• Anonym (lätt irriterad)

Granne ställer sig på min parkeringsplats

Jag hyr ett litet hus, med tillhörande parkeringsplats på tomten. FÖRVISSO använder jag inte parkeringsplatsen själv då jag inte har bil, men jag har andra som använder/vill använda den, besökare och så.

Nu senaste månaden har min granne börjat använda min parkeringsplats. Eller kanske rättare sagt, min grannes besökare. Det verkar vara vuxna barn och kanske en särbo? Några av bilarna står i några timmar, i alla fall en står över natten några gånger i veckan. 

Två gånger har jag gått över för att be honom/dem flytta bilen som stod på  min parkeringsplats då jag själv skulle få bilburet besök. Ena gången var ingen hemma/öppnade inte, andra gången så "kan inte, drukit öl".

Jag har även påtalat för hyresvärden att det sker, men fick bara lite lamt "det får vi kanske prata med honom om" och sen inget mer.

Vad kan jag göra? Gubben bara tar för givet att det är ok att använda min parkeringsplats, på "min" tomt, för att jag inte har bil själv. Hade han frågat från början så kanske jag hade vait ok med att han/hans besök lånar platsen, men nu känns det fel.

• Svar på tråden Granne ställer sig på min parkeringsplats
  • Anonym (Tm)

Det finns många sätt att lära en gammal man en läxa (som att krossa ett ägg under huven). Men det är bäst att aldrig ta till detta.

• Anonym (E)

Jag hyrde en parkeringsplats utanför mitt lägenhetshus, det fanns nästan aldrig någon ledig plats på gatan och man kunde snurra runt i en kvart innan man fick ta en och gå 5 minuter så jag var jäkligt glad när jag fick den, men kom man senare på kvällen eller hade varit borta några dagar så var det någon jäkel som stod där, en gång kom vi hem från fjällen trötta som fan och så står det en bil på vår plats med en lapp i rutan "är hos mamma ring 12345", jag ringde, sa "flytta biljäveln" och la på, "vadå jag hade ju skrivit en lapp".... suck asså, jag började ringa p-vakterna varje gång, jag var ju tvungen att parkera någon annanstans iaf men till slut lät dom min plats va ifred. Jag såg att en annan granne bara parkerade bakom bilen som tog hans plats så de inte kunde komma ut, sem satte han sig vid fönstret och väntade, han lät dom få lite panik först innan han gick ut :)

• Anonym (lilla Ida gör också hyss)

Bara gå ut en sen mörk kväll och slå ett spik genom däcket på den som står över natten, så kommer det rätt troligt inte att ske igen.

Givetvis är du helt oskyldig om någon frågar.

• Anonym (Libby)

Ställ nåt på platsen som är lite jobbigt men inte skitjobbigt att ta bort, typ ett trädgårdsbord eller en större kruka med växt i. 

• Anonym (Pb86)
    Anonym (lilla Ida gör också hyss) skrev 2025-08-29 20:41:43 följande:

Bara gå ut en sen mörk kväll och slå ett spik genom däcket på den som står över natten, så kommer det rätt troligt inte att ske igen.

Givetvis är du helt oskyldig om någon frågar.

Bättre då att gå ut på natten/sen kväll ställ någon/några skruv/spik precis bakom/framför däcken(beroende på hur bilen står). Se till att de är lite diskret så att då h*n kör ut från parkeringen får de i däcken. Gör man det snyggt syns det inte. 
  • EpicF
    Anonym (lätt irriterad) skrev 2025-08-29 18:57:49 följande:
    Granne ställer sig på min parkeringsplats

Jag hyr ett litet hus, med tillhörande parkeringsplats på tomten. FÖRVISSO använder jag inte parkeringsplatsen själv då jag inte har bil, men jag har andra som använder/vill använda den, besökare och så.

Nu senaste månaden har min granne börjat använda min parkeringsplats. Eller kanske rättare sagt, min grannes besökare. Det verkar vara vuxna barn och kanske en särbo? Några av bilarna står i några timmar, i alla fall en står över natten några gånger i veckan. 

Två gånger har jag gått över för att be honom/dem flytta bilen som stod på  min parkeringsplats då jag själv skulle få bilburet besök. Ena gången var ingen hemma/öppnade inte, andra gången så "kan inte, drukit öl".

Jag har även påtalat för hyresvärden att det sker, men fick bara lite lamt "det får vi kanske prata med honom om" och sen inget mer.

Vad kan jag göra? Gubben bara tar för givet att det är ok att använda min parkeringsplats, på "min" tomt, för att jag inte har bil själv. Hade han frågat från början så kanske jag hade vait ok med att han/hans besök lånar platsen, men nu känns det fel.

Du går over och lämnar in en faktura för perioden han hittills har användt din parkering. Sedan lämnar du ytterligare än med månadsbeloppet. 

Godtar han inte hyran så får han se sig om efter en annan parkeringsplat. Och då ställer du tyngs cementblock eller dylikt på din parkeringsplats. 
  • Grässtrå77
    EpicF skrev 2025-08-30 01:17:42 följande:
    Du går over och lämnar in en faktura för perioden han hittills har användt din parkering. Sedan lämnar du ytterligare än med månadsbeloppet. 

Godtar han inte hyran så får han se sig om efter en annan parkeringsplat. Och då ställer du tyngs cementblock eller dylikt på din parkeringsplats. 
    Cementblocket blir ju lite otympligt när TS får besökare som vill använda parkeringen.:)
  • Anonym (Libby)

Alltså, snälla säg att ni själva inte beter er så barnsligt och konfrontativt som ni föreslår att TS ska göra! Många av förslagen är ju ren hämnd. Vill TS ha en fejd värd värd besök från Robert Aschberg kan hen ju göra så, men jag hoppas att TS är smartare än så. 

• Virriga Vera

Du bör väl säga till din hyresvärd att du betalar för en parkeringsplats som inte är tillgänglig och att det därför ska dras av från din hyra tills problemet är löst. Eller be att hyresvärden sätter upp en grind eller annat så de inte kan använda platsen.

• Anonym (Mia)

Det enklaste är väl att ställa ut nåt hinder. Kanske några större krukor, en blomlåda eller liknande som går att flytta när du får besök. Börjar grannen flytta om bland dina saker för att parkera (eller kör på dem), är det ännu större anledning att ligga på hyresvärden och i förlängningen polisen om inget händer. 

Svar på tråden Granne ställer sig på min parkeringsplats