• Anonym (lätt irriterad)

Granne ställer sig på min parkeringsplats

Jag hyr ett litet hus, med tillhörande parkeringsplats på tomten. FÖRVISSO använder jag inte parkeringsplatsen själv då jag inte har bil, men jag har andra som använder/vill använda den, besökare och så.

Nu senaste månaden har min granne börjat använda min parkeringsplats. Eller kanske rättare sagt, min grannes besökare. Det verkar vara vuxna barn och kanske en särbo? Några av bilarna står i några timmar, i alla fall en står över natten några gånger i veckan. 

Två gånger har jag gått över för att be honom/dem flytta bilen som stod på  min parkeringsplats då jag själv skulle få bilburet besök. Ena gången var ingen hemma/öppnade inte, andra gången så "kan inte, drukit öl".

Jag har även påtalat för hyresvärden att det sker, men fick bara lite lamt "det får vi kanske prata med honom om" och sen inget mer.

Vad kan jag göra? Gubben bara tar för givet att det är ok att använda min parkeringsplats, på "min" tomt, för att jag inte har bil själv. Hade han frågat från början så kanske jag hade vait ok med att han/hans besök lånar platsen, men nu känns det fel.

• Svar på tråden Granne ställer sig på min parkeringsplats
  • Anonym (H)

Har du tydligt sagt åt grannen att om han frågar snällt kan hans besökare ibland kanske få använda platsen, men att normalläget är nej, ingen får stå där? 

Om så är fallet, vad säger han när du påmint om detta och hotat med att få bilen bortdragen? 

• Anonym (Steff)

Sätt upp en lapp med texten, 
    Vill du låna min parkeringsplats så fråga först. Risken är stor att du blir inparkerad annars. 

Då har du varnat och dina vänner kan ställa sig och blockera bilen som står där med gott samvete. 

• EpicF
    Grässtrå77 skrev 2025-08-30 02:24:45 följande:
    Cementblocket blir ju lite otympligt när TS får besökare som vill använda parkeringen.:)
    Eller dylikt.... 
  • Anonym (Libby)
    EpicF skrev 2025-08-30 11:53:42 följande:
    Eller dylikt.... 
    Bara av nyfikenhet: vad är liknande ett cementblock och samtidigt lätt för TS att flytta? 
  • EpicF
    Anonym (Libby) skrev 2025-08-30 14:43:58 följande:
    Bara av nyfikenhet: vad är liknande ett cementblock och samtidigt lätt för TS att flytta? 
    Blomkrukor, däck, lättare stenar, bänkar, stolar. Allt möjligt. 
  • klyban

Vet vissa ställen så blir du av med parkeringsplatsen om du inte har bil.
    Och det hjälper inte att säga man har besök eller för hemtjänsten, de helt enkelt tog parkeringsplatsen ifrån honom.

Antar det är det här på denna parkeringsplats.

Och vad ska man göra, kanske köra det som de har i en del andra länder, och parkeringsblockerare/lås och dom satt upp just för annars kommer någon annan snor deras parkeringsplats.
    Och det finns såna för några tusingar, och sen blir det svårt att parkera där mer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Libby)
    EpicF skrev 2025-08-30 15:02:34 följande:
    Blomkrukor, däck, lättare stenar, bänkar, stolar. Allt möjligt. 
    Hm, ok. Vi har lite olika tolkning av vad ordet dylik betyder. :) 
  • Anonym (R)

Sätt upp en stor skyltjävel med texten PRIVAT PARKERING. Men det skulle inte förvåna mig om gubben flyttar skylten. 

Jag håller med det som skrivits ovan; p-plats ingår i hyran och kan inte hyresvärden se till att du kan nyttja din plats så ska du inte betala för den.

• Anonym (Kanna)
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-30 09:18:09 följande:

Det enklaste är väl att ställa ut nåt hinder. Kanske några större krukor, en blomlåda eller liknande som går att flytta när du får besök. Börjar grannen flytta om bland dina saker för att parkera (eller kör på dem), är det ännu större anledning att ligga på hyresvärden och i förlängningen polisen om inget händer. 

Det tror jag också är det bästa.

På parkeringen utanför där jag bor står det ofta en stor vattenkanna i en av parkeringsrutorna. Jag gissar att den som har den platsen har haft liknande problem som TS.
  • Anonym (lätt irriterad)
    Virriga Vera skrev 2025-08-30 09:17:25 följande:

Du bör väl säga till din hyresvärd att du betalar för en parkeringsplats som inte är tillgänglig och att det därför ska dras av från din hyra tills problemet är löst. Eller be att hyresvärden sätter upp en grind eller annat så de inte kan använda platsen.

Det är nog inte så att det kan funka. Jag kanske använder fel ord när jag skriver parkeringsplats. Uppfart kanske är bättre? Det är liksom PÅ tomten. Men jag kan ju höra med dem och se vad de säger.
Svar på tråden Granne ställer sig på min parkeringsplats