Anonym (Sparrisen) skrev 2025-09-01 17:40:22 följande:
Det här var för flera år sedan och det ordnade sig. Det var på den tiden (SD) fortfarande var paria politiskt men i efterhand har jag förstått att hon sympatiserade med dem. Dessutom verkade hon inspirerad av Dr Phil. Senare psykologer hade !hjärtat till vänster! politiskt. De skulle aldrig föreslagit något sådant. Alla verkar tro att kvinnliga psykologer inte är till höger politiskt, men tänk om några är det?
När jag berättat om det här säger en del ?varför bytte du inte psykolog?? Men det är inte så lätt när man är väldigt deprimerad och utlämnad åt Regionens väl och ve. I början fick jag piller som gjorde att jag sov hela dagarna.
Idag pratas det så mycket om KBT. Hur hade det hjälpt mig?
Det är omöjligt att säga hur KBT kan hjälpa dig. Var det här som du gick psykodynamisk terapi?
Jo, politisk åskådning hos terapeiten kan påverka, men det ska den verkligen inte göra så mycket!
En psykolog ska vara trogen reglerna för den typ av terapi som den verkar inom, de svenska lagarna samt sjukvårdens allmänna riktlinjer för hur man bemöter patienter.Det ska inte finnas så mycket utrymme för allmänt politiskt tyckande!
KBT för depression kan innehålla två saker. Dels något som heter beteendeaktivering:
När man är deprimerad är man ofta trött och vill inte göra något alls. Äter inte så mycket eller mest snabba kolhydrater och fett. Vänder på dygnet.
Eftersom personen har lägre energi än vanligt så kan man inte begära att personen ska leva och orka med allt precis som vanligt.
Så man ber personen tänka ut något som den tycker är lite roligt, ibland finns det inget sådant just nu, utan man får gå på sådant som personen normalt tycker är roligt. Sedan lägger man in en sådan aktivitet om dagen, som är möjlig att orka med.
Sedan får personen tänka ut saker som skulle vara bra att göra för personen på längre sikt. T.ex betala de där räkningarna, beställa den där medicinen, ringa det där samtalet till vården, söka de där pengarna från en fond, ställa sig i bostadskö, läsa halva kapitlet i kursboken i kursen som den inte orkade gå klart (men utan att sikta på att ta tentan nu). Så att man känner att något i livet går framåt. En sådan sak varje dag.
Man gör ett schema över dagarna i veckan på 8 timmar per dag. Sedan fyller man det, timme för timme. En längre paus mitt på dagen läggs in.
T.ex. kl 7 - gå upp och tvätta sig och borsta tänderna. Ta på sig 7.45 laga frukost och äta. 8.15 plocka undan allt efter frukosten. 8.30 gå en promenad för att få dagsljus. 9.00 vila efter promenaden. 9.30 lyfta lite hantlar 10.00 göra något roligt o.s.v. schemaläggs hela dagen.
Till att börja med gör man mest enkla aktiviteter och tar täta pauser. Men man ser till att ha ett schema för att undvika att bara bli liggande eller sittande, som många deprimerade blir. Några veckor senare orkar man ofyast göra fler och lite jobbiga saker. Men ibland får man gpvframåt med myrsteg. Man stämmer hela tiden av hur det går med terapeuten, som man träffar minst en gång i veckan.
Sedan ser man till att man har någon slags kontakt med någon annan vid minst ett tillfälle under dagen, viktigt om man bor själv i sin bostad. Det kan vara SMS, ett telefonsamtal, e-mail eller träffa någon om man orkar det. Prata lite med kassörskan i maraffären eller en granne är också bra.
Den andra delen av trapin är att tillsammans med terapeuten undersöka tankar och känslor som man har. Gå till botten med situationer i livet som är jobbiga och väcker mycket känslor. Kommer överens om hemläxor för att pröva nya förhållningssätt i vardagen och utvärderar det sedan med terapeuten.
Man pratar inte så mycket om barndomen, men terapin erkänner att upplevelser i barndomen kan ha orsakat svårigheter i vuxenlivet. Men man hanterar de svårigheterna här i vuxenlivet.
Det finns en annan KBT- inriktning som heter ACT och där tillämpar man en teknik som kallas Mindfullness mot depression. Har setts kunna hindra återfall i depression.