Inlägg från: Anonym (62956578) |Visa alla inlägg
  • Anonym (62956578)

Sjukt trött på alla offerkoftor!

Håller med, offermentaliteten är som ett gift i samhället. Värst är att i princip alla med offermentalitet är manipulativa personer med någon form av covert narcissism på skalan. Jag föraktar de som sympatiserar med offerkoftan. De är en del av den här giftiga dynamiken.

• Anonym (62956578)
    Anonym (offerkoftan) skrev 2025-08-26 23:14:16 följande:
    Sjukt trött på alla offerkoftor!

Visst finns det de som faktiskt skulle kunna ställa sig upp lite grann.

Men tyvärr är det så att man inte kan lyfta sina faktiska problem, och hur mycket man faktiskt kämpar, utan att kallas offerkofta. Det blir det inte bättre av, kan jag lova.

Så många gånger folk har kallat mig och andra in min situation för offerkoftor, här på detta forum och ute i samhället, så lovar jag att vi varken kan bättre eller vill bättre, av att ni sparkar.

Man kan helt klart lyfta sina problem utan att axla en offerkofta. 

Någon kan bli kallad för offerkofta om den väljer att flytta problemet den har från jaget och lägga ansvaret för ens eget mående på andras axlar. Ibland har de som får axla det ansvaret inte ens något att göra med offerkoftans problematik. Handlar förstås om att skydda egot. En narcissistisk syn på andra. 

• Anonym (62956578)
    Lönnsirap skrev 2025-08-27 07:24:53 följande:
    Jag ställer mig faktiskt lite frågande till om offerkoftan faktiskt ens ligger på det klagandes egna axlar. Eller om det är ni observatörer om denna som ställer (orimliga) krav/önskemål på att andra ska presentera problem på ett sätt där ni observatörer slipper uppfatta offerkoftan.

Personligen tycker jag det är mer konstruktivt att faktiskt se denna tolkning som sin egen, och låta människor som pratar om sina problem lyfta dem även om man som åskådare inte "uppskattar" dem. 

Naturligtvis kan det vara rimligt att se att vissa "tankevurpor" gör det svårt att gå vidare och att det också hos vissa finns faktiskt vinster med att inte gå vidare utan att förbli offer. 

Men exakt vad det handlar om, tycker jag är rätt märkligt att uttala sig om. Utifrån att den ju är din tolkning. Som du visserligen delar med andra men som bygger på en viss föreställning om andra.
    Skillnaden mellan en offerkofta och en icke-offerkofta är milsvid. Jag kan ta upp ett par exempel.

offerkofta
    Person som blir erbjuden ett jobb från arbetsförmedlingen efter en lång tids arbetslöshet men jobbet är inte vad den vill ha. Personen är arg och otacksam.

icke-offerkofta 
    Person som har upplevt något trauma och undrar hur man hanterar ptsd.
  • Anonym (62956578)
    Lönnsirap skrev 2025-08-27 14:51:40 följande:
    Det är inte det att jag inte fattar vad TS och andra menar med begreppet. Snarare är det just den oerhört förenklingen  människor livssituationer, där åskådarna sorterar in människor i offerkofttor och mer "värdigt" lidande.

Och att prata om det hela som att människor överhuvudtaget helt kan undvika ansvar.

I min värld är det en tankevurpa där många klarar mycket ansvar i vissa delar, under vissa perioder och OCKSÅ kan hamna i situationer där de har svårt att ta sig vidare.

Och mängden människor som helt hamnat i passivt liv är inte något jag noterat. Snarare är de högljudda, utifrån att de har tid att dela med sig av sitt lidande.

Folk vaknar inte varje morgon tacksamma och fyllda av glädje, och rätt självklart kan man inte vänta sig detta av någon. Därmed inte sagt att ens attityder och sätt att möta motgångar inte har betydelse. 

När människor berättar om sig själva är man naturligtvis fri att kategorisera dem utifrån kategorier man tycker är lämpliga. 

Personligen tycker jag inte att just min tolkning hurvida någon verkar ha en offerkofta är den viktigaste kategorin att välja.

Offermentalitet ligger ju i sitt egna psykologiska spektrum. Nej, det behöver ju inte handla om passivitet utan människor med offerkofta låter ju gärna sitt mående spilla ut över allmänheten. De som flyttar sitt mående över på andras axlar att fixa det på något sätt. Ofta i kombination med en hel del ilska och underliggande aggressivitet om man läser mellan raderna. De som försöker hitta syndabockar för deras eget mående.

Det är väl det som irriterar. Skulle omgivningen tycka synd om dylika aggressiva människor så förstärker man även personens dåliga mående. Kan ibland se en slags negativ symbios mellan offerkoftan och människor som tycker synd om offerkoftan. Fruktansvärt söndrande. Inte bara för offerkoftan utan även för den omedvetna syndabocken (eventuellt en grupp människor) som offerkoftan utsett.

Det handlar inte om ovärdigt eller värdigt lidande egentligen. Det handlar om sättet att hantera sitt lidande. Flyttar man saken från sig och flyttar sitt lidande över på andra att lösa så är det ett tecken på en manipulativt lagd människa inom det narcissistiska spektrumet. 

• Anonym (62956578)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-08-27 17:06:27 följande:

Har tyvärr inte läst alla inlägg, men det verkar som om det råder lite olika uppfattningar kring vad en offrekofta fungerar.

Min syn är den att offerkoftan väntar sig att någon annan ska ta hand om, eller lösa ens problem.

Att lyfta problemen är helt ok om man inser att man själv är en del av lösningen.

Att fler tenderar att ta på sig dessa offerkoftor är knappast samhällets fel, utan en medborgarnas oförmåga att se sina egna delar i av problemen de har. 

Det är min uppfattning också. Enbart gnäll kvalificerar inte någon till att vara en offerkofta.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:04:29 följande:

Det folk behöver nu för tiden är mer EMPATI och FÖRSTÅELSE, av andra. Därför söker man den där uppmärksamheten du talar om. 

Vi får ju inte den i dagens samhälle. Idag sitter alla intryckta med näsan in i en mobil halva dagarna. Och vad står på mobilen? Jo, ta dig själv först! Bry dig bara om dig själv? Släpp alla dom är dumma! Wäwäwä. Hur blir samhället då?

Det får såklart vara en balans på allt , om folk blir totalt obrydda , slutar hålla upp dörren, slutar bry sig, tro att folk är maskiner så kommer hela samhället rasa 

Det är just det här som är aningen stötande. Någon har problem, flyttar sitt problem över på andra att ansvara över samtidigt som denne förväntar sig empati trots att den har en helt empatilös inställning själv. Människorna som då sympatiserar med offerkoftan kan ofta vara ganska empatilösa själva då de också väljer att gå på offerkoftans linje och flyttar ansvaret för offerkoftans mående över på andra.

Hålla upp dörrar är en helt annan sak, har ingenting med empati eller offerkofta att göra. Handlar om respekt och allmänt hyfs. Hur man uppför sig helt enkelt.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:21:29 följande:

Vad pratar du om nu? Förstår inte vad du menar. 

Om man har problem, så vad? Lägger man över det på andra? 

Mensr du mig så nej, jag har för mkt empati, så pass att det blivit ett problem och jag får öva på att sluta bry mig och tycka synd om allt och alla. 

Det är skillnaden mellan vanligt gnäll och offerkofte-gnäll. Det jag kan utröna från din skrift som kommer i närheten av offerkofta är att du skyller på samhället att gemene man förväntas på något magiskt sätt se ditt mående och ordna saken. Än så länge kan jag inte utläsa någon form av empatiskt lagd människa från dig. Snarare motsatsen dessvärre.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:29:57 följande:
    Tro vad du vill. Jag är ganska så utredd inom psyk (utan diagnos) och där fick jag höra att jag har för mkt empati. Så lägg av. du känner inte mig och kan inte veta hur jag funkar efter några få inlägg på ett forum .

Nej, jag känner inte dig. Du förmedlar däremot en bild av att (ditt?) dåliga mående ska föreställas vara samhällets ansvar. Att människor på något magiskt sätt ska förstå att du mår dåligt och då på något sätt fixa det. Du berättar också hur oempatiska andra människor är och symboliskt pratar om att hålla upp dörren för andra. Du verkar vara omedveten om hur pass orimlig din förväntan är på andra utan berättar det för att ansvaret för ditt mående ska läggas över på andra, andra människor gör dig besviken tydligen, det är inte rimligt. 

Dina (orimliga) förväntningar på andra uppfylls inte. Det är otroligt oempatiskt.

• Anonym (62956578)
    Anonym (C) skrev 2025-08-27 17:31:02 följande:
    Tror inte heller att TS menar dom.
    Enbart gnäll kvalificerar inte in någon i offerkofta.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Poppy) skrev 2025-08-27 18:22:24 följande:

Håller med. I viss mån behöver vi gnälla. Alla blir vi ju utsatta för orättvisor i större eller mindre omfattning. Att gnälla är att be om andras sympatier och förståelse, och det behöver man om man råkat illa ut.

Offerkofta blir man om man bara gnäller, utan att försöka förbättra sin situation. I perioder kan man behöva göra först det ena (gnälla), sen båda (gnälla och förbättra) och sen till sist lämnar man gnället bakom sig, ser framåt och går vidare. 

Skulle våga påstå att offerkofta även innefattar orimliga förväntningar på andra människor och att andra människor ska tjäna denne för annars kallar offerkoftan dom för oempatiska. En slags självberättigande attityd.
  • Anonym (62956578)
    Lönnsirap skrev 2025-08-27 19:30:37 följande:
    Toppen! Då slipper jag själv skriva rättelse, och alla som kom ihåg den stavningsregeln slipper provoceras.
    Ramm, lamm, damm
    skämt åsido. Det är ganska naturligt att irritera sig på människor som orättvist lägger ansvaret för sitt mående över på andra, oftast helt omedvetna människor. Det är en form av empatilöshet. Att då sympatisera med den empatilösheten är också en form av empatilöshet.

Människor som enbart gnäller behöver inte vara offerkoftor. Gnäll kan vara rimligt ibland.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 20:13:28 följande:
    Det är ett jättebra sätt!!! Då kan alla försöka sitt bästa, både kollegan som kan gå undan när/om det blir för mycket bebisprat, precis som kollegorna vet om och kan försöka prata mindre om bebisar i hennes närhet för att ändå visa hänsyn. men samtidigt känna att man kan annonsera en graviditet och vara glad för det utan att bli kallad okänslig eller att det ska bli en otrevlig stämning på jobbet.
    Föredömligt!
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 21:21:51 följande:
    Jo det behövs. Om omvärlden förväntar sig att jag ska bemöta dom annorlunda för 758 olika ursäkter. alla individer har bagage på gott och ont, men det är inte samhället som ska anpassas till 758 olika unika lösningar. Utan att det finns en rättvis grund som alla 758 får anpassa sig till.

de med offerkofta lever inte bara i sina tankar, de sprider sin dynga. De startar trådar på flashback/familjeliv om hur kvinnor är kräsna, hur kvinnor borde regleras på appr, hur kvinnor borde begränsas med vilka män de väljer osv. dessa män (inte alla män) vill att andra ska anpassas för att passa dom och deras agenda. Klockren offerkofta-mentalitet. allt fel är någon annans.

eller så förpestar de sin omgivning med att älta samma gnäll som de senaste 17 åren/17 månaderna. har en kollega som klagar på jobbet i princip varje dag. Dålig ledare. Tråkiga arbetsuppgifter osv. denna kollega har flera val: söka nytt jobb, söka studier, säga upp sig och leva på akassa efter karens eller bara acceptera läget. vad blir bättre av att klaga? Och vem orkar lyssna på en sådan kollega? Och sen få höra av kollegan att det är synd om denne för att denne känner sig utanför på jobbet? Ja för att ingen längre orkar höra gnället.

ska vi bara nicka och hålla med? För att det är ju faktiskt synd om kollegan? Det är en kollega som skapat sitt eget utanförskap som den nu klagar på. skulle säga att detta också är klockren offerkofta mentalitet.

hur ska vi hantera dessa tafatta människor? vilken strategi fungerar? Och vilken strategi tror du kan hjälpa dessa människor? Att försöka förklara eget ansvar? Eller klappa medhårs och säga jajamän kvinnorna är kräsna/jajamän jobbet suger faktiskt?
    Vet inte om de är så tafatta, det krävs en hel del energi att aktivt rikta om ansvaret till andra individer eller grupper av människor. Tror att det är viktigt att bemöta offerkoftor och förklara det orimliga i att lägga över ansvaret för ens mående på andra. Alla behöver hjälpas åt när det gäller det här.

det finns ju exempel på offerkoftor som dragits så pass djupt ner i deras ömkande att de fysiskt skadar andra och känner sig ha rätt till det. De känner ju att de har rätt till det för att omgivningen tycker så synd om dom. Klappar medhårs. De kanske har ramlat i ett hål på internet med likasinnade eller fått ömkande av andra som delar deras (ganska ofta hatiska) uppfattning.

Ett (extremt) exempel på en människa som tyckte så pass synd om sig själv så han skadade andra är ju dalaröpappan som brände sina barn levande. 
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 22:47:20 följande:
    Tafatta/menlösa just i att de gör inget för att agera mest. Står mest stilla och basunerar ut missnöje och att det är andras ansvar att ändras för att skapa nöjdhet. och precis, det är gemensamt ansvar att göra världen för breda massan inte för enstaka offer. Det finns alltid offer, de som har de sämre, de som haft fler antal nitar i livet osv. det är att göra en björntjänst att agera kravlöst mot vissa, för då kommer breda massan inte heller leva upp till kraven för vi är generellt lata och bekväma av oss som människor. Så släpper vi på kraven så kommer samhället bara bli sämre för alla
    Jag förstår vad du menar med tafattheten. Den har väl kommit till för att personen kanske har en historia av att bli serverad saker. Även uppfostran spelar en roll. Det blir annars ett ganska hårt uppvaknande när omgivningen inte alls agerar på samma sätt som ens föräldrar

Ja, det är att göra någon en björntjänst att inte bara agera kravlöst, men även spå på den här kravlösheten genom att skicka människan allt djupare ner i offerkofteträsket. Jämför med curling. Vet inte om de gör det för att de ska föreställas vara goda så i inte offerkoftan (och dess sympatisörer) riskerar att kalla de för oempatiska? Det har säkert sitt egna psykologiska spektrum. Undflyende föräldrar är på det sättet för att de avskyr konflikter iaf, de låter hellre sina barn förgås än riskerar en uppfostranskonflikt.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-28 07:41:21 följande:
    Ja en uppväxt med curlingföräldrar är kanske en bidragande faktor till att allt fler uppvisar offerkofta och har den förväntan på sin omgivning. De har aldrig tränats i att ta ansvar utan är vana att bli mer serverade. Det och att vi blivit ett mer individualistiskt samhälle där det läggs mer krav på att vara en egen individ. Det skapar oändliga möjligheter både utbildningsvis och karriärmässigt med alla olika möjliga vägar exempelvis, men det ställer krav på att individerna hittar sin drivkraft och motivation, så de kan hitta sin väg och välja sin väg. För att välja måste man ju ha en magkänsla och/eller erfarenhet av vad som känns bra/mindre bra. Var nog på ett sätt lättare när man bara kunde välja läkare, lärare eller lantbrukare typ, men otroligt mycket tråkigare. Också att arbetsklimatet är hårdare mer ökad press, många företag/organisationer är slimmade så alla behöver leva upp till en viss minimiförväntan, förr kanske det var mer OK att vissa inte levde upp till minimiförväntan utan allt var good enough. 

men det enda alternativ som återstår är ju att alla tar sitt ansvar, och gör sitt för sitt liv. det är naivt och kontraproduktivt att sitta i baksätet att klaga. tror ingen vill ha ett system där staten slumpar ut utbildningar så exempelvis ?kalle du ska gå läkarlinjen? och det är otroligt naivt att tro att företag/organisationer ska trappa upp antalet anställda så det kan sitta anställda som inte kan prestera upp till vissa minimikrav. Och bara tanken på att staten/vården ska börja dela ut partners till de som lever i ofrivillig ensamhet är bara så absurd att det inte behöver kommenteras.

Där jag befinner mig idag så är det ganska vanligt att man anlitar trevliga personer med kognitiv funktionsnedsättning som välkomnare till affärer eller får utföra enkla jobb i affärer. En kille med Downs syndrom hjälpte människor i självscanningskassan. I Sverige ser vi inte det. Jag tror att det handlar om att svenskar inte tycker att man ska ställa några krav på folk med funktionsnedsättning. En form av curling och samtidigt inkapacitering av andras förmågor, som du säger så kanske det ska vara slimmat, det kanske finns en förväntning att en allt växande grupp (inte bara funktionsnedsatta) bara ska tas hand om som bidrar till den här offerproblematiken. Tycker samhället borde ställa mer krav för att skapa incitament samt säga ifrån till dåligt beteende, inte bara stryka medhårs, då skapar man offerkoftor.

Tog upp ett exempel på en offerkofta. (Det här är ett exempel hämtad från familjeliv) En långtidsarbetslös person som blir erbjuden ett jobb från arbetsförmedlingen och känner sig arg för att jobbet inte är det han tänkt sig. Här har vi ett exempel på en person som både blir serverad saker men trots det känner ett berättigande.

Ja, arbetsklimatet är hårdare, färre personer ska utföra fler personers arbetsuppgifter och ingen får vara nybörjare, det förtjänar sin egen form av kritik men är en diskussion för en annan tråd. Tror inte att det är just det som ligger till grund för offerkoftementaliteten. Gällande exemplet så hade personen kunnat visa tacksamhet för det han blir erbjuden men av någon anledning så är han otacksam och det är just DET som är så signifikant för en offerkofta. Orimliga förväntningar. Hur har det blivit så?

• Anonym (62956578)
    ClumsySmurf skrev 2025-08-29 19:03:53 följande:
    smurf, smurf, smurf, smurf
    du verkar bli provocerad av att höra att det du skrev till Jessica gäller ju dej också. 

Vad håller du på med?
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Rökande vårdbiträden) skrev 2025-09-01 14:15:13 följande:

Värsta offerkoftorna är ju undersköterskorna som sitter runt fikabordet nu efter semestern och klagar på att dom inte har pengar för mat till barnen för det blev dyrare än tänkt i sommar. Sen reser dom sig och går ut i rökrutan och tar en cigg.

Därefter kommer ju arbetslösa som inte arbetat en dag för dom får inte det jobbet dom utbildat sig till. Nej ni är väl för dåliga på det då, ansträng er eller byt branch. Alternativt känner ni efter för mycket och inte är på jobbet utan sjukar er ständigt/kommer försent, då vill ingen anställa er heller. ERT ansvar.

Ganska talande exempel på ett berättigande gnäll. Man ska kunna ha råd med mat på bordet och samtidigt kunna få en del "lyx" såsom röka på sin lön. Undersköterskor är ju som bekant en utnyttjad arbetsgrupp. Inte en offerkofta med andra ord.

Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!