Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Swisha kompisars föräldrar

Säg som det är.
    Att ni har inte råd till utemat till barnen så ofta.
    Dá kan de välja att göra aktiviter som kostar mindre eller att bjuda ert barn om de vill gärna göra ett visst aktivitet och ocksá ha ert barn med.

• Anonym (N)
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-25 22:05:10 följande:

Jag bor i ett område där vi alla är ganska välbärgade, men när jag var ensamstående var det jobbigt när ingen swishade de gånger jag tog barnen på bio, trampolinpark, äventyrsbad osv. Så jag frågar alltid om jag ska swisha, men skulle numera inte bry mig i fall jag får en Swish eller ej. Jag bjuder med barn när det känns rätt och då tar jag kostnaden.

Visste föräldrarna innan att ni skulle till bio , trampolinpark och äventyrsbad?

Riktigt snålt att inte erbjuda att de betalar för sina barn i så fall.
  • Anonym (N)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-25 22:23:57 följande:

Bjuder man med någon så bör man vara beredd på att stå för kostnaden. Eller åtminstone ha med det förbehållet i inbjudan. 

Det är skillnad om man bjuder specifikt , eller personen tar med barnet utan att fråga föräldrarna eller att man kommer överens att barnet hänger med med inte bjuder.
  • Anonym (N)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-26 05:25:40 följande:
    Tycker inte att det är snålt alls.
    Man kanske inte har råd eller ens lust att bekosta nöjen som man inte själv initierat.
    Även om det kan vara värt en slant att slippa såna äventyr...
    Då kan man tacka nej.
    Man får kommunicera.

Givetvis båda föräldrarna.
    Har man inte råd ska man inte ta med extra barn.
    Men man kan inte heller anta att det andra barnets föräldrar har råd.
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-08-26 05:06:03 följande:

Jag swichar inte om vi inte kommit överens om det.

Oftast har barnen kompisar här och deföräldratna swichar inte heller. De äter här och har följt med till badhus/utflykter mm 

I somras ville en kompis följa med på vår semester och då sa jag att föräldern fick swicha 2000 för nöjen och mat, boende och resan bjöd jag på. Vi var iväg 3 veckor.

Vet man inte i förhand tycker jag inte heller att man ska swisha.
    Bara om man kommer överens i förhand.
  • Anonym (N)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-08-26 08:48:34 följande:

Då tycker vi olika. Jag anser att man meddelar den andre föräldern om man gör aktiviteter utanför hemmet, även restaurangbesök. Handlar inte bara om pengar, utan även att jag som förälder ska veta var mina barn befinner sig och att det kanske inte passar just då. 

Det är väl skillnad om man är överens att barnet stannar till kl. X och äter med familjen och de äter på en restaurang nära hemmet eller om de åker iväg långt och barnet skulle inte ens äta där.

Jag tycker inte man behöver meddela om man äter middag på samma gata eller går till lekplatsen 5 minuter från huset , men längre utflykter ska man absolut prata om innan.
    Eller om föräldrarna ska betala , eller om man ska till badhus/havet som kan vara farlig...

Men man får tycka olika.
  • Anonym (N)
    Anonym (L) skrev 2025-08-26 11:27:29 följande:
    Beror väl på barnets ålder?
    Är dina barn så små att de inte ens får gå till lekplatsen i närheten utan dig behöver de inte vara ensam hos andra.
    Du kan vara med och vakta barnen samtidigt.
  • Anonym (N)
    Anonym (lazze) skrev 2025-08-26 16:15:23 följande:
    Jaha vilket sammanträffande, ett av våra barns vänner tar vi ofta ut på restaurang. Men snåljåparna till päron swishar aldrig. Inte en enda krona har vi sett. Man börjar undra ifall päronen tror det är någon jäkla välgörenhet. Själv har jag aldrig blivit bjuden och slitit för varje restaurangbesök.... 
    Men då kan ni åka till restaurangen utan barnet i fråga? 
    De kanske tror att ert barn uppskattar barnets sällskap? 
    De har säkert mat hemma barnet kan äta billigare. 

Eller kommer ni överens att ni ska ta barnet till restaurang och de swishar men då swishar inte ?
  • Anonym (N)
    Anonym (A) skrev 2025-08-26 10:46:32 följande:
    Hur länge har det pågått? Jag hade frågat första gången det hände för att höra om de bjuder eller vill ha swish.
    De bör absolut fråga innan de frågar barnen.

Är det efter restaurangbesöket kan en del föräldrar välja mellan att framstå som snåla eller äta havregryn resten av veckan om de swishar för barnets middag på ett riktigt dyr ställe. 
Svar på tråden Swisha kompisars föräldrar