Inlägg från: Anonym (men) |Visa alla inlägg
  • Anonym (men)

Våran dotter smygröker

Anonym (Lesen mamma) skrev 2025-08-25 20:51:22 följande:
    Jag är sugen på och fråga om vi ska går ut och ta en cigg för o se vad hon svara. jag röker med tyvärr men inte så mycket nu kanse 5 st par dag. Så om hon går med ut så kan jag fråga ut. men vet att det inte är rätt och röka med henne men är någ redan försent och göra nått åt
    Om du röker så har du ju i praktiken sagt okej till att hon kan göra det. 

Om man som förälder röker så är risken att ens barn börjar röka tre gånger högre än om förälder inte röker. I synnerhet om mamman röker så är risken högre att barnet börjar röka. Även större risk att fastna i rökande, inte bara prova som många gör i tonåren. 
  • Anonym (men)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-31 21:12:43 följande:
    Knappast. Jag har aldrig sett en tonåring som röker. Man ser ju nästan aldrig någon som röker nuförtiden. Många ungdomar avstår också alkohol idag. 
    Så bara för att du personligen inte ser tonåringar som röker så förekommer det inte? För det gör det, bara inte exakt framför dig.

Dessutom kan ungdomar röka utan att bli fast som rökare. Alltså att de röker lite på en fest, röker under en period. 

Visst, många ungdomar avstår både rökning och alkohol, men det innebär ju inte att alla gör det. 
Svar på tråden Våran dotter smygröker