Inlägg från: Anonym (Vad gäller?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad gäller?)

Djur på jobbet, vad gäller egentligen?

Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb. Verksamheten är spridd på olika ställen och på flera av ställena har anställda med sig hund som springer runt i lokalerna. Hundar följer också med i verksamhetens fordon. Jag själv är allergisk och har problem att besöka vissa delar av verksamheten på grund av det här. Nu väljer jag aktivt bort de delarna av verksamheten och kan göra det utan problem, men i vissa roller behöver man vara i alla delar av  verksamheten.

Vad gäller egentligen på arbetsplatser, i det här fallet en kommunal verksamhet? Vad går först, djur som redan finns på plats, eller anställda med allergi? Tilläggas ska att verksamheten inte har något alls med djur att göra och det finns ingen naturlig tanke att det skulle finnas djur i verksamheten. 

• Svar på tråden Djur på jobbet, vad gäller egentligen?
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-30 15:23:37 följande:

Frågar du mig så är det riktigt respektlöst att ta med djuret till sin arbetsplats då det oftast finns minst en som är allergisk.

Av egen erfarenhet är det stor risk att djurets ägare inte tar det så bra om du tar upp det respektlösa beteendet. Och förstår om du drar dig för det och särkilt som nyanställd.

Jo, det jag är ju av samma åsikt. Men jag undrar rent generellt vad som gäller. Det nämndes aldrig att hundar förekommer i verksamheten.
  • Anonym (Vad gäller?)
    EpicF skrev 2025-08-30 16:12:44 följande:

Det är nog oftast upp till varje arbetsplats att bestämms om man för ha med sig hund eller inte. 

Se vad som står i eran policy? 

Men jag tänker att folk är allergiska mot hundar så ska självklart dessa inte följa med in på arbetsplatsen. Då får man hitta något annat ställe de kan vara på. 

Det står ingenting i vår policy om det. Jag uppdaterade själv dokumentet ganska nyligen och där nämns det inte.

Jag kan ju dock avstå att arbeta på just den platsen, men jag funderar på vad som händer om man nu inte kan det. Vems rätt går först liksom.
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (upp till var och en) skrev 2025-08-30 16:35:44 följande:

Det är ju upp till varje arbetsplats att bestämma, det finns inga allmälnna regler eller lagar för det. Behöver det lyftas så lyft det. 

På ställen där det är utspridd verksamhet är det ofta upp till varje enskild lokal så att säga. Jag har själv mycket begränsad erfarenhet av kommunala, utspridda verksamheter, men den jag har erfarenhet av, som anhörig, tyckte bara att det var toppen om det kom hundar till en del av ställena då och då, för det gladde brukarna. Lite inofficiella terapihundar.

På mitt jobb är det massor av hundar, för typ 3/4 av medarbetarna har ledarhundar.

På min partners jobb är det inga hundar för hon jobbar med mat.

Vi har inga brukare i vår verksamhet. Det finns ingen anledning att ha djur i verksamheten. Tänk gatukontor typ. Våra medarbetare lagar hål i marken och åker ut på vattenläckor. På äldreboende eller verksamheter som rör människor, kan det finnas en nytta med djur. Här är det bara för att anställda inte vill lämna hund hemma eller på hunddagis.
  • Anonym (Vad gäller?)
    Jemp skrev 2025-08-30 17:32:54 följande:

Det är som sagt arbetsgivarens beslut, men kan ju också tänkas gå under deras arbetsmiljöansvar och i så fall en fråga att diskutera med facket. 

Men det blir ju en knepig sits där de åt ena eller andra hållet riskerar att förlora personal.

Och då ju frågan vad som gäller juridiskt. Jag gissar att det inte är lagligt att sparka människor för att de är allergiska, i en verksamhet som inte har något med djur att göra. 
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (HR) skrev 2025-08-30 18:45:02 följande:

På en arbetsplats som er kan det vara en riktig
    toppförmån att kunna erbjuda medarbetare att ta med sig hund, jag kan tänka mig att många skulle acceptera en lägre lön hos er  än hos konkurrenten tex och hellre jobba hos er där man får ha med hundkompisen hela dagen, så jag förstår om er arbetsgivare vill kunna erbjuda det, det är smart.

Arbetsgivaren har rent arbetsrättsligt en skyldighet att jobba systematiskt för att förebygga ohälsa på arbetsplatsen och även en skyldighet att erbjuda personliga anpassningar i ?skälig? utsträckning. Om du är pälsdjursallergisk så behöver arbetsgivaren säkerställa att du kan utföra ditt jobb utan att bli sjuk, genom att t.ex. se till att det finns lokaler där du kan arbeta på ett bra sätt utan att få allergiska besvär. Rimligt också att du ska kunna delta i gemenskapen utan att bli allergisk, dvs att djur inte är tillåtna i (alla) lunchrum tex. 

Hade du jobbat i ett stall med hästskötsel tex hade det förstås inte varit en skälig anpassning att låta dig jobba på hästfria ytor, för att ta ett extremt exempel. Men i ditt fall bör arbetsgivaren kunna fixa det.

Jag tror att det är bra att vänta tills du är klar med din provanställning innan du tar upp det. Ta sedan upp det själv och odramatiskt med arbetsgivare, om du inte får gehör så kan du prata med facket.

Jag har inte varit provanställd på 20 år, så det är
    inga problem. Jag har en högt uppsatt ledningsstjänst och tjänsterna på golvet har hög omsättning då det mestadels är unga som jobbar här. Jag är dock inte intresserad av att dra igång något för egen del. Jah åker helt enkelt inte till den arbetsplatsen. Däremot är jag nyfiken på hur det fungerar ?annars? så att säga. Därav frågan i min TS.
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (J) skrev 2025-08-31 08:27:03 följande:
    Har du en hög ledningstjänst känner du säker till arbetsmiljölagen, arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet, LAS mm

På mitt nuvarande jobbinom life science helt djurförbud också så på ett tidigare kontorsjobb.

Har även jobbat på ett ställe där man var ute mycket och där var det ok med djur. Förekom också djur i verksamheten. 
    Ledningstjänst innebär inte alltid personalansvar (tack och lov). Vi har som sagt inte skrivit något kring djur i verksamheten, och jag tror att den här delen gör lite som de själva vill utan att stämma av vad som gäller. 
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (J) skrev 2025-08-31 08:34:27 följande:
    Ingen regel finns, folk har djur på jobbet, ingen chef säger något.  Alltså ok att ha djur på jobb.
    Ingen chef vet om det. Det finns arbetsledare på plats, men ingen formell chef. 
  • Anonym (Vad gäller?)
    EpicF skrev 2025-08-31 11:45:12 följande:
    Det troligaste är att chefen vet om det och är ok med det. 
    Nej, det gör de inte. Men kul att du vet mer om mitt jobb?
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (J) skrev 2025-08-31 12:09:21 följande:
    Vem har det delegerade arbetsmiljöanvaret för de som jobbar på dessa utlokaliserade arbetsplatser?
    En arbetsledare som givetvis vet om det. Men det är inget som chefer högre upp känner till, vilket kan göra det problematiskt om en kollega från annan plats kommer dit och denne är allergisk. 
  • Anonym (Vad gäller?)
    EpicF skrev 2025-08-31 12:54:04 följande:
    Nu skrev jag troligast dock... 

Men vad har chefen sagt när du själv har tatt upp problematiken? 
    Men käre värld, jag har inte tagit upp det eftersom det inte är ett problem. Jag var mest nyfiken på om det finns regelverk och vad som i så fall gäller. Att det finns strukturella problem på min arbetsplats är en annan sak, som jag bland annat ser över. Dock inte just detta. 
  • Anonym (Vad gäller?)
    Egon den stora skrev 2025-09-01 13:02:34 följande:

Dom sagts tidigare finns inga regler.  Det är upp till arbetsplatsen .
    Men om nu folk kanske valt att jobba här just för att man kan ta med sin hund och då kommer du som nyanställd och kräver förändring. Om chefen beslutar om hundförbud kanske flera slutar och då måste ju du bara väldigt viktig att behålla.  Alternativt blir dom kvar och är på dåligt humör och då har du säkert svårt att få till något samarbete.  Har lite svårt att se att detta skulle gå vägen, det är bättre att du byter jobb. 

Men snälla du, hur läser du? Har jag sagt att jag ska göra något åt det? Och varför i hela friden skulle jag byta jobb? Det är ju inte något problem för mig. Det var en nyfikenhetsfråga. 
Svar på tråden Djur på jobbet, vad gäller egentligen?