Inlägg från: Anonym (sam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sam)

Vuxen hemmaboende

Anonym (AnAn) skrev 2025-08-30 21:42:32 följande:
    Vuxen hemmaboende

Då har mitt äldsta barn tagit studenten, sommarjobbat och nu.... jobbar nån dag i veckan pga har inte mer jobb  än så. Vi andra vuxna i familjen jobbar skift/dagtid 100%. Vad anser ni att den unge vuxna ska bidra med hemma? 
    Vi får till svar -får se vad jag hinner om jag ens klivit upp innan ni är hemma från jobbet. 
    Det Vi ber om är typ köra en tvätt, plocka ur diskmaskinen osv.
    Betalar förstås inget hemma då hen inte ens får ihop till sina egna utgifter för tillfället 

Folk är väldigt hårda i tråden. Ungdom ska ut ur huset pronto efter gymnasiet, och betala hemma samma sekund som de tagit studenten. 

Men för mig som är född på 70-talet så var det vanligt att bo hemma nåt år efter gymnasiet, jobba lite, betala lite mer efter hand, eller passa på och spara inför eget boende. 

Vad är det som är så bråttom?

Men åter till din fråga, att göra lite mer hemma när man inte har nån annan sysselsättning är väl rimligt. Min son som är i samma situation som din sköter hemmet, hela köket med disk, sopor, lagar mat några ggr per vecka. Och tvättar när det behövs (några ggr per vecka). Han söker jobb, har planer för studier, tränar, sköter sig. Det är inte bråttom att han ska ut ur huset och stå på egna ben. Herregud, livet är långt, världen är komplex, man kan väl få lite tid på sig??
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-01 13:02:08 följande:
    Tycker det flesta är överrens om att ungdomen mycket väl kan bo kvar hemma men bör sysselsätta sig med något vettigt och bidra hemma.
    Flera tycker att han ska betala och helst flytta. 

Att hjälpa till hemma borde vara en självklarhet, och långt innan studenten. 
    Anonym (Richard) skrev 2025-08-30 21:51:43 följande:

Varför sätter ni inte krav på den "unge vuxna" ska betala sin del av hyra och mat. Det går utmärkt även som arbetslös eller lite jobb.  Skriv in personen på arbetsförmedlingen. Antingen har personen rätt till aktivitetsstöd eller så får hen söka försörjningsstöd genom kommunen.

Alldeles för många föräldrar som låter vuxna barn bo hemma utan att betala för sig. Hur hade hen gjort om han var inneboende hos någon annan? Samma princip även om man bor inneboende hos sina föräldrar.

Vad är problemet med att nyligen vuxna barn bor hemma utan att betala? 
    Varför ska man ha samma princip som om man var inneboende? Hur påverkar det dig eller nån annan hur tex mitt barn bor och betalar? 
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-01 13:16:24 följande:
    Jag måste ha missat inläggen där det de tycker att barnet bör flytta.

Du gör naturligtvis som du vill. Men tycker man det är ett problem med en hemmaboende som inte bidrar, pluggar, jobbar kan ett sätt att skapa motivation i olika steg dra in på allt från fickpengar till att kräva ersättning för mat tex.
    Min fråga var ju riktad till Richard, vad det spelar för roll för någon annan hur jag eller nån gör med sitt eget barn. Blir det ett samhällsproblem att någon bor hemma vid 21 års ålder utan att betala?
  • Anonym (sam)
    onelifetolive skrev 2025-09-01 14:55:03 följande:
    Allt hänger på HUR man söker jobb. Det finns definitivt jobb till den som vill jobba och som är lite mer ambitiös i sitt jobbsökande än att bara skicka iväg random ansökningar. 
    Men tycker man att det är bekvämt att ligga hemma och spela spel hela dagarna är det lätt att hitta ursäkter. 
    "Jag har sökt hundra jobb men det är ingen som vill anställa mig"
    Nä... undrar varför..
    Hur menar du att man ska gå till väga då? Med en mer ambitiös jobbsökning.
    onelifetolive skrev 2025-09-01 14:57:38 följande:
    Det är iofs. en väldig skillnad på din son (så som du beskriver honom) och en lat 19-åring som sitter hemma och tycker synd om sig själv, och som inte orkar bemöda sig med att avlasta övriga i familjen. 
    Båda sorterna kan ändå få bo hemma tills de har nåt slags mark under fötterna. 

Att de ska hjälpa till hemma tycker jag definitivt, och att det inte börjar efter studenten, utan långt tidigare. 
  • Anonym (sam)
    onelifetolive skrev 2025-09-01 14:55:03 följande:
    Allt hänger på HUR man söker jobb. Det finns definitivt jobb till den som vill jobba och som är lite mer ambitiös i sitt jobbsökande än att bara skicka iväg random ansökningar. 
    Men tycker man att det är bekvämt att ligga hemma och spela spel hela dagarna är det lätt att hitta ursäkter. 
    "Jag har sökt hundra jobb men det är ingen som vill anställa mig"
    Nä... undrar varför..
    Hade du några tips på mer ambitiös jobbsökning eller? Jag är uppriktigt intresserad!

Min son har sökt mängder av jobb, men får bara autosvar tillbaka, att han ej passar för tjänsten. Alltifrån enkla jobb på ICA, IKEA, MAX, OKQ8. För ett lagerjobb på IKEA fick han fylla i ett 40 min personlighetstest, och sedan svaret att han inte passade för tjänsten.

Och det är ju enligt dig såna "random ansökningar", alltså att han söker jobb som ligger ute på olika jobbsiter. 

Om du har förslag på detta mer ambitiösa jobbsökande så får du gärna skriva. 
    Allt hänger ju på HUR man söker, säger du. Berätta då HUR man gör!!
  • Anonym (sam)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-31 18:57:21 följande:

Du skriver att hen inte ens får ihop till sina egna utgifter i dagsläget - innebär det att ni ger ert vuxna barn fickpengar??
    Kräv att ungdomen gör minst sin del av jobbet hemma, köp inte hem saker speciellt till hen, ge inga pengar, betala inte mobilabonnemang, osv. Peppa hen att söka jobb, men se också till att det finns en ekonomisk motivation att jobba!
    Ja, ungdomsarbetslösheten är stor, men det finns timvik inom vård och skola, man kan alltid få jobb på restaurang, osv. Inte fast jobb och heltid med en gång, men det gäller att få in en fot. 

Var finns dessa timvik inom vård och skola? Anställer man folk helt utan relevant utbildning då? Bryr sig inte om de som ska erhålla vård och utbildning från dessa timvikare?

Och kan man alltid få jobb på restaurang alltså? Alltid?? Och detta "osv", vad är et för arbetsplats, där man också alltid kan få jobb. Berätta!

Scania annonserade så sent som igår att de varslar ca 700 personer. Tror du att nån ungdom direkt efter gymnasiet kommer att kunna få jobb när arbetsmarknaden är i ett sånt läge?
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-02 08:14:54 följande:
    Vårdjobb, hemtjänst, lss
    Gå runt och fråga på hotell, kafe och restaurang 
    Kolla om det finns någon kurs att gå som ger bättre möjligheter
    Ta hjälp av af om hur skriva
    Högskoleprovet
    Vikariepool på skola 
    Och om man gör allt det där, men ändå inte får jobb, pga hur arbetsmarknaden ser ut?

Vikariepool på skola???? Är det en sån skola du vill ha, där en 18-19-åring helt utan relevant utbildning ska jobba som vikarie. 

Högskoleprovet - är det ett jobb? Det visste jag inte. 
  • Anonym (sam)
    Anonym (Gott om jobb) skrev 2025-09-02 08:21:09 följande:
    Nu vet vi ju inte hur han skriver/ uttrycker sig men uppenbarligen inte på rätt vis om till och med MAX dissar honom. Sämsta jag tycker är när det kommer in ansökningar där största intresset är gaming. Då vill man veta mer om personen. Detta då många lanar om nätterna och kommer trötta och hängiga till jobbet. 
    En person som inte har körkort är oxo en varningsflagga. Tyder på icke så självständig person utan är beroende av att andra transporterar dom (kanske inte mitt i storstaden men i vanliga städer.)

Bra egenskaper. 
    En fysiskt aktiv person som har driv och vilja. Gärna varit aktiv i föreningslivet. Det tyder på moral och engagemang.
    Så en 18-19-åring utan körkort ses som varningsflagga. Vet du hur dyrt det är att ta körkort idag? Få unga har råd med det utan ekonomiskt stöd från föräldrarna (fast det är ju curling så det ska man ju inte göra). Även tidskrävande mitt under sista året på gymnasiet med högt tempo.

Men ja, om det är sånt de sorteras bort på så är det ju inte så konstigt. 

Vad gäller ansökningarna min son skickat in så verkar de inte ens ha lästs av en person, utan sorterats redan i mailkorgen av nån AI-tjänst. 
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-02 08:50:31 följande:
    När man söker folk letar man efter positiva signaler på planering, diciplin. framåtanda. Det kan vara körkort, tävlingsidrott, aktivt föreningsliv, höga betyg extrakurser, återkommande sommarjobb.
    Mmm, när man ska ha såna krav för ett extrajobb på MAX, då är det inte en rimlig arbetsmarknad. 

Jag gjorde på kul en egen ansökan till MAX precis nu. Jag blev avpolletterad i vändande mail. Men kanske överkvalificerad inte heller går hem? 
Svar på tråden Vuxen hemmaboende