Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Sjukt trött på alla offerkoftor!

Kanske ett av dom bästa inläggen på Familjeliv någonsin.

• Anonym (Mx)
    ClumsySmurf skrev 2025-08-27 16:25:38 följande:

den som är trött på alla offerkoftor och att alla vill vara "utsatta" för något verkar själv ha ett behov av att vara "utsatt" av något.

Vad är dom som är trötta på dom som är trötta på dom som är offerkoftor då (du)?
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-08-27 16:50:16 följande:

En smula ironiskt att själv ta på sig en offerkofta för att gnälla på offerkoftor. 
    Svart bälte i självinsikt.

Jag anser att det är dubbelsvart bälte att gnälla på dom som gnäller på dom som gnäller.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:07:16 följande:
    Biter man ihop blir man till slut utmattad. Det har jag gjort.
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:08:09 följande:
    Den kanske inte vet vad den ska göra? vart den ska börja? Ångesten och ledsamheten kanske är för stor står man ens har energi att bry sig om sig själv som att laga riktig mat eller ta den där promenaden? 

Jag tror inte det handlar om att bita ihop eller inte bita ihop. Jag tror det handlar om vad man lägger fokus på. Om man mest tänker på sig själv vad man känner, upplever, tycker, vad man behöver etc så blir man tillslut upptagen med sitt mående till 100%.

Om man däremot lägger sitt fokus på andra och hjälper till, fixar, planerar för andra så fastnar man inte på samma sätt i sina egna tankar/mående. Dessutom känns det även bra och man växer av att hjälpa.

Jag är övertygad om att man förlorar stort i längden om man går och ältar sitt eget mående, sin situation, sina problem etc

• Anonym (Mx)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:19:55 följande:

Ja jo tjena, det är ju det enda jag gjort, fokuserat på andra och aldrig mig själv. Körde på, tvingade mig trots man stod med panikångest och grät och skakade tills kl 3 på natten. Men tvingades mig ändå, man är ju klen annars? Eller hur?

Vad hände? tror du. Drog rakt in i väggen. Ångesten var ju et tecknet på utmattning men det visste man ju inte då.

Man ska visst känna efter. 

Jag pratar i allmänna termer. Inte om man totalt förnekar sig själv som individ, får panikångest och går in i väggen. Det hoppas jag du förstår.
  • Anonym (Mx)

Alltså, TS vänder sig troligen till dom som är bekväma, lata och inte vågar försöka eftersom det är jobbigt. Det är jättebekvämt att gömma sig bakom en legitim anledning att man tex inte tar tag i sin hälsa.

Jag tror inte TS pratar om personer som går in i väggen och lider av panikångest.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:22:47 följande:
    Bita ihop är nog det värsta du kan säga till en människa. 
    Det handlar inte om att bita ihop, mer att man förstår att man inte är den enda som har dåliga dagar, intensiva småbarnsår, parkeringsböter, bilköer, förkylningar, en chef som kräver för mycket och annat skit som drabbar oss alla.
  • Anonym (Mx)
    ClumsySmurf skrev 2025-08-27 17:38:11 följande:
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-27 16:57:08 följande:
    Tukt skrev 2025-08-27 16:50:16 följande:

En smula ironiskt att själv ta på sig en offerkofta för att gnälla på offerkoftor. 
    Svart bälte i självinsikt.

Jag anser att det är dubbelsvart bälte att gnälla på dom som gnäller på dom som gnäller.

Kan det inte vara den som menar att ett inlägg med ett konstaterande är gnäll och dessutom håller med TS som gnäller att det är jobbigt att alla gnäller som har svart bälte i att slå sej själv?

Men den som gnäller på personen du beskriver måste ju ändå ligga en nivå över då?
Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!