svenska läroplanen så jag tror faktiskt inte att det är några problem alls. Men lite oroväckande att du fått en annan bild...

• Aliona

Det är inte en och samma organisation utan olika privata skolor med det gemensamma att de följer svensk läroplan, undervisar på svenska och har blivit godkända av skolverket. Sen finns det svenska skolor i utlandet som inte har blivit godkända också. Vill man ha barnet på en godkänd svensk utlandsskola så är set betydligt lättare - jag vill ha mitt barn i internationell skola. Men oavsett vilket så ska kommunen godkänna att barnet fullgör skolplikten utomlands och för det behövs synnerliga skäl, tex om man ska arbeta utomlands. Kolla med din kommun vad som gäller för det kan vara olika. I de kommuner jag har kollat räcker det tex inte att man jobbar på distans utan man måste ha en anställning utomlands. 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-08-26 10:54:47 följande:

Det är inte en och samma organisation utan olika privata skolor med det gemensamma att de följer svensk läroplan, undervisar på svenska och har blivit godkända av skolverket. Sen finns det svenska skolor i utlandet som inte har blivit godkända också. Vill man ha barnet på en godkänd svensk utlandsskola så är set betydligt lättare - jag vill ha mitt barn i internationell skola. Men oavsett vilket så ska kommunen godkänna att barnet fullgör skolplikten utomlands och för det behövs synnerliga skäl, tex om man ska arbeta utomlands. Kolla med din kommun vad som gäller för det kan vara olika. I de kommuner jag har kollat räcker det tex inte att man jobbar på distans utan man måste ha en anställning utomlands. 

Det är alltså vad jag har hört och läst mig till, men jag är ju intresserad av tips på hur man får ledighet och möjlighet att ha barnet en eller några terminer i skola utomlands, så berätta gärna! 
  • Tow2Mater

Relaterat till möjlighet - skolor kan vara fulla och ha lång kö, det är inte alltid så enkelt att bara välja skola, så kolla upp det i god tid. 

Svar på tråden Gundskola en termin i Spanien