Inlägg från: Anonym (Sophie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sophie)

Våran dotter smygröker

Förstod jag det rätt att din dotter jobbar timmar? Typ äldreboende eller liknande miljö med svårt att kunna ta rast ibland? 

Där kan du ha en förklaring. 

Det var en som berättade för flera år sedan att hon jobbade på ett ställe där det var svårt att ta en liten rast även om de var två (det var inget inom sjukvården). Att sätta sig ner 3 minuter och äta ett äpple var inte okej. Däremot var det helt okej att kollegan gick ut fem minuter och tog en cigarett! Så för att få den lilla pausen började hon helt sonika att röka istället. 

Hon var ungefär i samma ålder som din dotter är nu. Jag träffar henne inte längre då vi bor på olika platser i landet men jag misstänker att hon som vuxen har slutat röka - eller jag hoppas det i alla fall. 

Det du kan göra är att prata med henne. Vädja till henne att hålla det till ett minimum per dag och att ni båda kan ta fighten med att sluta röka samtidigt. 

• Anonym (Sophie)
    LinneaLinnet skrev 2025-08-26 12:35:57 följande:

Hej du mor och trådskapare

Låter som du är från en familj där man lärt barnen rätt och fel. Önskar jag fått den chancen som barn. Min mor låg mycket på psyket och jag blev fosterplacerad hos mormor och morfar. Jag började röka när jag var 15. Dem tyckte inte det var konstigt att jag rökte, dem började själva tidigt. Mina barn är 24 och 20 idag. Dem har aldrig rökt.

Hur är din dotter annars, umgås hon med skötsamma kamrater, skolkare, eller kanske både och? Vad har hon för intressen?

Ska inte på något sätt rättfärdiga ditt rökande, men med tanke på dina barns ålder tänker jag att du är runt 50 år nu? 

Det var helt annat på den tiden. Visst hade man klart för sig att det inte var okej att röka, men bara det att högstadieskolorna faktiskt hade en rökruta utanför skolan (under tak hos oss till och med!) gjorde ju att det var mer accepterat. 

Tack och lov att saker utvecklas och rökrutorna är borta på skolorna för elever! 
  • Anonym (Sophie)

Med föräldrar som har kol så skulle jag råda dig att läsa på om det för dig själv i första hand. 

Det är ingen vacker sjukdom kan jag lova. 

Gör dig själv en tjänst och sluta röka själv. Sedan peppar du dottern att göra det samma. Eller så slutar ni båda två och peppar varandra nu när ni kan. 

Fundera på vad ni vill göra för pengarna ni sparar om ni inte röker. Lägg dem till en resa, en upplevelse, kläder - vad nu än ni gillar. På ett år får ni ihop cirka 10.000 kronor var (om jag hittade rätt priser på cigarettpaket? ca 75 kr?)

Jag lovar dig - ett liv med KOL önskar du varken själv eller dottern. Ett citat från 1177: Symtomen inkluderar hosta med slem, andnöd, andfåddhet och trötthet, och sjukdomen kan inte botas 

Mina barn har sett konsekvenserna av KOL genom äldre generationerna, de är ungefär i samma ålder som din dotter. Jag är ganska säker på att de aldrig kommer röka. Helt 100% kan man aldrig vara, men jag är så gott som säker. 

Låter hårt men är sant. Det är inte den enda sjukdommen som drabbar rökare heller tyvärr. Var rädd om era lungor. 

Svar på tråden Våran dotter smygröker