Inlägg från: Anonym (Flyttafokus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flyttafokus)

Varför är det så skönt att klaga på andra?

Jag tror inte heller att du själv är helt "oskyldig" där. Anomymitet på forum skapar i själva verket en grogrund för att kunna lasta av sig sina egna problem och dåliga egenskaper, och hitta fel på andra, eller projicera sina egna fel och brister på andra, så att man själv kan känna sig bättre för stunden.

Det som jag förvånas över att det ofta krävs så lite för att en person ska bli arg och börja anklaga någon för något, eller för att vara något. En annan åsikt och en person kan börja klistra alla möjliga egenskaper och epitet på meningsmotståndaren. Hur ofta ser man inte också trådar där TS skriver något i all vänlighet och ödmjukhet, och de svarande direkt placerar in personen i ett fack utifrån egna förutfattade meningar, eller anklagar TS för att vara på ett sätt som denne inte sagt att hen är. 

Kanske är det tur att vi har sådana här forum, så att folk kan klaga på andra och upphöja sig själva för stunden, det kanske gör att många mår lite bättre.

• Anonym (Flyttafokus)
    Tukt skrev 2025-08-27 20:32:44 följande:

Det är ju knappast något nytt med att klaga, men jag tror det är vanligare att man klagar på människor i dag än tidigare. Det tror jag har mycket med sociala medier och liknande, där folk liksom tycker det är utformat för att just deras röst ska vara hörd. Det är sällan så numera att det handlar om att tillföra något, utan bara vara en del av något.
    Förr gnällde folk på "jantelagen" ? Du ska inte tro du är något. I dag är den typ avskaffad och vilken idiot som helst tror att deras ord är världens viktigaste.

Fast klagandet på andra visar ju att jantelagen INTE är avskaffad.
  • Anonym (Flyttafokus)
    Tyra myra skrev 2025-08-28 20:23:44 följande:
    Vi har nog olika erfarenheter där. De som mår dåligt tenderar att vara väldigt tysta och lyfter sällan sina problem. Däremot brukar de vara väldigt intresserade av andra och deras problem, så jag kan tänka mig att många av dem läser trådarna och inläggen här på FL.

De verkar finna tröst i att det finns de som har det värre. Jag tror att många skribenter här har ett behov av att få komma tilltals helt enkelt. Därför spinner man vävar med aktuella frågor som varp med inslag av utmanande påståenden.

Får man en opponent eller kanske flera så är lyckan gjord. 

Vet att jag låter synisk men det har man väl lov att vara här?
    Beror nog på hur det dåliga måendet tar sig uttryck. Vissa som mår dåligt upplever att de mår lite bättre av att få klaga på eller t.o.m vara elaka mot andra. Också ett sätt för dem att för stunden få känna sig lite bättre som människor. Andra biter ihop och mår dåligt i det tysta. Jag tror dock inte att skribenterna här är så "många" numera.
Svar på tråden Varför är det så skönt att klaga på andra?