Inlägg från: Anonym (Curling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Curling)

Vuxen hemmaboende

Anonym (Beror på) skrev 2025-08-30 23:02:49 följande:

Många ungdomar är rejält trötta efter gymnasiet. Vet inte hur TS ungdom mår, men det kan vara ok att ta ett sabbatsår tycker jag. Mitt eget barn behövde det både efter högstadiet och efter gymnasiet. Nu pluggar hen på universitetet. Så jag tror inte att man bidrar till att förslöa barnet om hen får ett lugnt år efter studenten faktiskt. Livet är så stressigt ändå nuförtiden. 

Jag och många av de jag tog studenten var också skoltrötta och ingen energi för högre studier.  Vi tog då sabbatsår. Det innebar värnplikt, aupair, jobb inom hemtjänst, lärarvikarie, industrijobb, någon udda utbildningpå folkhögskola. Inte satt vi hemma och latade oss. En gjorde en jättesatsning på sin idrott.  En jobbade skift inom industrin och extrajobb.  Åkte sen jorden runt efter jul. 

En del bidrog ekonomiskt hemma, alla bidrog praktikt hemma. 

Sen efter ett år eller två gick de flesta vidare till högre studier
  • Anonym (Curling)
    Anonym (Dessutom) skrev 2025-09-01 07:56:32 följande:
    Har du koll på arbetsmarknaden på den ort TS bor på?

Dessitom är det ovsnligt hög ungdomsarbetslöshet just nu. 
    Ungdomsarbetslösheten är ca 20%, vilket innebär att 80% inte är arbetlösa. En vattendelar är ofta gymnasieexmanen.

Att det är hög ungdopmsarbetslöshet innebär inte att det är lönlöst att försöka samt ta de timmar man kan få inom vård, service, lager, handel mm.

Söker man aktivt jobb, bidrar hemma ser jag inga problem.

Sitter man däremot hemma, söker inte jobb, inte bidrar hemma samt ändå får försörjs fullt ut av sina föräldrar ser jag ett problem.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-01 12:58:05 följande:
    Folk är väldigt hårda i tråden. Ungdom ska ut ur huset pronto efter gymnasiet, och betala hemma samma sekund som de tagit studenten. 

Men för mig som är född på 70-talet så var det vanligt att bo hemma nåt år efter gymnasiet, jobba lite, betala lite mer efter hand, eller passa på och spara inför eget boende. 

Vad är det som är så bråttom?

Men åter till din fråga, att göra lite mer hemma när man inte har nån annan sysselsättning är väl rimligt. Min son som är i samma situation som din sköter hemmet, hela köket med disk, sopor, lagar mat några ggr per vecka. Och tvättar när det behövs (några ggr per vecka). Han söker jobb, har planer för studier, tränar, sköter sig. Det är inte bråttom att han ska ut ur huset och stå på egna ben. Herregud, livet är långt, världen är komplex, man kan väl få lite tid på sig??
    Tycker det flesta är överrens om att ungdomen mycket väl kan bo kvar hemma men bör sysselsätta sig med något vettigt och bidra hemma.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-01 13:09:23 följande:
    Flera tycker att han ska betala och helst flytta. 

Att hjälpa till hemma borde vara en självklarhet, och långt innan studenten. 
    Anonym (Richard) skrev 2025-08-30 21:51:43 följande:

Varför sätter ni inte krav på den "unge vuxna" ska betala sin del av hyra och mat. Det går utmärkt även som arbetslös eller lite jobb.  Skriv in personen på arbetsförmedlingen. Antingen har personen rätt till aktivitetsstöd eller så får hen söka försörjningsstöd genom kommunen.

Alldeles för många föräldrar som låter vuxna barn bo hemma utan att betala för sig. Hur hade hen gjort om han var inneboende hos någon annan? Samma princip även om man bor inneboende hos sina föräldrar.

Vad är problemet med att nyligen vuxna barn bor hemma utan att betala? 
    Varför ska man ha samma princip som om man var inneboende? Hur påverkar det dig eller nån annan hur tex mitt barn bor och betalar? 
    Jag måste ha missat inläggen där det de tycker att barnet bör flytta.

Du gör naturligtvis som du vill. Men tycker man det är ett problem med en hemmaboende som inte bidrar, pluggar, jobbar kan ett sätt att skapa motivation i olika steg dra in på allt från fickpengar till att kräva ersättning för mat tex.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:08:40 följande:
    Hade du några tips på mer ambitiös jobbsökning eller? Jag är uppriktigt intresserad!

Min son har sökt mängder av jobb, men får bara autosvar tillbaka, att han ej passar för tjänsten. Alltifrån enkla jobb på ICA, IKEA, MAX, OKQ8. För ett lagerjobb på IKEA fick han fylla i ett 40 min personlighetstest, och sedan svaret att han inte passade för tjänsten.

Och det är ju enligt dig såna "random ansökningar", alltså att han söker jobb som ligger ute på olika jobbsiter. 

Om du har förslag på detta mer ambitiösa jobbsökande så får du gärna skriva. 
    Allt hänger ju på HUR man söker, säger du. Berätta då HUR man gör!!
    Vårdjobb, hemtjänst, lss
    Gå runt och fråga på hotell, kafe och restaurang 
    Kolla om det finns någon kurs att gå som ger bättre möjligheter
    Ta hjälp av af om hur skriva
    Högskoleprovet
    Vikariepool på skola 
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:19:12 följande:
    Och om man gör allt det där, men ändå inte får jobb, pga hur arbetsmarknaden ser ut?

Vikariepool på skola???? Är det en sån skola du vill ha, där en 18-19-åring helt utan relevant utbildning ska jobba som vikarie. 

Högskoleprovet - är det ett jobb? Det visste jag inte. 
    Ja, arbetsmarknaden är tuff. Det kan ta tid och var rätt demoraliserande, Men det gäller att ligga på. Antar att han gick ut gymmnasiet i våras. Inte ovanligt att det lättar lite efter sommaren när verksamheter börjar komma igång igen.

Har han en gymnasieexamen och allmän behörighet? Vilka kurser är det han läst för att öka sin möjligheter till jobb?

Högskoleprovet kan ge ett resultat som kan imponera på vissa arbetgivare

Låt arbetgivaren bestämma om den sökande uppfyller kraven.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:42:36 följande:
    Så en 18-19-åring utan körkort ses som varningsflagga. Vet du hur dyrt det är att ta körkort idag? Få unga har råd med det utan ekonomiskt stöd från föräldrarna (fast det är ju curling så det ska man ju inte göra). Även tidskrävande mitt under sista året på gymnasiet med högt tempo.

Men ja, om det är sånt de sorteras bort på så är det ju inte så konstigt. 

Vad gäller ansökningarna min son skickat in så verkar de inte ens ha lästs av en person, utan sorterats redan i mailkorgen av nån AI-tjänst. 
    När man söker folk letar man efter positiva signaler på planering, diciplin. framåtanda. Det kan vara körkort, tävlingsidrott, aktivt föreningsliv, höga betyg extrakurser, återkommande sommarjobb.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:56:38 följande:
    Mmm, när man ska ha såna krav för ett extrajobb på MAX, då är det inte en rimlig arbetsmarknad. 

Jag gjorde på kul en egen ansökan till MAX precis nu. Jag blev avpolletterad i vändande mail. Men kanske överkvalificerad inte heller går hem? 
    Det är inga krav men ska jag sortera och prioritera till intervju är det såna saker som gör att jag väljer någon först till intervju om utbildningsnivå och erfarenhet i övrigt är hyfsat lika.
Svar på tråden Vuxen hemmaboende