• Anonym (Morsan)

Vägrar jobba hemifrån med bonussonen

Skriver för att få input från andra att ta med min man. Han får tycka vad han vill att jag rapar ut våra problem på internet. 

Min mans son bor hos oss varannan vecka. Vi har två gemensamma också. Jag har från start sagt att jag inte kommer särbehandla hans son negativt men kommer ta noll ansvar. Den fällan gick jag i under en annan relation där jag tog en jävla massa ansvar för barnen och blev heltidsmorsa åt hans ungar.

Hans son har anpassad skolgång och är hemma två dagar i veckan. Han är runt 10 år (vill inte säga för mycket). På mitt jobb har vi möjlighet att jobba hemifrån vid behov, max två dagar i veckan. På min mans arbetsplats kommer det från och med januari nästa år inte längre vara möjligt att jobba hemifrån. Nu tycker han att jag kan ta ut mina två dagar att jobba hemma så jag kan passa på sonen dom dagarna han är hemma. Han son älskar att titta på tv och har gärna på hög volym. Jag behöver lugn och ro när jag jobbar. Behöver också ta många samtal. Jag trivs verkligen inte att jobba hemifrån oavsett. Jag har sagt att han och sonens mamma får lösa det här, jag lägger mig inte i. När han påpekar att jag jobbat hemifrån för att vara med våra barn vid typ studiedagar, vab osv så är det särbehandling men jag håller verkligen inte med. Att jag tar ansvar för VÅRA barn är skillnad på att förväntas ta ansvar för hans och ex-fruns barn. Jag har noll rättigheter att ta beslut om hans liv men ska ändå anpassa mitt liv efter honom? Jag skulle inte tro det. Även om jag känner mig säker på min sak så blir jag osäker när mannen kallar mig egoist osv. Någon här som har en åsikt?

• Svar på tråden Vägrar jobba hemifrån med bonussonen
  • Anonym (Hm)

Det är en otroligt svår balans där måste jag säga. En del av mig vill säga att det är mannen och hans ex som får lösa problemet, en annan del av mig vill säga att gifter man sig får man ta hela paketet. Jag hade fråm början aldrig gift mig med en man vars barn jag inte kan behandla som mina egna. Har ni däremot haft den överenskommelsen från början och när du gick in i äktenskapet, är det den överenskommelsen som gäller. 

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-02 14:44:02 följande:

Det är en otroligt svår balans där måste jag säga. En del av mig vill säga att det är mannen och hans ex som får lösa problemet, en annan del av mig vill säga att gifter man sig får man ta hela paketet. Jag hade fråm början aldrig gift mig med en man vars barn jag inte kan behandla som mina egna. Har ni däremot haft den överenskommelsen från början och när du gick in i äktenskapet, är det den överenskommelsen som gäller. 

Tack för nyanserat svar. Det jag borde ha förtydligat var att jag förklarade för min man när vi träffades om hur det blev i förra relationen och att jag inte ville ta något ansvar för hans barn om vi skulle fortsätta ses. Han var väldigt förstående kring detta och accepterade det fullt ut. Men nu när det inte passar honom längre så vill han att jag ska göra något jag inte vill och då är jag egoist när jag säger nej. Jag respekterar att han och hans ex tar alla beslut om deras son men då ska dom också ta ansvar när det gäller. Tycker jag. 
  • cosinus

Jag skulle vilja säga så här:

Stå på dig och låt pappan och mamman lösa det vardagliga normalfallet. Det är inte din sak att konstant anpassa dina arbetstider utefter bonussonen då det givetvis kommer vara en ganska stor uppoffring att arbeta hemma två dagar och samtidigt ha ansvar för en 10-åring.

Däremot kan jag tycka att du om du ändå behöver ha era gemensamma hemma (typ VAB eller stängningsdagar eller annat) då kan det vara rimligt att även bonussonen kan vara hemma. 

Inte vara fullständigt fyrkantig i alla sammanhang eftersom ni ändå måste funka som familj och sonen inte ska känna sig exkluderad men heller inte vara den som löser det vardagspussel som enbart berör bonusen.

• Anonym (Q)

Jag tycker också att det är stor skillnad på att jobba hemifrån med barn en studiedag eller någon enstaka gång om någon är sjuk eller så, jämfört med att vara fast barnvakt två jobbdagar i veckan. Det föregående kan du kanske tänka dig att ställa upp på för alla barn i hushållet, medan det senare inte kommer att funka och som du därför inte kommer att gå med på.

• Anonym (Morsan)
    cosinus skrev 2025-09-02 15:06:06 följande:

Jag skulle vilja säga så här:

Stå på dig och låt pappan och mamman lösa det vardagliga normalfallet. Det är inte din sak att konstant anpassa dina arbetstider utefter bonussonen då det givetvis kommer vara en ganska stor uppoffring att arbeta hemma två dagar och samtidigt ha ansvar för en 10-åring.

Däremot kan jag tycka att du om du ändå behöver ha era gemensamma hemma (typ VAB eller stängningsdagar eller annat) då kan det vara rimligt att även bonussonen kan vara hemma. 

Inte vara fullständigt fyrkantig i alla sammanhang eftersom ni ändå måste funka som familj och sonen inte ska känna sig exkluderad men heller inte vara den som löser det vardagspussel som enbart berör bonusen.

Tack för svar. Hittills har min man jobbat hemifrån dom dagar som hans son är ledig men jag har sagt att nästa år om jag måste vabba osv så är det såklart inga problem dom dagar som hans son också är hemma. Eftersom han jobbar hemifrån två dagar i veckan för sonens skull så tar jag all andra vab och studiedagar för att vara schysst. Han har knappt vabbat något för våra barn. 
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Q) skrev 2025-09-02 15:10:39 följande:

Jag tycker också att det är stor skillnad på att jobba hemifrån med barn en studiedag eller någon enstaka gång om någon är sjuk eller så, jämfört med att vara fast barnvakt två jobbdagar i veckan. Det föregående kan du kanske tänka dig att ställa upp på för alla barn i hushållet, medan det senare inte kommer att funka och som du därför inte kommer att gå med på.

Jag har aldrig vabbat för hans son (vet inte ens om jag kan det?) men däremot har jag jobbat hemifrån ett par gånger när hans son varit lite krasslig och mannen verkligen måste in till jobbet. Då får jag knappt något jobb gjort. Dom gånger jag jobbat hemifrån med något av mina barn är det mycket lättare. Då kan jag säga till att hen ska vara tyst vid möten och telefonsamtal men det går inte alls med bonussonen. Så det är i princip omöjligt för mig att vara hemma. Och även om det varit praktiskt möjligt så vill jag inte låsa upp mig på det sättet. Föredrar att vara på jobbet. 
  • beli
    Anonym (Morsan) skrev 2025-09-02 15:22:44 följande:
    Jag har aldrig vabbat för hans son (vet inte ens om jag kan det?) men däremot har jag jobbat hemifrån ett par gånger när hans son varit lite krasslig och mannen verkligen måste in till jobbet. Då får jag knappt något jobb gjort. Dom gånger jag jobbat hemifrån med något av mina barn är det mycket lättare. Då kan jag säga till att hen ska vara tyst vid möten och telefonsamtal men det går inte alls med bonussonen. Så det är i princip omöjligt för mig att vara hemma. Och även om det varit praktiskt möjligt så vill jag inte låsa upp mig på det sättet. Föredrar att vara på jobbet. 
    Om du föredrar att vara på jobbet, varför är du då inte på jobbet? Du skrev att man FÅR jobba hemifrån två dagar i veckan. Du måste ju inte. Eller har jag missat nåt?
  • Jemp

Nej, det är inte rimligt att förvänta sig att du ska jobba hemifrån med barn två dagar i veckan, mot din vilja. Jag tycker inte det är rimligt om det hade varit ditt biologiska heller. Förälder får vabba i den omfattning som krävs för att möta barnets behov. 

• Jemp
    beli skrev 2025-09-02 15:30:03 följande:
    Om du föredrar att vara på jobbet, varför är du då inte på jobbet? Du skrev att man FÅR jobba hemifrån två dagar i veckan. Du måste ju inte. Eller har jag missat nåt?
    Det är ju precis det som är frågeställningen. Att sambon förväntar sig att hon jobbar hemifrån för att ta hand om hans barn.
  • fornminne
    beli skrev 2025-09-02 15:30:03 följande:
    Mannen vill att TS ska vara hemma när hon kan och i praktiken ta hand om hans barn, fast hon knappt får något gjort då.

TS, det är ett orimligt krav att ställa av din man. Ditt jobb måste självklart gå före, förstår han inte det? Om du ändå ska vara hemma med något av de andra barnen, då bör självklart bonussonen också kunna vara hemma. Men inte att du binder upp dig på schema.

Bonussonen är mannens och hans ex ansvar. Om du dessutom har svårt att sköta ditt jobb när du jobbar hemifrån och bonussonen är där, är det ju ett direkt olämpligt upplägg. Har du förklarat det för din man?
Svar på tråden Vägrar jobba hemifrån med bonussonen