• Anonym (Tss)

Bröstsmärta

Har haft bröstsmärta sedan en vecka tillbaka och symtomen är:
    - Ihållande
    - Huggande (fåtal gånger)
    - Molande
    - Sitter mittemellan brösten/ ibland höger sida/ibland vänster sida. (Varierade) men känslan går från mitten av bröstet.
    - Märkt att det blir värre vid ansträngning, när jag vrider på mig osv.
    - känns som mest vid inandning och kan då göra extremt ont om jag ansträngt mig framförallt. Då kan det också göra ont fast jag andas normalt.

Var till akutmottagningen och EKG var fint och så lyssnade läkaren på hjärtat och det var bra. Men när jag jobbade nu dagarna efter så blev det värre.

Detta kom några dagar efter jag påbörjade ett nytt läkemedel, har aldrig nånsin haft bröstsmärtor tidigare och börjar tro att det är en biverkning. Men vart ska man ta vägen när allt med hjärtat och lungor ser bra ut fast man känner i kroppen att något verkligen inte är bra? 

Tränar regelbundet sedan 10år tillbaka, har inte varit sjuk heller på några månader. Vad kan det vara :( 

• Svar på tråden Bröstsmärta
  • Anonym (Ida)

Obehagligt! ja, låter som en biverkning!
    Kan ju också vara spänningar. Jag har själv spänningar runt bröst området och under revbenet på vänster sida. Har du spänt dig på nåt vis?

• Anonym (Tss)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-01 16:01:31 följande:

Obehagligt! ja, låter som en biverkning!
    Kan ju också vara spänningar. Jag har själv spänningar runt bröst området och under revbenet på vänster sida. Har du spänt dig på nåt vis?

Hur känns spänningar i bröstet för dig? 
    Har inte gjort något annorlunda i min träning/vardag som jag kan tänka på som skulle gett mig spänningar. Ja känslan är väldigt obehaglig, så man blir orolig :/
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-01 16:12:30 följande:
    Hur känns spänningar i bröstet för dig? 
    Har inte gjort något annorlunda i min träning/vardag som jag kan tänka på som skulle gett mig spänningar. Ja känslan är väldigt obehaglig, så man blir orolig :/
    Det spänner i hela bröstkorgen. Kan låsa sig när jag andas. Mest på ena sidan. Det kommer och går. Även hjärtklappning och dubbelslag. Det är stress/oro för mig när jag får så ibland. Är du stressad/orolig?
  • Anonym (Tss)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-01 17:00:34 följande:
    Det spänner i hela bröstkorgen. Kan låsa sig när jag andas. Mest på ena sidan. Det kommer och går. Även hjärtklappning och dubbelslag. Det är stress/oro för mig när jag får så ibland. Är du stressad/orolig?
    har varit stressad lite till o från i perioder, är dock van med stress så tycker det är lite konstigt att jag inte haft sådana känningar i bröstet förut. Svårt att känna/veta om jag är spänd där eller inte, kan en fysioterapeut hjälpa en med detta? 
  • Anonym (PP)

Har du läst biverkningarna på den nya medicinen?

• Anonym (Tss)
    Anonym (PP) skrev 2025-09-01 17:41:55 följande:

Har du läst biverkningarna på den nya medicinen?

Ja, min läkare avrådde mig att läsa det när jag skulle börja med medicinen och sa att jag skulle slänga bipacksedeln och ge medicinen en chans. Har läst om biverkningarna och fanns olika biverkningar med hjärtat. Hjärtrytmrubbning, QT-intervall, oregelbundna, kraftiga eller snabba hjärtslag, hjärtmuskelsjukdom och hjärtmuskelinflammation. Dessa var alla som stod i fass och alla av de är allt från vanliga, mindre vanliga och sällsynta biverkningar.

Funderar på hjärtmuskelinflammation, men då borde det väl ha visat på ekg? 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-01 18:55:40 följande:
    Ja, min läkare avrådde mig att läsa det när jag skulle börja med medicinen och sa att jag skulle slänga bipacksedeln och ge medicinen en chans. Har läst om biverkningarna och fanns olika biverkningar med hjärtat. Hjärtrytmrubbning, QT-intervall, oregelbundna, kraftiga eller snabba hjärtslag, hjärtmuskelsjukdom och hjärtmuskelinflammation. Dessa var alla som stod i fass och alla av de är allt från vanliga, mindre vanliga och sällsynta biverkningar.

Funderar på hjärtmuskelinflammation, men då borde det väl ha visat på ekg? 
    Det låter ju lite otäckt med de biverkningarna. Kan ju bara npt sånt då! Hjärtmuskelinflammation visas nog inte på EKG.
  • Anonym (Tss)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-01 20:04:53 följande:
    Det låter ju lite otäckt med de biverkningarna. Kan ju bara npt sånt då! Hjärtmuskelinflammation visas nog inte på EKG.
    Vilken undersökning visar hjärtmuskelinflammation? :/
  • Olsdotter

Nämnde de på akuten varför de uteslöt lungemboli? Gjorde du magnetröntgen där?

• Olsdotter

Lättar/ ökar smärtan beroende på om du tex ligger ned eller står upp? Eller pga annat du gör? Eller är smärtan oberoende av hur du rör dig eller vilar?

Svar på tråden Bröstsmärta