Hornper skrev 2025-09-05 14:56:40 följande:
Tack för ett bra svar! Här har du tänkt till, vilket jag misstänker att du kanske inte hade gjort innan du skrev ditt förra inlägg.
Ja, om män blir bortvalda pga demografiskt överskott eller av andra skäl kan man ju fundera över. Jag vill dock påstå att ett mansöverskott som överstiger det för Indien och Kina knappast gör det lättare för män att hitta en partner, hur man än ser på saken.
Gruppvåldtäkter är, tycker jag iaf, en markör för hur det står till med kvinnosynen i ett samhälle. Du påstår att gruppvåldtäkter fanns redan före den demografiska förändringen, och det har du säkert rätt i. Däremot har du helt fel när du säger att det inte har ökat i nämnvärd omfattning på senare tid. Enligt BRÅ mer än fyrdubblades antalet gruppvåldtäkter (våldtäkt med mer än en gärningsperson inblandad) under perioden 1995 - 2006, alltså på bara nio år.
bra.se/download/18.3433db6019301deaa6b7105/1731411562300/2008_13_valdtakt_mot_personer_over_15_ar.pd
Efter 2006 finns inte sådana data tillgängliga, fråga mig inte varför. Beror då ökningen på mansöverskott, importerad misogyn kultur eller någon annan faktor X? Jag avstår från att gissa och nöjer mig med att konstatera faktum.
Ang. din punkt 4 ( länder med andra kulturer etc.). Visst, men den migration vi haft till Sverige har naturligtvis påverkat även vår kultur, konstigt vore det annars.
Min slutsats: jag är övertygad om att en jämn könsfördelning är av godo, både i det lilla formatet (t.ex. en arbetsplats) och i det större (hela riket).
Att den stora gruppen bortvalda män skulle nöja sig med sin tillvaro och t.ex. ägna sig åt körsång eller porslinsmålning istället för fruntimmersjakt är en from men tyvärr helt orealistisk förhoppning. Män (ja, alla män!) är helt enkelt för kåta för det.
Så om du tycker att Valerie Hudson har fel i sin tes (= mansöverskott har övervägande negativa konsekvenser), ber jag dig komma med fler motargument
Överskott av män leder till ett farligare samhälle. Speciellt om det handlar ommän från en väldigt avvikande kultur.