Inlägg från: Anonym (Lönen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lönen)

Bortglömd på 40 årsdagen

Anonym (Bortglömd) skrev 2025-09-01 09:21:51 följande:
    Bortglömd på 40 årsdagen

Känner mig så bortglömd och ledsen..
    Fyller 40 år för några veckor sedan. Fick absolut flera gratulationer via sociala medier, närmsta vänner och familjs som gratulerade och så men absolut ingen respons alls på min arbetsplats från varken chef eller kollegor. Andra har blivit uppvaknande med blommor och tårta men inte jag...
    Två av mina närmsta kollegor jag även umgås ibland med utanför jobbet har sagt grattis i efterskott lite i förbifarten men inget mer. Den ena bjöd jag på tårta när hen fyllde 30 år och den andra fick en present när hen fylld 50 år. 
    Skickade blommor till en vän i början av sommaren när hen fylld 30 år men när jag fyllde nu, ett grattis på Facebook va allt jag fick. 
    Känner mig så bortglömd om oviktig att jag bara vill gråta. Kanske låter löjligt men för mig är den en stor grej att fylla jämt så det tycker jag man ska uppmärksamma och fira. 
    Ville bara skriva av mig lite....

Verkar konstigt att de inte firade dig på arbetsplatsen! Om de har firat andra. Jag skulle nog se mig om efter ett annat jobb faktiskt.
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (Kathy) skrev 2025-09-01 15:44:10 följande:

Och jag fyllde 40, för 2 veckor sedan. Inte en endaste present eller tårta. Och så himla skönt. Bara gratulation från föräldrar och syster. Lågmält.

Aldrig förstått mig på vuxna människor som firar sin födelsedag. Barn kan man ändå förstå, att det är kul med tårta, ballonger och presenter.

Men det känns väldigt narcissistiskt för mig. Helt ok om man är/varit en person av vikt.  Som vetenskapsman etc.

Men vi är helt vanliga människor, alla fyller år. Inget mer med det.

Jamen just i det här fallet så blev andra firade på den arbetsplatsen, men inte TS. Skumt. 

Själv bryr jag mig inte alls om födelsedagar, men om alla andra på arbetet firades på sina jämna, men inte jag, så hade jag blivit oroad. 
  • Anonym (Lönen)

Är det inte ganska narcissistiskt att tänka att enbart personer som kända vetenskapsmän är värda att fira?

Narcissister värderar enbart yta, prestation och framgång. Inre värden är inte relevanta om man inte kan skryta med dem. 

Medan de flesta människor tycker att det är viktigt att man är en hygglig person också. Att det är O.K. att vara en liten kugge i maskineriet, att vara medelmåttig.  Och att sådana personer mycket väl kan firas. 

• Anonym (Lönen)
    Anonym (Bortglömd) skrev 2025-09-02 06:48:19 följande:
    Alla som fyllt jämt har uppvaktats av chefen (alltså 30, 40, 50,60,65)
    Blev även bortglömd när jag fyllde 30.

Nån skrev om att jag bjöd en som fylld 30 på tårta. Det gjorde jag för att va snäll. Bageriet hade semesterstängt när hen fyllde år så chefen bjöd då istället på fikabröd från mataffären. Själv va jag sjuk den dagen så när jag fick höra att hen inte fått tårta tänkte jag att då kan jag bjuda på det eftersom jag inte va med på firandet.

Det handlar inte om tårta eller blommor. Det handlar om att jag blev bortglömd, för andra gången dessutom.

Jo jag har mål i mun själv och kommer ta upp det. Nu kommer det bara kännas krystat med ett firande så det kommer jag avsäga mig ifrån.

Nu är det som det är.. Ville bara skriva av mig för det kändes jävligt pissigt på ren svenska. 
    Ta inte upp det med chefen!

Om det har hänt två gånger och de har firat alla andra utom dig på jobbet,  så är det ingen tillfällig glömska, som bara kan hända av otur.

Chefen är av någon anledning inte nöjd med dig. Det behöver inte alls vara rättvist. Kontorspolitik är inte alltid rättvis. Kan finnas många anledningar till att chefen vill att du ska sluta, som inte har direkt med din arbetsprestation att göra. 

Så du behöver söka ett nytt jobb, (om inte chefen går i pension snart).

Du behöver också ha med dig bra referenser från ditt nuvarande arbete. Därför ska du inte irritera chefen i onödan med diskussioner om tårta! 

Det blir aldrig bra i längden på ett arbete  om chefen inte tycker om dig. Vid en nedskärning blir du också först uppsagd pga arbetsbrist. 

Dina vänner på jobbet hade påmint chefen i efterhand om din födelsedag, för de kom ju ihåg den. Men de har sett hur du behandlats och ligger därför lågt, för att själva inte bli drabbade. 

Ta hand om dig själv inför framtiden! Titta efter nya jobb.
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (So) skrev 2025-09-02 16:04:37 följande:

Jag brukar glömma bort min födelsedag. Men den dagen brukar min köper tårta, skor eller en fin klocka. Hon brukar påminna mig om hennes födelsedag och gav henne 1-2000kr. jag brukar strunta men vi alla är inte samma.

Men det här handlar om arbetsplatsen. Chefen där brukar köpa tårta till alla som fyller jämna år. Nu har han missat både 30 och 40- årsdagen för henne. 

Det verkar som han inte rycker om henne, vilket är ett stort problem.
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (Tralalala) skrev 2025-09-02 17:03:34 följande:
    Jag fyllde också jämnt för bara att par dagar sedan.
    Den enda som uppvaktade var min särbo, jättefint av honom även om jag sagt att vi helst glömmer min födelsedag. Glad

På jobbet frånsa jag mig all auppvaktning och på FB har jag sedan länge tagit bort min födelsedag.

Håller med, jag förstår inte vuxna människor som firar. Än mindre de som gråter ut i ett forum för att de inte blivit firade.
    Det handlar ju naturligtvis inte om tårtan!

TS har skrivit i ett inlägg att alla andra som fyller 20, 40, 50 osv firas med tårta av chefen på det jobbet. Själv har hon blivit utan tårta vid både hennes 30 och 40-års födelsedag. 

Så man kan misstänka att chefen markerar på något sätt. Sådant är aldrig bra och handlar om mycket vörre skjer än en kaka.
  • Anonym (Lönen)
    chrico skrev 2025-09-02 18:23:49 följande:

Ofta är det väl den s fyller s bjuder på tårta på sin arbetsplats?

Olika på olika arbetsplatser.
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (Osynlig) skrev 2025-09-02 20:44:28 följande:

Jag förstår hur du menar. Jag har varit med och lagt pengar när kolleger fyllt år. Men till mig har man inte samlat in pengar till present. Där emot har jag blivit informerad om att det förväntas fika av mig på min födelsedag. Det gör ont, men man måste gå vidare.

Gå vidare till en annan arbetsplats...tänker jag då
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (Ja du) skrev 2025-09-03 09:31:41 följande:

Jag har nog nästan aldrig heller riktigt blivit firad på min födelsedag. Men jag har vant mig. Mina barn brukar fira mig.  

Fint att dina barn firar dig! Det är väl egentligen något av det bästa?

I TS fall handlar det mer om varför chefen firar alla andra på arbetet som fyller jämt, men inte henne. Det har hänt två gånger.
Svar på tråden Bortglömd på 40 årsdagen