Anonym (E) skrev 2025-09-02 19:17:28 följande:
Det går absolut! Eftersom du har en del övervikt så kommer det gå rätt fort i början med små ändringar.
Jag vet inte hur du äter idag men börja med att starta dagen med gröt eller kokta ägg till frukost, det är mättande, nyttigt och du står dig länge fram till lunch. Gå promenader varje dag 30-60 minuter, när den rutinen sitter och du känner dig bekväm så kan du börja skippa kolhydraterna till middagen, det är väldigt viktigt att du inte gör för mycket på en gång, det är inte hållbart i längden. Jag har inte varit lika stor men har gått upp och ner i perioder, så fort jag tyckte att det blivit lite för mycket lår etc så har jag kört diverse dieter, vissa har funkat bättre än andra men då jag har gått all in på en gång så har det dels varit mer mentalt jobbigt och sen när jag gått tillbaka till att äta som vanligt så har kilona smugit tillbaka, nu är jag nöjd men ser till att fortfarande röra på mig (älskar promenader numera) och äta nyttigt både till frukost och lunch (middagen är den måltid jag unnar mig lite pasta och gräddsås tex så vågen står still :)
Lycka till
Jag brukar äta äggröra till "frukost"/lunch. Ibland med bacon, ibland utan. Det häller till middag.
Jag tror att ett problem för mig är att jag äter ganska stora portioner av ganska energirik mat, eller godis. Min hjärna är bra på att stänga ner hungerkänslor tills det är "för sen", och då blir det ofta så att jag inte klarar av att tänka och fatta beslut, så då äter jag ofta sånt jag bara kan stoppa i munnen, godis, pålägg, kalla korvar osv. Och så klart då ashungrig. Därav att jag behöver plannera ordentligt, tänker jag.