• Anonym (Tss)

Bröstsmärta

Har haft bröstsmärta sedan en vecka tillbaka och symtomen är:
    - Ihållande
    - Huggande (fåtal gånger)
    - Molande
    - Sitter mittemellan brösten/ ibland höger sida/ibland vänster sida. (Varierade) men känslan går från mitten av bröstet.
    - Märkt att det blir värre vid ansträngning, när jag vrider på mig osv.
    - känns som mest vid inandning och kan då göra extremt ont om jag ansträngt mig framförallt. Då kan det också göra ont fast jag andas normalt.

Var till akutmottagningen och EKG var fint och så lyssnade läkaren på hjärtat och det var bra. Men när jag jobbade nu dagarna efter så blev det värre.

Detta kom några dagar efter jag påbörjade ett nytt läkemedel, har aldrig nånsin haft bröstsmärtor tidigare och börjar tro att det är en biverkning. Men vart ska man ta vägen när allt med hjärtat och lungor ser bra ut fast man känner i kroppen att något verkligen inte är bra? 

Tränar regelbundet sedan 10år tillbaka, har inte varit sjuk heller på några månader. Vad kan det vara :( 

• Svar på tråden Bröstsmärta
  • Anonym (Bsa)

Håller med tidigare skrivet, det låter muskulärt. 
    Kanske biverkan från medicinen. Värt att få det kollat i alla fall.

• Anonym (Samma)

Jag hade liknande för ett år sen. Åkte in o kollade o allt såg bra ut. Men jag sa till läkaren att jag hade så fruktansvärt ont. Läkaren sa att det va överansträngning. 

• Anonym (Tss)

Tack så jättemycket för allas svar! Kollade upp det igen och hjärtat är bra. Ska ta det vidare med vårdcentralen, eller kanske fysioterapeut då jag också börjat fått ont på höger sida och höger skuldra/lats. Så börjar också tro att det är muskulärt som ni säger!

• Anonym (Tss)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-02 18:59:57 följande:

Vet inte varför du tar tabletterna men kan det vara så att du är spänd i bröstkorgen av oro eller ångest?

Inget som jag känt av, men det kanske kan vara det. Ska ta det vidare och få en undersökning. 
  • Jesper f
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 13:33:38 följande:

Tack så jättemycket för allas svar! Kollade upp det igen och hjärtat är bra. Ska ta det vidare med vårdcentralen, eller kanske fysioterapeut då jag också börjat fått ont på höger sida och höger skuldra/lats. Så börjar också tro att det är muskulärt som ni säger!

Bara en fundering, har de utestlutit gallan eller pancreas problem rev Pancreatit? Låter som det skulle kunna vara något åt det hållet likväl, och då måste man ta röntgen och kika.
  • Anonym (Tss)
    Jesper f skrev 2025-09-03 13:44:02 följande:
    Bara en fundering, har de utestlutit gallan eller pancreas problem rev Pancreatit? Låter som det skulle kunna vara något åt det hållet likväl, och då måste man ta röntgen och kika.
    Inget som dom har kollat, har hittills bara fått undersökning med ekg och lyssnat på hjärtat. Fick tid hos vårdcentralen nu på fredag och hoppas att få svar på vad det kan vara
  • Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-02 12:05:03 följande:
    Bra

Ska säga att jag inte tror att det är blodpropp ändå, men reagerar på att de inte undersökt detta då det är mycket farligt och väldigt akut om så är fallet. Går inte att utesluta efter dina symptom.

Annars kan problem med sköldkörteln öka risken för biverkningar enligt det du beskriver. Vet inte varför du fått denna medicin, men om det beror på depressiva symptom kan faktiskt även dessa bero på sköldkörteln. Har du fått lämna prover på ditt TSH- värde?
    Dom har inte tagit något blodprov, så vet inte mitt tsh värde. Dom kollade hjärtat igen och så blev jag hemskickad. Men har tid hos vårdcentralen på fredag och hoppas på att få en mer ordentligt undersökning så man får reda på vad det är
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 13:33:38 följande:

Blir smärtorna i skuldran och sidan värre om du trycker på musklerna eller rör dig på vissa sätt? Eller är de opåverkade?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 14:26:38 följande:
    Dom har inte tagit något blodprov, så vet inte mitt tsh värde. Dom kollade hjärtat igen och så blev jag hemskickad. Men har tid hos vårdcentralen på fredag och hoppas på att få en mer ordentligt undersökning så man får reda på vad det är
    Men kollade de inte tex TSH när de skrev ut medicinen till dig? Eller, du kanske inte sökte för depression den gången?
Svar på tråden Bröstsmärta