Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Vägrar jobba hemifrån med bonussonen

Anonym (Kompromiss) skrev 2025-09-02 16:07:42 följande:

Barnet bodde varannan vecka hos er? 

Jag kan förstå hur du känner, men även förstå din man. En kompromiss kanske skulle kunna fungera? Där du jobbar hemifrån en dag på "er" vecka, och maken tar den andra dagen? Givetvis ska ni dela på all annan VAB och ledigheter.

Det skulle innebära att du får en lite sämre arbetsmiljö typ 2 dagar i månaden. Kanske kan vara okej?

Om bonussonen för oväsen medan TS har viktiga telefonsamtal handlar inte bara om " lite sämre arbetsmiljö.".
  • Anonym (G)

Att TS kan inte sköta sitt jobb på grund av att bonussonen är högljud när TS tar jobbsamtal handlar inte nödvändigtvis om att han behandlas sämre än TS egna barn..

Man kan förlora möjligheten att jobba hemifrån om det är oväsen i bakgrunden.
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-02 14:44:02 följande:

Det är en otroligt svår balans där måste jag säga. En del av mig vill säga att det är mannen och hans ex som får lösa problemet, en annan del av mig vill säga att gifter man sig får man ta hela paketet. Jag hade fråm början aldrig gift mig med en man vars barn jag inte kan behandla som mina egna. Har ni däremot haft den överenskommelsen från början och när du gick in i äktenskapet, är det den överenskommelsen som gäller. 

• Anonym (G)
    Anonym (Morsan) skrev 2025-09-02 15:22:44 följande:
    Jag har aldrig vabbat för hans son (vet inte ens om jag kan det?) men däremot har jag jobbat hemifrån ett par gånger när hans son varit lite krasslig och mannen verkligen måste in till jobbet. Då får jag knappt något jobb gjort. Dom gånger jag jobbat hemifrån med något av mina barn är det mycket lättare. Då kan jag säga till att hen ska vara tyst vid möten och telefonsamtal men det går inte alls med bonussonen. Så det är i princip omöjligt för mig att vara hemma. Och även om det varit praktiskt möjligt så vill jag inte låsa upp mig på det sättet. Föredrar att vara på jobbet. 
    Du får nog svar att av vissa för att du är bonusmamma.
    Enligt FL har bonusmammor alltid större skyldigheter än bioföräldrar samt bonuspappor.

Skulle man som bioförälder fråga " att mitt barn skriker och väsnas när jag jobbar hemifrån och har viktiga möten det en bra ide att jobba hemifrån" ?
  • Anonym (G)
    Anonym (SA) skrev 2025-09-02 22:56:01 följande:

Är det så få som förstår vad "jobba hemifrån" innebär?? Hade jag varit arbetsgivare och fått nys om att en anställd planerar sitt familjeliv utifrån när den är "jobbar hemma" så den kan vara barnvakt åt sina eller någon annans ungar, då hade det varit en före detta anställd!

Många är medvetna om att man är hemma med barn och de bryr sig inte så länge arbetet är gjort , barn / TV väsnas inte i bakgrunden.
  • Anonym (G)
    Jofro skrev 2025-09-03 09:41:36 följande:
    Vägrar jobba hemifrån med bonussonenHejsan TS, 

Nu har du ju redan från början sagt hur du vill ha det och hur du haft det innan så där har du ju redan sagt ifrån. 

Dock har jag väldigt svårt att förstå hur man som vuxen människa kan, i min mening, skilja så oerhört på dina och mina barn. Ni är väl ett hushåll/ familj och då får man ibland bita i det sura äpplet och lösa så att det funkar för alla. Jag har 2 barn, min barn har 3 sedan tidigare och vi väntar tillsammans ett barn. Jag skulle för min värld inte ens drömma om att skilja så på barnen. Bor dem hemma hos oss ena veckan så löser VI som hushåll/ familj det. Bor dem hemma hos sin mamma så löser hon det. Skälvklart ska man som bonisförälder inte lägga sig i allt som saker som rör barnens läkarbesök etc, där kan jag tycka att det blir svårt och bioföräldrarna får steppa in. Men saker som rör ens egen vecka tycker jag att man som hushåll får lösa själva. 
    Jag utgår också alltid från hur barnen ser på saker och ting. Dem märker saker som vi tror att dem inte märker av, speciellt barn med svårigheter. Så även om du inte tror att du särbehandlar så kommer det märkas, speciellt om barnet i fråga börjar märka att hans 2 dagar hemma börjar ställa till det. 

Tycker du ska dra det med dig själv en gång till och fundera på om dessa 2 dagar är så fruktansvärt jobbiga och vilken betydelse det har för övrig vardag om du skulle göra detta eller om ni skulle kunna dela på dagarna så att ni tar en dag var? Din man kanske har lättare att få tillstånd att jobba hemma en dag under de omständigheterna?

Ha det bäst och hoppad att det löser sig 🌸
    Har du någonsin jobbat hemifrån?
    Förstår du inte att jobbet ska skötas hemifrån på samma nivå som på kontoret om man inte vill få sparken?
    TS vill inte heller ha sina egna barn hemma 2 dagar per vecka , så hon inte gör skillnad på barnen.
  • Anonym (G)
    Anonym (SA) skrev 2025-09-02 22:56:01 följande:

Är det så få som förstår vad "jobba hemifrån" innebär?? Hade jag varit arbetsgivare och fått nys om att en anställd planerar sitt familjeliv utifrån när den är "jobbar hemma" så den kan vara barnvakt åt sina eller någon annans ungar, då hade det varit en före detta anställd!

Det märks att du är inte arbetsgivare...

Många vill attrahera och behålla duktiga anställda och bryr sig inte varför de anställda vill jobba hemifrån så länge de sköter sitt jobb.
    Problemet är hos TS att hon inte kan jobba hemifrån eftersom pojken för oväsen.

Men många har barn som förstår att man inte väsnas när som helst.
  • Anonym (G)

Du och TS har kanske inte samma arbetsuppgifter...

Om man behöver svara i telefon under hela arbetstiden skulle ens arbetsgivare möjligtvis inte acceptera att man svarar inte i telefon eller att folk hör inte vad man säger eftersom det är oväsen i bakgrunden hela tiden.

Många har headset med hörlurar när de ringer i jobbet , men TV i högsta ljudnivå och skrik hörs ändå.

EpicF skrev 2025-09-04 14:21:28 följande:
    Nu accepterar arbetsgivare att man av olika anledningar kanske inte alltid kan ge 100% under en arbetsdag. 

I mitt fall så kan minsta störningsmoment innebär döden. Men jag klarar ändå av att jobba hemma om barnen av olika anledningar är hemma den dagen (detta oavsett om det är gemensamma, egna eller bonusbarn). Jag gör det helt enkelt för min familj och det accepterar min arbetsgivare tack och lov. 
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2025-09-04 14:59:03 följande:
    Nej, det låter inte knasigt alla utan normalt och ärligt.

Tror folk som vobbar ger 100% den dagen?

Det är att hon förmodligen inte kommer att kunna ge 100% den dagen. Precis som inte heller ger 100% då hon jobbar hemma när barnen är hemma pga studiedag. Det är fullt normalt att inte klara av att ge 100% varje dag och det något som accepteras av normala arbetsgivare (även inom bank/finas och offentlig sektor). 
    Det är skillnad mellan 0 % - 100 %.

Om arbetsuppgifterna till en står del består av att prata i telefon då kan man inte alls sköta sitt jobb alls om man inte kan ta telefonsamtal.

Att inte jobba alls när man vobbar accepteras inte av "normala arbetsgivare".
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2025-09-04 14:19:01 följande:
    Därför så finns det idag något som heter hörlurar. Det är väldigt bra uppfinningen man kan använda om man vill ha lugn och ro. 

Nej, jag skrev inte att hon skulle strunta i att jobba när hon jobbar hemifrån. 
    Har du någonsin testat att ta samtal med headset?

Du hör kanske inte skrikandet i bakgrunden med hörlurar , men personen du pratar med i mikrofonen hör garanterat om barn skriker och TV-n är på hög volym.
Svar på tråden Vägrar jobba hemifrån med bonussonen