Våran dotter smygröker
hej Våra dotter smygröker tyvärr såg henne röka i söndags påväg hem hur ska jag ta det med henne vad kan jag göra hon jobba timma ibland o får penga där ifån hon är 17år snart
hej Våra dotter smygröker tyvärr såg henne röka i söndags påväg hem hur ska jag ta det med henne vad kan jag göra hon jobba timma ibland o får penga där ifån hon är 17år snart
Är hon så pass gammal kan du ju ta det lugnt och invänta rätt tillfälle. Försök analysera varför hon röker. Alltså är det nikotinet i sig, är det en statusgrej, eller röker någon hon har som förebild. Lite beroende på det, så kan det ju vara olika sätt att ta "snacket" på.
Är hon så pass gammal kan du ju ta det lugnt och invänta rätt tillfälle. Försök analysera varför hon röker. Alltså är det nikotinet i sig, är det en statusgrej, eller röker någon hon har som förebild. Lite beroende på det, så kan det ju vara olika sätt att ta "snacket" på.
Hon röker för att du röker.
Det bästa vore ju att du slutar och verkligen berättar för henne hur skönt det är att ha slutat röka. Att du ångrar att började osv...Hon kanske tänker till då.
Hon röker för att du röker.
Det bästa vore ju att du slutar och verkligen berättar för henne hur skönt det är att ha slutat röka. Att du ångrar att började osv...Hon kanske tänker till då.
Hade du själv varit villig att sluta helt?
I så fall kan du köpa hem Allen Carrs bok ?Äntligen Icke-Rökare?. Kan säga att du, jag har köpt hem en bok till oss, så att vi båda kan sluta röka.
Då blir det också att du avslöjar henne samtidigt som du presenterar ett alternativ för att sluta. Kanske fokusera lite på hur mycket pengar man lägger på att förstöra för sig själv..
Efter otaliga försök att sluta själv så lyckades jag just med hjälp av den boken. 20 år som rökfri nu tack vare den.
Se om du kan få henne att gå över till snus - om hon nu inte klarar av att sluta röka alltså. Inte heller nyttigt, men definitivt inte lika illa som rökning.
Själv brukar jag säga att jag slutade röka när jag var gammal nog att inse hur sanslöst korkat det är, dvs när jag var 10.
Hade du själv varit villig att sluta helt?
I så fall kan du köpa hem Allen Carrs bok ?Äntligen Icke-Rökare?. Kan säga att du, jag har köpt hem en bok till oss, så att vi båda kan sluta röka.
Då blir det också att du avslöjar henne samtidigt som du presenterar ett alternativ för att sluta. Kanske fokusera lite på hur mycket pengar man lägger på att förstöra för sig själv..
Efter otaliga försök att sluta själv så lyckades jag just med hjälp av den boken. 20 år som rökfri nu tack vare den.
Förstod jag det rätt att din dotter jobbar timmar? Typ äldreboende eller liknande miljö med svårt att kunna ta rast ibland?
Där kan du ha en förklaring.
Det var en som berättade för flera år sedan att hon jobbade på ett ställe där det var svårt att ta en liten rast även om de var två (det var inget inom sjukvården). Att sätta sig ner 3 minuter och äta ett äpple var inte okej. Däremot var det helt okej att kollegan gick ut fem minuter och tog en cigarett! Så för att få den lilla pausen började hon helt sonika att röka istället.
Hon var ungefär i samma ålder som din dotter är nu. Jag träffar henne inte längre då vi bor på olika platser i landet men jag misstänker att hon som vuxen har slutat röka - eller jag hoppas det i alla fall.
Det du kan göra är att prata med henne. Vädja till henne att hålla det till ett minimum per dag och att ni båda kan ta fighten med att sluta röka samtidigt.