• Anonym (Bortglömd)

Bortglömd på 40 årsdagen

Känner mig så bortglömd och ledsen..
    Fyller 40 år för några veckor sedan. Fick absolut flera gratulationer via sociala medier, närmsta vänner och familjs som gratulerade och så men absolut ingen respons alls på min arbetsplats från varken chef eller kollegor. Andra har blivit uppvaknande med blommor och tårta men inte jag...
    Två av mina närmsta kollegor jag även umgås ibland med utanför jobbet har sagt grattis i efterskott lite i förbifarten men inget mer. Den ena bjöd jag på tårta när hen fyllde 30 år och den andra fick en present när hen fylld 50 år. 
    Skickade blommor till en vän i början av sommaren när hen fylld 30 år men när jag fyllde nu, ett grattis på Facebook va allt jag fick. 
    Känner mig så bortglömd om oviktig att jag bara vill gråta. Kanske låter löjligt men för mig är den en stor grej att fylla jämt så det tycker jag man ska uppmärksamma och fira. 
    Ville bara skriva av mig lite....

• Svar på tråden Bortglömd på 40 årsdagen
  • Lynx123

Kan det inte bara vara så att de inte visste om det? Själv har jag knappt koll på mina egna familjemedlemmar....

• Anonym (Främja)

Jag tror mycket på att ge utan att förvänta sig något tillbaka. Helt ärligt. Jag kan gärna gratta och fira och skicka hälsningar och det gör jag för att jag vill och tycker det är roligt, sen om de minns mig när jag fyller år... skit samma.

Jag förstår samtidigt att det här var viktigt för dig. Men försök att se det som att en utebliven gratulation inte betyder att DU är oviktig. Det lär sällan vara så.
    Och jämför inte. Det är en sjuka i dagens samhälle att eftersom folk lägger ut foton och inlägg om allt hela tiden (blombuketter, champagnekorkar som poppar) så blir det så tydligt (om man tar del av sådant content) när det inte blir så för en själv. Släpp det. Lev i den riktiga världen. Vill du fira så ställ till med fest för att DU vill det.

• Mrs Moneybags

Jag vet inte hur ni gör i er släkt, men när jag fyller år brukar jag bjuda in till lite kalas eller fest om jag vill fira. 

Oftast skiter jag i det eftersom jag inte orkar fira varenda liten födelsedag, men när jag fyller jämnt kommer jag definitivt ordna en fin fest. 

På jobbet blev jag och en annan person lite bortglömda när vi fyllde 50 pga covid, men vi berättade det för en chef och såg till att vi blev firade i efterhand.

Vad jag vill säga är att man får ta tag i saker själv.

Ta med en tårta till jobbet och säg - idag är det min 40-årsdag! Hurra för mig! 
    Eller säg någon vecka innan att du önskar vara ledig på X-dag för att du vill vara ledig på din stora dag. Då blir de påminda om att du fyller år... Glad

• Anonym (Ok)
    Anonym (Bortglömd) skrev 2025-09-01 09:21:51 följande:
    Bortglömd på 40 årsdagen

Känner mig så bortglömd och ledsen..
    Fyller 40 år för några veckor sedan. Fick absolut flera gratulationer via sociala medier, närmsta vänner och familjs som gratulerade och så men absolut ingen respons alls på min arbetsplats från varken chef eller kollegor. Andra har blivit uppvaknande med blommor och tårta men inte jag...
    Två av mina närmsta kollegor jag även umgås ibland med utanför jobbet har sagt grattis i efterskott lite i förbifarten men inget mer. Den ena bjöd jag på tårta när hen fyllde 30 år och den andra fick en present när hen fylld 50 år. 
    Skickade blommor till en vän i början av sommaren när hen fylld 30 år men när jag fyllde nu, ett grattis på Facebook va allt jag fick. 
    Känner mig så bortglömd om oviktig att jag bara vill gråta. Kanske låter löjligt men för mig är den en stor grej att fylla jämt så det tycker jag man ska uppmärksamma och fira. 
    Ville bara skriva av mig lite....

Bortglömd? Låter som att alla grattade dig. 

Om ni inte har ett uppstyrt firande på jobbet, dvs alla som fyller jämt bjuds på tårta/fika, då får du fixa det själv. 

Samma med släkt och vänner. Vill du har mer än digitala gratulationer så bjud in till kalas eller fest. 

• Anonym (Hej)

Jag vet inte ens när mina föräldrar fyller år. Jag vet att bägge fyller i september, men vilken dag vet jag inte. Glad

• Yllop

Har folk verkligen koll på när ens kollegor fyller år? Jag har det i alla fall inte.
    Om man är vänner på Facebook ser man det samma dag som de fyller (om den är öppen på deras profil).

För några veckor sedan var det ju fortfarande semester. Kanske därför det inte blev något firande.

På min arbetsplats har vi slutat fira födelsedagar. Men när vi fortfarande gjorde det hade vi ett gemensamt firande i september för alla som fyllt under sommaren.

• Anonym (noname)

Sitta och lipa över att du inte fick tårta på jobbet??? Låter som en tjej på 7-8 år: Buhu, ingen bryr sig om mej! vad dumma alla är mot mej! 
    Vill du ha tårta på jobbet så ta med dig en och säg varsågoda idag har jag födelsedag.

• Anonym (Bortglömd)

Känner mig alltså bortglömd på min arbetsplats.
    Alla andra kollegor som fyllt jämt har blivit uppvaknande med tårta och blommor av chefen, blev även bortglömd när jag fyllde 30 år. Då brydde jag mig inte så mycket men nu hände det liksom igen...
    Men jag är väl bara känslig och löjligt.

• Anonym (ve)
    Anonym (noname) skrev 2025-09-01 11:10:33 följande:

Sitta och lipa över att du inte fick tårta på jobbet??? Låter som en tjej på 7-8 år: Buhu, ingen bryr sig om mej! vad dumma alla är mot mej! 
    Vill du ha tårta på jobbet så ta med dig en och säg varsågoda idag har jag födelsedag.

Fast det är ju faktiskt en skillnad om hennes kollegor blir uppvaktade när dom fyller men hon inte blir det.
    På mitt jobb uppmärksammas alla och firas med tårta när man fyller jämt. 
  • Jesper f
    Anonym (ve) skrev 2025-09-01 11:43:50 följande:
    Fast det är ju faktiskt en skillnad om hennes kollegor blir uppvaktade när dom fyller men hon inte blir det.
    På mitt jobb uppmärksammas alla och firas med tårta när man fyller jämt. 
    Men enda vägen att få till ändring på det är att gå till chefen och ta ett samtal, om man tycker det är viktigt - får chefen försöka släta över det så gott det går. Ingen här kan göra något åt det i överhuvudtaget - även om förståeligt ledsamt.

Vi har ingen aning om hur förutsättningarna såg ut för de personerna där och då - hade de tex "kompisar" på jobbet som förvarnade att på onsdag fyller X eller Y år, och det var orsaken till att det blev något, eller vad som liknande?

Normalt sett håller HR avdelningar ordning på sådant, men är det ett mindre företag - få/ingen håller ordning på sådant om ingen säger något är krassa fakta, och absolut enklaste lösning som andra säger - ta med egen tårta och bjud på fika slipper man känna sig ensam/utanför. Det går att hitta lösningar. 
Svar på tråden Bortglömd på 40 årsdagen