Inlägg från: Olsdotter |Visa alla inlägg
  • Olsdotter

Bröstsmärta

Nämnde de på akuten varför de uteslöt lungemboli? Gjorde du magnetröntgen där?

• Olsdotter

Lättar/ ökar smärtan beroende på om du tex ligger ned eller står upp? Eller pga annat du gör? Eller är smärtan oberoende av hur du rör dig eller vilar?

• Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 07:47:38 följande:
    Gör alltid ont vid inandning vad jag än gör, står upp eller ligger ned. Men när jag jobbade igår märkte jag att det gjorde ont/blev värre under dagen när jag hade mycket att göra, lyfte saker osv.  

Frågade läkaren om jag kunde träna när jag var på akuten och han sa att det inte är någon fara, men efter hur det kändes igår på jobbet vågar jag inte. 
    Hur gammal är du?
    Tar du några hormoner?
    Har du haft ont någonstans i benen innan det här i bröstet började?

Tycker att du ska åka till vårdcentralen snarast. Hade rekommenderat akuten ifall du inte redan hade varit där och de inte redan låtit bli att kolla emboli.
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 07:51:09 följande:
    Ja är rätt säker på att det är läkemedlet, jag slutade ta de sedan fredags men än har det inte blivit bättre. Ja fick det rådet också, har försökt få tag på läkaren via 1177 då telefontiderna på mottagningen är så dåliga. 
    Vill du skriva vilket läkemedel det är?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 08:33:13 följande:
    Jag är strax under 30, tar inte preventivmedel och inte haft ont i benet. Kontaktade vårdcentralen igår och dom ringde akuten för att prata med läkaren. Dom sa om jag ska kolla upp mig igen är det akuten jag ska till 
    Ok, men då tycker jag att du ska åka till akuten och hänvisa till att vårdcentralen skickade dig dit.

Kan absolut vara biverkningar av medicinen, men med den låga dos du får skulle jag misstänka någon underliggande problematik isf. Tex problem med sköldkörteln.

Att jag tycker att de först bör utesluta emboli är därför att det vore det farligaste. Dock ser du inte ut som den typiska blodproppspatienten, men har du något underliggande även gällande det kan medicinen fått proppar att debutera.
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 09:34:28 följande:
    Ja funderar på det, jag ökade dosen till 20mg efter en vecka och då blev besvären värre och sedan slutade jag ta medicinen efter det :/

Jag har haft blodpropps liknande besvär när jag tog ppiller med ont i ena benet. Den läkaren sa dock att det inte var blodpropp, men när jag slutade med ppiller så försvann alla besvär med benet (detta var länge sedan)
    Berätta om p-pillerhistoriken och benet på akuten, och åk NU.

Förhoppningsvis är det något annat, men de behöver faktiskt utesluta det först av allt.
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 10:09:08 följande:
    Ska åka till akutmottagningen idag, känner mig så orolig 
    Bra

Ska säga att jag inte tror att det är blodpropp ändå, men reagerar på att de inte undersökt detta då det är mycket farligt och väldigt akut om så är fallet. Går inte att utesluta efter dina symptom.

Annars kan problem med sköldkörteln öka risken för biverkningar enligt det du beskriver. Vet inte varför du fått denna medicin, men om det beror på depressiva symptom kan faktiskt även dessa bero på sköldkörteln. Har du fått lämna prover på ditt TSH- värde?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 13:33:38 följande:

Tack så jättemycket för allas svar! Kollade upp det igen och hjärtat är bra. Ska ta det vidare med vårdcentralen, eller kanske fysioterapeut då jag också börjat fått ont på höger sida och höger skuldra/lats. Så börjar också tro att det är muskulärt som ni säger!

Blir smärtorna i skuldran och sidan värre om du trycker på musklerna eller rör dig på vissa sätt? Eller är de opåverkade?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 14:26:38 följande:
    Dom har inte tagit något blodprov, så vet inte mitt tsh värde. Dom kollade hjärtat igen och så blev jag hemskickad. Men har tid hos vårdcentralen på fredag och hoppas på att få en mer ordentligt undersökning så man får reda på vad det är
    Men kollade de inte tex TSH när de skrev ut medicinen till dig? Eller, du kanske inte sökte för depression den gången?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 15:42:52 följande:
    Jo jag har en punkt som jag har haft ont i höger skuldra innan jag fick ont i bröstet i över 1-2månader. Känt av den lite men inget som stör, så har inte kollat upp det, men den har också blivit värre nu. Den gjorde ont när det var en som la tryck på den punkten
    Ok, men de här smärtorna du beskriver som har kommit nu efter bröstsmärtorna? Blir dessa värre om du trycker på området som gör ont, eller förblir de lika oavsett?

Har det förresten blivit något bättre alls nu sedan du slutade med medicinen? Enligt vad jag läser i tråden låter det som att det snarare blivit värre och värre, stämmer det?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 18:54:06 följande:
    Smärtorna på höger sida och bakom skuldran har blivit värre till ett större område skulle jag säga. Känns mer tydligt att det gör ont på hela höger sida fram och bak.

Jag bad min pappa trycka på skuldran ifall det gjorde ont och det gjorde det rätt rejält faktiskt. Så funderar på att åka upp akut igen?
    Jag tycker att det är mycket goda nyheter att det gjorde rejält ont.

Gör det ondare i bröstet om du trycker till mellan revbenen vid bröstbenet?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 18:54:54 följande:
    Det har blivit värre tycker jag sedan jag slutade 
    Kan det möjligen vara så att du spänner dig pga nervsmärtor, och därför får problem även med muskulatur?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-04 09:01:50 följande:

Läkaren på akuten sa att det kan vara inflammation, kramp eller sendrag och att det kan påverka att det gör ont bakom skuldran, att allt hänger ihop. Så ska ta ipren 3gr/dag i en vecka. Men har ändå tid hos vårdcentralen imorgon för att få reda på exakt vad det är, men skönt att veta att det är muskulärt :) 

Ja, det är inte farligt eller brådskande. ☺️

Är det inflammation lär det bli bättre med ipren.
Svar på tråden Bröstsmärta