Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Har ni utländska vänner?

Har ni vänner av utländsk påbrå eller härkomst? tycker ni att det är skillnad på utländsk och utländsk? Isåfall vilka länder? är det något ni reflekterar över ifall ni har vänner av utländsk påbrå? 

• Svar på tråden Har ni utländska vänner?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-29 05:08:34 följande:

Jag har alltid haft vänner från andra länder, dels för att jag växte upp i ett mångkulturellt område, dels för att jag reste mycket och bodde utomlands några år när jag var yngre.

Jag har eller har haft vänner från Polen, Bosnien, Ungern, Iran, Finland, Norge, England (bodde där ett par år), Irland, Nya Zeeland (bodde där några månader). Har säkert glömt någon nation.

Ovanstående är personer som jag lärde känna utomlands eller som föddes i andra länder men flyttade till Sverige som barn eller unga. Räknar man personer födda i Sverige med två utländska föräldrar, blir det ännu fler. Min ex-pojkvän t ex, var född i Sverige men hade föräldrar från Chile.

Personer med en svensk och en utländsk förälder, räknar jag inte ens som utländska. Inte heller adopterade. De är ju kulturellt svenska.

Mina närmaste vänner är dock svenska som jag själv. Men jag tror det handlar mindre om det och mer om vad man har gemensamt. Det är inte ursprung _i sig_ som spelar roll, utan snarare sådant som livsstil, intressen och värderingar.

Intressant, men spelar ursprunget en viss roll om du skulle skaffa nya vänner idag. Jag tänker att en integrerad person kan har samma värderingar och livstil som oss.
Svar på tråden Har ni utländska vänner?