Inlägg från: Jesper f |Visa alla inlägg
  • Jesper f

Våran dotter smygröker

Anonym (Lesen mamma) skrev 2025-08-25 21:37:32 följande:
    Ja men hade inte gjort så fall hon var 14 men vad kan jag göra när hon är 18 om till år onödigt och bråka om det Tyvärr
    Med tanke på att cancer mer eller mindre är garanterat när man röker, plus antal obehagliga lung sjukdomar är det väll knappast "ondögigt"?

Problemet är att du har ju själv visat att det är OK med dina egna handlingar, så jag förstår inte hur du förväntar dig att din dotter ska bete sig bättre?

Du kan inte övertala henne, för det är inte vad det handlar om, och förhoppningsvis är hon inte fast i nikotin beroendet, utan att det är mer status grej. Oavsett, viljan att sluta måste hon ha - för sig själv. Det är inget du kan prata in i henne, det är bara något hon kan komma fram till själv. 

Det enda jag kan tänka mig, som möjligen skulle fungera, är om du bokar in er på någon slags "sluta röka" kurs eller liknande tillsammans, som ni gör båda två och verkligen SLUTAR röka, och hittar stöd i varandra, oavsett varför hon nu har börjat. Som oftast använder man rökning som ursäkt för att kunna ta paus, vart man nu än är, skola/jobb. Och det är oftast det problemet man behöver adressera och hanterad, att det är helt OK att ta paus, utan att ha en giftpinne i munnen.

Kan hon absolut inte sluta, är dagens moderna nikotinkuddar som man "snusar" i vart fall bättre, än just Cigaretter. Då är det bättre att försöka styra in henne på det - men då måste du själv göra likadant, och förklara noga att det är av hälsoskäl, och vilka fördelarna är - framförallt att man förhoppningsvis får behålla sina lungor. Dags att bli det GODA föredömet för att kunna förhoppningsvis få in henne på en bättre väg i livet. Rökning leder bara fram till elände och sjukdom.
Svar på tråden Våran dotter smygröker