• Anonym (Tss)

Bröstsmärta

Har haft bröstsmärta sedan en vecka tillbaka och symtomen är:
    - Ihållande
    - Huggande (fåtal gånger)
    - Molande
    - Sitter mittemellan brösten/ ibland höger sida/ibland vänster sida. (Varierade) men känslan går från mitten av bröstet.
    - Märkt att det blir värre vid ansträngning, när jag vrider på mig osv.
    - känns som mest vid inandning och kan då göra extremt ont om jag ansträngt mig framförallt. Då kan det också göra ont fast jag andas normalt.

Var till akutmottagningen och EKG var fint och så lyssnade läkaren på hjärtat och det var bra. Men när jag jobbade nu dagarna efter så blev det värre.

Detta kom några dagar efter jag påbörjade ett nytt läkemedel, har aldrig nånsin haft bröstsmärtor tidigare och börjar tro att det är en biverkning. Men vart ska man ta vägen när allt med hjärtat och lungor ser bra ut fast man känner i kroppen att något verkligen inte är bra? 

Tränar regelbundet sedan 10år tillbaka, har inte varit sjuk heller på några månader. Vad kan det vara :( 

• Svar på tråden Bröstsmärta
  • Anonym (B)

Akutmottagningen kollar sådant som kan vara akut, som t.ex. hjärtinfarkt.

Vill man ha en utredning för andra besvär, som de inte tror är akuta, så får man gå till vårdcentralen. Så det är bra om du får en tid där, det kan ju vara en massa annat det kan vara, som behöver undersökas. 

Men får du riktigt ont är det akuten som du snarast ska åka till.

Kolla vad de skrev i din journal efter besöket på akuten och vad vårdcentralen skrev sedan. Så får du koll.
    Logga in på 1177 så kan du leta dig fram till din journal, om du scrollar ner.

• Anonym (Tss)
    Anonym (B) skrev 2025-09-02 09:10:11 följande:

Akutmottagningen kollar sådant som kan vara akut, som t.ex. hjärtinfarkt.

Vill man ha en utredning för andra besvär, som de inte tror är akuta, så får man gå till vårdcentralen. Så det är bra om du får en tid där, det kan ju vara en massa annat det kan vara, som behöver undersökas. 

Men får du riktigt ont är det akuten som du snarast ska åka till.

Kolla vad de skrev i din journal efter besöket på akuten och vad vårdcentralen skrev sedan. Så får du koll.
    Logga in på 1177 så kan du leta dig fram till din journal, om du scrollar ner.

Akutmottagningen skrev bara om mina symtom och läkemedels biverkning i journalen. Vårdcentralen skrev i journalen att dom hänvisar till akutmottagningen för mer utredning/undersökning. Vill helst komma i kontakt med läkaren som skrev ut läkemedlet först men är helt omöjligt att få tag på mottagningen. Det sa även läkaren på akutmottagningen 
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 08:33:13 följande:
    Jag är strax under 30, tar inte preventivmedel och inte haft ont i benet. Kontaktade vårdcentralen igår och dom ringde akuten för att prata med läkaren. Dom sa om jag ska kolla upp mig igen är det akuten jag ska till 
    Ok, men då tycker jag att du ska åka till akuten och hänvisa till att vårdcentralen skickade dig dit.

Kan absolut vara biverkningar av medicinen, men med den låga dos du får skulle jag misstänka någon underliggande problematik isf. Tex problem med sköldkörteln.

Att jag tycker att de först bör utesluta emboli är därför att det vore det farligaste. Dock ser du inte ut som den typiska blodproppspatienten, men har du något underliggande även gällande det kan medicinen fått proppar att debutera.
  • Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-02 09:25:03 följande:
    Ok, men då tycker jag att du ska åka till akuten och hänvisa till att vårdcentralen skickade dig dit.

Kan absolut vara biverkningar av medicinen, men med den låga dos du får skulle jag misstänka någon underliggande problematik isf. Tex problem med sköldkörteln.

Att jag tycker att de först bör utesluta emboli är därför att det vore det farligaste. Dock ser du inte ut som den typiska blodproppspatienten, men har du något underliggande även gällande det kan medicinen fått proppar att debutera.
    Ja funderar på det, jag ökade dosen till 20mg efter en vecka och då blev besvären värre och sedan slutade jag ta medicinen efter det :/

Jag har haft blodpropps liknande besvär när jag tog ppiller med ont i ena benet. Den läkaren sa dock att det inte var blodpropp, men när jag slutade med ppiller så försvann alla besvär med benet (detta var länge sedan)
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 09:34:28 följande:
    Ja funderar på det, jag ökade dosen till 20mg efter en vecka och då blev besvären värre och sedan slutade jag ta medicinen efter det :/

Jag har haft blodpropps liknande besvär när jag tog ppiller med ont i ena benet. Den läkaren sa dock att det inte var blodpropp, men när jag slutade med ppiller så försvann alla besvär med benet (detta var länge sedan)
    Berätta om p-pillerhistoriken och benet på akuten, och åk NU.

Förhoppningsvis är det något annat, men de behöver faktiskt utesluta det först av allt.
  • Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-02 09:41:02 följande:
    Berätta om p-pillerhistoriken och benet på akuten, och åk NU.

Förhoppningsvis är det något annat, men de behöver faktiskt utesluta det först av allt.
    Ska åka till akutmottagningen idag, känner mig så orolig 
  • Anonym (Tss)

Tack förresten för allas svar 

• Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-02 10:09:08 följande:
    Ska åka till akutmottagningen idag, känner mig så orolig 
    Bra

Ska säga att jag inte tror att det är blodpropp ändå, men reagerar på att de inte undersökt detta då det är mycket farligt och väldigt akut om så är fallet. Går inte att utesluta efter dina symptom.

Annars kan problem med sköldkörteln öka risken för biverkningar enligt det du beskriver. Vet inte varför du fått denna medicin, men om det beror på depressiva symptom kan faktiskt även dessa bero på sköldkörteln. Har du fått lämna prover på ditt TSH- värde?
  • Anonym (BMW)

Att du har ont när du vrider på dig och anstränger dig tyder på att det är något muskulärt. Obs att jag inte är medicinskt kunnig, men du frågar ju på det här forumet...

Jag har haft muskelinflammation i bröstkorgen och fick då äta ipren i ca 5 dagar för att få ner inflammationen. Känner av det ibland fortfarande när jag styrketränar för tungt för bröstmusklerna.

Har man hjärtinfarkt är det mer eller mindre lika hela tiden samt att det är svårt att andas. 

Hoppas du får hjälp snart med ett definitivt svar!

• Anonym (Ida)

Vet inte varför du tar tabletterna men kan det vara så att du är spänd i bröstkorgen av oro eller ångest?

Svar på tråden Bröstsmärta