-
amitriptylin abcur 10mgOlsdotter skrev 2025-09-02 08:11:02 följande:Vill du skriva vilket läkemedel det är? -
Akutmottagningen skrev bara om mina symtom och läkemedels biverkning i journalen. Vårdcentralen skrev i journalen att dom hänvisar till akutmottagningen för mer utredning/undersökning. Vill helst komma i kontakt med läkaren som skrev ut läkemedlet först men är helt omöjligt att få tag på mottagningen. Det sa även läkaren på akutmottagningenAnonym (B) skrev 2025-09-02 09:10:11 följande:Akutmottagningen kollar sådant som kan vara akut, som t.ex. hjärtinfarkt.
Vill man ha en utredning för andra besvär, som de inte tror är akuta, så får man gå till vårdcentralen. Så det är bra om du får en tid där, det kan ju vara en massa annat det kan vara, som behöver undersökas.
Men får du riktigt ont är det akuten som du snarast ska åka till.
Kolla vad de skrev i din journal efter besöket på akuten och vad vårdcentralen skrev sedan. Så får du koll.
Logga in på 1177 så kan du leta dig fram till din journal, om du scrollar ner.
-
Ja funderar på det, jag ökade dosen till 20mg efter en vecka och då blev besvären värre och sedan slutade jag ta medicinen efter det :/Olsdotter skrev 2025-09-02 09:25:03 följande:Ok, men då tycker jag att du ska åka till akuten och hänvisa till att vårdcentralen skickade dig dit.
Kan absolut vara biverkningar av medicinen, men med den låga dos du får skulle jag misstänka någon underliggande problematik isf. Tex problem med sköldkörteln.
Att jag tycker att de först bör utesluta emboli är därför att det vore det farligaste. Dock ser du inte ut som den typiska blodproppspatienten, men har du något underliggande även gällande det kan medicinen fått proppar att debutera.
Jag har haft blodpropps liknande besvär när jag tog ppiller med ont i ena benet. Den läkaren sa dock att det inte var blodpropp, men när jag slutade med ppiller så försvann alla besvär med benet (detta var länge sedan) -
Ska åka till akutmottagningen idag, känner mig så oroligOlsdotter skrev 2025-09-02 09:41:02 följande:Berätta om p-pillerhistoriken och benet på akuten, och åk NU.
Förhoppningsvis är det något annat, men de behöver faktiskt utesluta det först av allt. -
Tack förresten för allas svar
-
Tack så jättemycket för allas svar! Kollade upp det igen och hjärtat är bra. Ska ta det vidare med vårdcentralen, eller kanske fysioterapeut då jag också börjat fått ont på höger sida och höger skuldra/lats. Så börjar också tro att det är muskulärt som ni säger!
-
Inget som jag känt av, men det kanske kan vara det. Ska ta det vidare och få en undersökning.Anonym (Ida) skrev 2025-09-02 18:59:57 följande:Vet inte varför du tar tabletterna men kan det vara så att du är spänd i bröstkorgen av oro eller ångest?
-
Inget som dom har kollat, har hittills bara fått undersökning med ekg och lyssnat på hjärtat. Fick tid hos vårdcentralen nu på fredag och hoppas att få svar på vad det kan varaJesper f skrev 2025-09-03 13:44:02 följande:Bara en fundering, har de utestlutit gallan eller pancreas problem rev Pancreatit? Låter som det skulle kunna vara något åt det hållet likväl, och då måste man ta röntgen och kika. -
Dom har inte tagit något blodprov, så vet inte mitt tsh värde. Dom kollade hjärtat igen och så blev jag hemskickad. Men har tid hos vårdcentralen på fredag och hoppas på att få en mer ordentligt undersökning så man får reda på vad det ärOlsdotter skrev 2025-09-02 12:05:03 följande:Bra
Ska säga att jag inte tror att det är blodpropp ändå, men reagerar på att de inte undersökt detta då det är mycket farligt och väldigt akut om så är fallet. Går inte att utesluta efter dina symptom.
Annars kan problem med sköldkörteln öka risken för biverkningar enligt det du beskriver. Vet inte varför du fått denna medicin, men om det beror på depressiva symptom kan faktiskt även dessa bero på sköldkörteln. Har du fått lämna prover på ditt TSH- värde? -
Nej läkaren som skrev ut medicinen kollade inte upp något innan. Det var inte för depression, utan för nervsmärtaOlsdotter skrev 2025-09-03 14:57:52 följande:Men kollade de inte tex TSH när de skrev ut medicinen till dig? Eller, du kanske inte sökte för depression den gången?