-
Jo jag har en punkt som jag har haft ont i höger skuldra innan jag fick ont i bröstet i över 1-2månader. Känt av den lite men inget som stör, så har inte kollat upp det, men den har också blivit värre nu. Den gjorde ont när det var en som la tryck på den punktenOlsdotter skrev 2025-09-03 14:53:33 följande:Blir smärtorna i skuldran och sidan värre om du trycker på musklerna eller rör dig på vissa sätt? Eller är de opåverkade? -
Smärtorna på höger sida och bakom skuldran har blivit värre till ett större område skulle jag säga. Känns mer tydligt att det gör ont på hela höger sida fram och bak.Olsdotter skrev 2025-09-03 15:48:13 följande:Ok, men de här smärtorna du beskriver som har kommit nu efter bröstsmärtorna? Blir dessa värre om du trycker på området som gör ont, eller förblir de lika oavsett?
Har det förresten blivit något bättre alls nu sedan du slutade med medicinen? Enligt vad jag läser i tråden låter det som att det snarare blivit värre och värre, stämmer det?
Jag bad min pappa trycka på skuldran ifall det gjorde ont och det gjorde det rätt rejält faktiskt. Så funderar på att åka upp akut igen? -
Det har blivit värre tycker jag sedan jag slutadeOlsdotter skrev 2025-09-03 15:48:13 följande:Ok, men de här smärtorna du beskriver som har kommit nu efter bröstsmärtorna? Blir dessa värre om du trycker på området som gör ont, eller förblir de lika oavsett?
Har det förresten blivit något bättre alls nu sedan du slutade med medicinen? Enligt vad jag läser i tråden låter det som att det snarare blivit värre och värre, stämmer det? -
Var till akutmottagningen igen och nu kollade dom allting och alla prover var bra. Sedan tryckte läkaren runt bröstmuskeln och ska! vad ont det gjorde. Så nu är det iallafall klart att det är muskulärt som många sa i tråden. Ska kolla upp det vidare på.fredag
-
Läkaren på akuten sa att det kan vara inflammation, kramp eller sendrag och att det kan påverka att det gör ont bakom skuldran, att allt hänger ihop. Så ska ta ipren 3gr/dag i en vecka. Men har ändå tid hos vårdcentralen imorgon för att få reda på exakt vad det är, men skönt att veta att det är muskulärt :)
-
Han tryckte vid bröstmuskeln på båda sidor och det gjorde jätteont, samma smärta vid skuldran när man tryckerOlsdotter skrev 2025-09-03 19:16:50 följande:Jag tycker att det är mycket goda nyheter att det gjorde rejält ont.
Gör det ondare i bröstet om du trycker till mellan revbenen vid bröstbenet? -
Varit hos läkaren nu vid vårdcentralen, jättebra läkare. Fick reda på att jag har inflammation i bröstmuskeln och bröst fästena på både vänster och höger sida, även mikroskopiska skador i muskeln. Har också inflammation och muskelknutor vid höger skuldra. Fick utskrivet naproxen och ska ta det morgon och kväll. Skönt att få veta vad det är :)
-
Vad hjälpte dig att bli av med det? Läkaren sa överbelastning från tung träningAnonym (Ida) skrev 2025-09-06 23:09:09 följande:ja, så har jag också haft! Vilken bra läkare som tog tag i det! Vet de hur du fick det? -
Vad skönt! Märker att det blir värre varje dag jag jobbar och anstränger mig, så funderar på att sjukskriva mig för att det ska bli bättre att läka. Kontaktade även en fysio om att få hjälp, naproxen hjälper inte märker jag :/Anonym (Ida) skrev 2025-09-07 14:00:22 följande:Jag blev faktiskt av med det. Men det tog lång tid. Flera veckor, ca månad tror jag.
jag får lätt tillbaks värk på samma ställe om jag överbelastar. -
Ja det är en väldig obehaglig känsla. Var till en fysioterapeut och fick hjälp med rörlighetsövningar som ska påskynda läkningen. Hoppas inom nån månad att det är bortaAnonym (BMW) skrev 2025-09-10 15:37:58 följande:Det var precis det jag trodde för det lät så likt det jag hade en gång.Samma här. Det räcker att jag gör någon bröstövning för tungt på gymmet så sticker det till lite i samma område. Jag vill absolut inte få tillbaka det. Har helt slutat med rodd t ex.Anonym (Ida) skrev 2025-09-07 14:00:22 följande:Jag blev faktiskt av med det. Men det tog lång tid. Flera veckor, ca månad tror jag.
jag får lätt tillbaks värk på samma ställe om jag överbelastar. -
Ja verkligen, det känns skönt!Anonym (Hm) skrev 2025-09-12 20:20:30 följande:Skönt att du fick veta vad det var och att du fick hjälp. -
Fysioterapeuten undersökte igen och sa att det inte är en muskelinflammation som man trodde förut, utan det är en revbenslåsning och framme vid bröstet är det tietzes syndrom.
-
Hade ingen aning att de gör ihop, men det låter rimligt. Hur blev du av med revbenslåsningen? Har du något hjälpmedel för att hantera när du känner av tietz?Anonym (Ida) skrev 2025-09-25 21:03:29 följande:Intressant! Det är ju väldigt lika tillstånd! Har också haft alla dessa. De hör lite ihop. Fick revbenslåsning vid kraftig hosta 2 ggr faktist. Gjorde så ont att jag inte kunde sova!
tietz hade jag i 1 år och känner ännu av det.
så detta är nåt man dras med som lät kommer vid överansträngning.
Vad jag läst så verkar det väldigt svårt att bli av med och är långdraget :/ -
Oj vad jobbigt att gå med det så lång tid, skönt att det känns bättre idag! Fysion jag går till sa att det är en väldigt lång läkningsprocess, även om det har läkt så kan smärtan vara kvar under en längre tid. Ska testa dry needling nästa gång och se om det kan hjälpa någotAnonym (Ida) skrev 2025-10-05 23:16:49 följande:Nej, jag har inget hjälpmedel. Jag hade revbenslåsning över en månad. Bara försökte undvika allt som gjorde ont. TIetz hade jag jättelänge. Över ett år sedan släppte det och känns bara av lite ibland.