• Anonym (M)

Swisha kompisars föräldrar

Hej,
    Jag har ett litet dilemma, vi har 6 barn och bor i ett område där de flesta har det gott ställt. Själva har vi ganska normala yrken, jag är socionom och min man läkare. Vi har det helt ok ställt men har också 6 barn så vi har inte alls samma ekonomiska möjligheter som kompisarna. Tex har vi inte pengar att äta ute. En av barnen har en kompis där familjen är mycket välbärgad, de äter ofta ute. De tar ofta med vårt barn på restauranger, bio eller andra aktiviteter. Ofta frågar de inte, jag har absolut inget emot det. Men samtidigt får jag så dåligt samvete för att vi inte har råd att ersätta föräldrarna ekonomiskt för det. Självklart bjuder vi deras barn på allt vi kan, men det blir oftast mat hemma. Tidigare har jag gjort så att jag swishat föräldrar som tar med något av våra barn på resturang. Men i det här fallet kan vi inte stå för dessa kostnader då det är så ofta. Hur skulle ni gjort? Jag har inte alls fått vibbar av att de vill ha betalt. Men jag blir lite stressad av situationen. 

• Svar på tråden Swisha kompisars föräldrar
  • Anonym (N)

Säg som det är.
    Att ni har inte råd till utemat till barnen så ofta.
    Dá kan de välja att göra aktiviter som kostar mindre eller att bjuda ert barn om de vill gärna göra ett visst aktivitet och ocksá ha ert barn med.

• Anonym (Erbjud)

Brukar du erbjuda att swisha? Stämma av innan?

Vi är kanske inte direkt vad jag skulle kalla välbärgade men vi har en annan ekonomisk situation än många av yngsta barnets kompisars föräldrar.
    När vi erbjuder en kompis att följa på aktiviteter så räknar jag med att bjuda på kostnaden för kompisen. Skulle kännas ofint att bjuda med ett barn och sedan räkna med att deras föräldrar betalar
    MEN  jag vill gärna få frågan " är vi skyldig något?" eller "ska vi skicka med pengar?" med jämna mellanrum 
    Jag skulle aldrig svara Ja på det, men jag vill inte bli tagen förgivet för den skull 

• Anonym (Anna)

Jag bor i ett område där vi alla är ganska välbärgade, men när jag var ensamstående var det jobbigt när ingen swishade de gånger jag tog barnen på bio, trampolinpark, äventyrsbad osv. Så jag frågar alltid om jag ska swisha, men skulle numera inte bry mig i fall jag får en Swish eller ej. Jag bjuder med barn när det känns rätt och då tar jag kostnaden.

• Anonym (N)
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-25 22:05:10 följande:

Jag bor i ett område där vi alla är ganska välbärgade, men när jag var ensamstående var det jobbigt när ingen swishade de gånger jag tog barnen på bio, trampolinpark, äventyrsbad osv. Så jag frågar alltid om jag ska swisha, men skulle numera inte bry mig i fall jag får en Swish eller ej. Jag bjuder med barn när det känns rätt och då tar jag kostnaden.

Visste föräldrarna innan att ni skulle till bio , trampolinpark och äventyrsbad?

Riktigt snålt att inte erbjuda att de betalar för sina barn i så fall.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (N) skrev 2025-08-25 22:12:33 följande:
    Visste föräldrarna innan att ni skulle till bio , trampolinpark och äventyrsbad?

Bjuder man med någon så bör man vara beredd på att stå för kostnaden. Eller åtminstone ha med det förbehållet i inbjudan. 

• Anonym (Mamma till 3)

Jag swichar inte om vi inte kommit överens om det.

Oftast har barnen kompisar här och deföräldratna swichar inte heller. De äter här och har följt med till badhus/utflykter mm 

I somras ville en kompis följa med på vår semester och då sa jag att föräldern fick swicha 2000 för nöjen och mat, boende och resan bjöd jag på. Vi var iväg 3 veckor.

• Anonym (Va?)
    Anonym (N) skrev 2025-08-25 22:12:33 följande:

Tycker inte att det är snålt alls.
    Man kanske inte har råd eller ens lust att bekosta nöjen som man inte själv initierat.
    Även om det kan vara värt en slant att slippa såna äventyr...
  • Anonym (N)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-25 22:23:57 följande:

Bjuder man med någon så bör man vara beredd på att stå för kostnaden. Eller åtminstone ha med det förbehållet i inbjudan. 

Det är skillnad om man bjuder specifikt , eller personen tar med barnet utan att fråga föräldrarna eller att man kommer överens att barnet hänger med med inte bjuder.
  • Anonym (Linn)

Prata med föräldrarna. Säg som det är, att du tycker att de är jättesnälla som tar med ert barn men att det känns lite jobbigt att inte kunna bjuda tillbaka i lika stor utsträckning. Då vet de att det inte är snålhet från er sida. 

• Anonym (S)

Om det inte handlar om en resa så utgår vi ifrån att vi bjuder kompisar som följer med. Med det sagt skulle jag erbjuda Swish. Vad säger de om du gör det?

Svar på tråden Swisha kompisars föräldrar