• Anonym (Vad gäller?)

Djur på jobbet, vad gäller egentligen?

Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb. Verksamheten är spridd på olika ställen och på flera av ställena har anställda med sig hund som springer runt i lokalerna. Hundar följer också med i verksamhetens fordon. Jag själv är allergisk och har problem att besöka vissa delar av verksamheten på grund av det här. Nu väljer jag aktivt bort de delarna av verksamheten och kan göra det utan problem, men i vissa roller behöver man vara i alla delar av  verksamheten.

Vad gäller egentligen på arbetsplatser, i det här fallet en kommunal verksamhet? Vad går först, djur som redan finns på plats, eller anställda med allergi? Tilläggas ska att verksamheten inte har något alls med djur att göra och det finns ingen naturlig tanke att det skulle finnas djur i verksamheten. 

• Svar på tråden Djur på jobbet, vad gäller egentligen?
  • Anonym (Man)

Frågar du mig så är det riktigt respektlöst att ta med djuret till sin arbetsplats då det oftast finns minst en som är allergisk.

Av egen erfarenhet är det stor risk att djurets ägare inte tar det så bra om du tar upp det respektlösa beteendet. Och förstår om du drar dig för det och särkilt som nyanställd.

• Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-30 15:23:37 följande:

Frågar du mig så är det riktigt respektlöst att ta med djuret till sin arbetsplats då det oftast finns minst en som är allergisk.

Av egen erfarenhet är det stor risk att djurets ägare inte tar det så bra om du tar upp det respektlösa beteendet. Och förstår om du drar dig för det och särkilt som nyanställd.

Jo, det jag är ju av samma åsikt. Men jag undrar rent generellt vad som gäller. Det nämndes aldrig att hundar förekommer i verksamheten.
  • Anonym (Gudan)

Kolla med facket! 

Hos oss (organisation som är delvis kommunal) gäller inga husdjur under kontorstid, men vill någon sitta på kvällen och jobba och då ta med vovven så är det ok. 

• EpicF

Det är nog oftast upp till varje arbetsplats att bestämms om man för ha med sig hund eller inte. 

Se vad som står i eran policy? 

Men jag tänker att folk är allergiska mot hundar så ska självklart dessa inte följa med in på arbetsplatsen. Då får man hitta något annat ställe de kan vara på. 

• Anonym (Vad gäller?)
    EpicF skrev 2025-08-30 16:12:44 följande:

Det är nog oftast upp till varje arbetsplats att bestämms om man för ha med sig hund eller inte. 

Se vad som står i eran policy? 

Men jag tänker att folk är allergiska mot hundar så ska självklart dessa inte följa med in på arbetsplatsen. Då får man hitta något annat ställe de kan vara på. 

Det står ingenting i vår policy om det. Jag uppdaterade själv dokumentet ganska nyligen och där nämns det inte.

Jag kan ju dock avstå att arbeta på just den platsen, men jag funderar på vad som händer om man nu inte kan det. Vems rätt går först liksom.
  • Anonym (upp till var och en)

Det är ju upp till varje arbetsplats att bestämma, det finns inga allmälnna regler eller lagar för det. Behöver det lyftas så lyft det. 

På ställen där det är utspridd verksamhet är det ofta upp till varje enskild lokal så att säga. Jag har själv mycket begränsad erfarenhet av kommunala, utspridda verksamheter, men den jag har erfarenhet av, som anhörig, tyckte bara att det var toppen om det kom hundar till en del av ställena då och då, för det gladde brukarna. Lite inofficiella terapihundar.

På mitt jobb är det massor av hundar, för typ 3/4 av medarbetarna har ledarhundar.

På min partners jobb är det inga hundar för hon jobbar med mat.

• Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (upp till var och en) skrev 2025-08-30 16:35:44 följande:

Det är ju upp till varje arbetsplats att bestämma, det finns inga allmälnna regler eller lagar för det. Behöver det lyftas så lyft det. 

På ställen där det är utspridd verksamhet är det ofta upp till varje enskild lokal så att säga. Jag har själv mycket begränsad erfarenhet av kommunala, utspridda verksamheter, men den jag har erfarenhet av, som anhörig, tyckte bara att det var toppen om det kom hundar till en del av ställena då och då, för det gladde brukarna. Lite inofficiella terapihundar.

På mitt jobb är det massor av hundar, för typ 3/4 av medarbetarna har ledarhundar.

På min partners jobb är det inga hundar för hon jobbar med mat.

Vi har inga brukare i vår verksamhet. Det finns ingen anledning att ha djur i verksamheten. Tänk gatukontor typ. Våra medarbetare lagar hål i marken och åker ut på vattenläckor. På äldreboende eller verksamheter som rör människor, kan det finnas en nytta med djur. Här är det bara för att anställda inte vill lämna hund hemma eller på hunddagis.
  • Anonym (upp till var och en)
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2025-08-30 16:41:30 följande:
    Vi har inga brukare i vår verksamhet. Det finns ingen anledning att ha djur i verksamheten. Tänk gatukontor typ. Våra medarbetare lagar hål i marken och åker ut på vattenläckor. På äldreboende eller verksamheter som rör människor, kan det finnas en nytta med djur. Här är det bara för att anställda inte vill lämna hund hemma eller på hunddagis.
    Jag har inga brukare på mitt jobb heller. Poängen är att det är upp till arbetsplaatsen.
  • Anonym (Gudan)
    Anonym (upp till var och en) skrev 2025-08-30 16:52:34 följande:
    Jag har inga brukare på mitt jobb heller. Poängen är att det är upp till arbetsplaatsen.
    Så kan det nog vara. När vi införde djurförbud på mitt jobb var det facket som tog upp frågan, så jag rekommenderar TS att prata med sin fackliga representant, om hen inte själv vågar prata med sin chef, alltså. Det känns annars som det mest rimliga att börja med. 
  • Jemp
    Anonym (Man) skrev 2025-08-30 15:23:37 följande:

Självklart ska det inte tas upp med hundägaren utan med arbetsgivaren.
Svar på tråden Djur på jobbet, vad gäller egentligen?