Anonym (HR) skrev 2025-08-30 18:45:02 följande:
På en arbetsplats som er kan det vara en riktig
toppförmån att kunna erbjuda medarbetare att ta med sig hund, jag kan tänka mig att många skulle acceptera en lägre lön hos er än hos konkurrenten tex och hellre jobba hos er där man får ha med hundkompisen hela dagen, så jag förstår om er arbetsgivare vill kunna erbjuda det, det är smart.
Arbetsgivaren har rent arbetsrättsligt en skyldighet att jobba systematiskt för att förebygga ohälsa på arbetsplatsen och även en skyldighet att erbjuda personliga anpassningar i ?skälig? utsträckning. Om du är pälsdjursallergisk så behöver arbetsgivaren säkerställa att du kan utföra ditt jobb utan att bli sjuk, genom att t.ex. se till att det finns lokaler där du kan arbeta på ett bra sätt utan att få allergiska besvär. Rimligt också att du ska kunna delta i gemenskapen utan att bli allergisk, dvs att djur inte är tillåtna i (alla) lunchrum tex.
Hade du jobbat i ett stall med hästskötsel tex hade det förstås inte varit en skälig anpassning att låta dig jobba på hästfria ytor, för att ta ett extremt exempel. Men i ditt fall bör arbetsgivaren kunna fixa det.
Jag tror att det är bra att vänta tills du är klar med din provanställning innan du tar upp det. Ta sedan upp det själv och odramatiskt med arbetsgivare, om du inte får gehör så kan du prata med facket.
Jag har inte varit provanställd på 20 år, så det är
inga problem. Jag har en högt uppsatt ledningsstjänst och tjänsterna på golvet har hög omsättning då det mestadels är unga som jobbar här. Jag är dock inte intresserad av att dra igång något för egen del. Jah åker helt enkelt inte till den arbetsplatsen. Däremot är jag nyfiken på hur det fungerar ?annars? så att säga. Därav frågan i min TS.