• Anonym (AnAn)

Vuxen hemmaboende

Då har mitt äldsta barn tagit studenten, sommarjobbat och nu.... jobbar nån dag i veckan pga har inte mer jobb  än så. Vi andra vuxna i familjen jobbar skift/dagtid 100%. Vad anser ni att den unge vuxna ska bidra med hemma? 
    Vi får till svar -får se vad jag hinner om jag ens klivit upp innan ni är hemma från jobbet. 
    Det Vi ber om är typ köra en tvätt, plocka ur diskmaskinen osv.
    Betalar förstås inget hemma då hen inte ens får ihop till sina egna utgifter för tillfället 

• Svar på tråden Vuxen hemmaboende
  • Anonym (Richard)

Varför sätter ni inte krav på den "unge vuxna" ska betala sin del av hyra och mat. Det går utmärkt även som arbetslös eller lite jobb.  Skriv in personen på arbetsförmedlingen. Antingen har personen rätt till aktivitetsstöd eller så får hen söka försörjningsstöd genom kommunen.

Alldeles för många föräldrar som låter vuxna barn bo hemma utan att betala för sig. Hur hade hen gjort om han var inneboende hos någon annan? Samma princip även om man bor inneboende hos sina föräldrar.

• Anonym (AnAn)

Inte berättigad till försörjningsstöd tror jag pga tillgångar. Fick en större summa på myndighetsdagen som vi tänkte ska vara en bostad eller bil så småningom. Vi har insett nu att det var kanske att bita oss själva i rumpan. 😉 

• Grässtrå77

Tog hen studenten nu i våras? I så fall så har det ju inte gått så lång tid. Ungdomsarbetslösheten är dessutom hög nu. Jag skulle inte kräva pengar i dagsläget, men tt hen ska hjälp till hemma med det du skrev om. Ta ett ordentligt snack om vilken av att hjälpas åt. 

• Grässtrå77
    Grässtrå77 skrev 2025-08-30 22:52:12 följande:

Tog hen studenten nu i våras? I så fall så har det ju inte gått så lång tid. Ungdomsarbetslösheten är dessutom hög nu. Jag skulle inte kräva pengar i dagsläget, men tt hen ska hjälp till hemma med det du skrev om. Ta ett ordentligt snack om vilken av att hjälpas åt. 

Alltså detta under förutsättning att hen söker jobb så mycket hen kan.
  • Anonym (Beror på)

Många ungdomar är rejält trötta efter gymnasiet. Vet inte hur TS ungdom mår, men det kan vara ok att ta ett sabbatsår tycker jag. Mitt eget barn behövde det både efter högstadiet och efter gymnasiet. Nu pluggar hen på universitetet. Så jag tror inte att man bidrar till att förslöa barnet om hen får ett lugnt år efter studenten faktiskt. Livet är så stressigt ändå nuförtiden. 

• Anonym (Curling)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-30 23:02:49 följande:

Många ungdomar är rejält trötta efter gymnasiet. Vet inte hur TS ungdom mår, men det kan vara ok att ta ett sabbatsår tycker jag. Mitt eget barn behövde det både efter högstadiet och efter gymnasiet. Nu pluggar hen på universitetet. Så jag tror inte att man bidrar till att förslöa barnet om hen får ett lugnt år efter studenten faktiskt. Livet är så stressigt ändå nuförtiden. 

Jag och många av de jag tog studenten var också skoltrötta och ingen energi för högre studier.  Vi tog då sabbatsår. Det innebar värnplikt, aupair, jobb inom hemtjänst, lärarvikarie, industrijobb, någon udda utbildningpå folkhögskola. Inte satt vi hemma och latade oss. En gjorde en jättesatsning på sin idrott.  En jobbade skift inom industrin och extrajobb.  Åkte sen jorden runt efter jul. 

En del bidrog ekonomiskt hemma, alla bidrog praktikt hemma. 

Sen efter ett år eller två gick de flesta vidare till högre studier
  • Dockan

Är rimligt att man bidrar utifrån sin förmåga. En mindre summa pengar hemma - om hen jobbar en dag i veckan så borde det absolut finnas utrymme för det? Borde bli i alla fall 3-4000 ut i månaden? Så betala sin egen mobil, busskort - resten då? Borde absolut en del gå till ?hyra?. Sen hade jag som förälder i tysthet sparat pengen, men mer för att minska bekvämligheten och visa att I vuxenlivet så kostar det att leva. 

Dagtid så söker man jobb och man bör absolut ta sin del - kanske något mer - av hushållsarbetet. Sköta tvätten, alltid hålla badrummet fint, handla eller laga mat. Välj ut något som sen blir hens ansvar att se till att det görs, inte allt såklart. Fast tänk vad lyxigt om någon fixade handling och mat? Hade lätt avlastat mycket om övriga jobbar heltid. 

Ett sabbatsår är för mig att man jobbar extra på timmar, gör värnplikt eller annat udda sysselsättning. Inte sover till 16?

• Anonym (Z)

Ett par tvättmaskiner i veckan, all disk och laga middag ett par dagar i veckan plus städning av eget rum och tex badrum och hall låter väl som minimum. Rimligt att hen alltså gör all egen tvätt och fyller på med annan tvätt om det ryms i maskinen. Sen lite extra uppgifter då och då, rengöra ugnen, handla lite baslivsmedel och sånt. 

• Anonym (Malin)

Du skriver att hen inte ens får ihop till sina egna utgifter i dagsläget - innebär det att ni ger ert vuxna barn fickpengar??
    Kräv att ungdomen gör minst sin del av jobbet hemma, köp inte hem saker speciellt till hen, ge inga pengar, betala inte mobilabonnemang, osv. Peppa hen att söka jobb, men se också till att det finns en ekonomisk motivation att jobba!
    Ja, ungdomsarbetslösheten är stor, men det finns timvik inom vård och skola, man kan alltid få jobb på restaurang, osv. Inte fast jobb och heltid med en gång, men det gäller att få in en fot. 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Curling) skrev 2025-08-31 08:11:14 följande:
    Jag och många av de jag tog studenten var också skoltrötta och ingen energi för högre studier.  Vi tog då sabbatsår. Det innebar värnplikt, aupair, jobb inom hemtjänst, lärarvikarie, industrijobb, någon udda utbildningpå folkhögskola. Inte satt vi hemma och latade oss. En gjorde en jättesatsning på sin idrott.  En jobbade skift inom industrin och extrajobb.  Åkte sen jorden runt efter jul. 

En del bidrog ekonomiskt hemma, alla bidrog praktikt hemma. 

Sen efter ett år eller två gick de flesta vidare till högre studier
    Mitt barn behövde vila och få ägna sig åt sina intressen faktiskt. Mådde som en med utmattning de första månaderna efter studenten. i december började hen pigga på sig. 
Svar på tråden Vuxen hemmaboende