• Anonym (Gina)

Diagnostisera mig

? huvudvärk men inte den vanliga sorten utan lite mer flyttandes, ibland bakom ögat, ibland i bakhuvudet osv
    ?stickande/domnande känsla i huvudet som flyttar sig 
    ? tryckkänsla i ögat/öron och ibland näsa
    ? ibland ångest 
    ? koncentrationssvårigheter 
    ? pipande tinnitusliknande ljud som kommer i några sekunder
    ? senaste gångerna kommit i samband med mensen

Varit på vc och det enda som konstaterades var låga järnreserver som jag enligy provtagning för några månader sedan fått ut. 
    De flesta symtomen låter ju som migrän, men dessa domningar som flyttar sig i huvudet känns udda och obehagliga. 

Någon som känner igen symtomen? 

• Svar på tråden Diagnostisera mig
  • baaa
    Anonym (Gina) skrev 2025-09-03 13:26:44 följande:
    Diagnostisera mig

? huvudvärk men inte den vanliga sorten utan lite mer flyttandes, ibland bakom ögat, ibland i bakhuvudet osv
    ?stickande/domnande känsla i huvudet som flyttar sig 
    ? tryckkänsla i ögat/öron och ibland näsa
    ? ibland ångest 
    ? koncentrationssvårigheter 
    ? pipande tinnitusliknande ljud som kommer i några sekunder
    ? senaste gångerna kommit i samband med mensen

Varit på vc och det enda som konstaterades var låga järnreserver som jag enligy provtagning för några månader sedan fått ut. 
    De flesta symtomen låter ju som migrän, men dessa domningar som flyttar sig i huvudet känns udda och obehagliga. 

Någon som känner igen symtomen? 

jag frågade chatgpt

Vanliga möjliga förklaringar

Migrän eller hormonell huvudvärk
    Många får huvudvärk i samband med mensen på grund av hormonförändringar. Migrän kan ge tryckkänsla, påverka ögon/öron, koncentrationssvårigheter och ibland även domningar/stickningar.

Spänningshuvudvärk
    Kan ge en mer ?flytande? smärta som förflyttar sig, ofta med tryckkänsla och koncentrationssvårigheter. Stress/ångest kan förstärka detta.

Bihålor/öron
    Tryckkänsla i ögon, näsa och öron kan ibland komma från bihålor eller mellanörat.

Tillfällig tinnitus
    Pipande ljud som varar några sekunder är vanligt och oftast ofarligt. Kan förvärras av stress eller hormonförändringar.

När man bör vara extra uppmärksam

Sök vård snarast om något av följande inträffar:

Plötslig, intensiv huvudvärk (?åskknallshuvudvärk?).

Ihållande domningar, förlamning, tal- eller synpåverkan.

Huvudvärk som blir successivt värre vecka för vecka.

Huvudvärk i kombination med feber och nackstelhet.

Annars är det klokt att boka tid på vårdcentralen om:

Symtomen återkommer regelbundet vid mens.

Du får tydliga koncentrationssvårigheter eller påverkan på vardagen.

Tryck, tinnitus och huvudvärken börjar bli långvariga.

• Anonym (Anonym)

Jag tycker att alltihop låter som besvär relaterade till ångest/oro/stress. Förstärks det i samband med mens kan man i första hand prova något preventivmedel som gör att man inte får mens kombinerat med kbt för att lära sig hantera ångest.

• Anonym (Crazy Bogdan)

Låter som lathet.

Nä, men ut och rör på dig varje dag så kommer skiten försvinna.

• Anonym (Sussi)

Har du provat läkemedel mot migrän? 

Min migrän triggas bland annat av ångest, så att du har migränsymptom och ångestsymptom samtidigt låter inte konstigt i mina öron. 

• Anonym (Crazy Bogdan)
    baaa skrev 2025-09-03 17:17:03 följande:
    jag frågade chatgpt

Många får huvudvärk i samband med mensen på grund av hormonförändringar. Migrän kan ge tryckkänsla, påverka ögon/öron, koncentrationssvårigheter och ibland även domningar/stickningar.

Spänningshuvudvärk
    Kan ge en mer ?flytande? smärta som förflyttar sig, ofta med tryckkänsla och koncentrationssvårigheter. Stress/ångest kan förstärka detta.

Bihålor/öron
    Tryckkänsla i ögon, näsa och öron kan ibland komma från bihålor eller mellanörat.

Tillfällig tinnitus
    Pipande ljud som varar några sekunder är vanligt och oftast ofarligt. Kan förvärras av stress eller hormonförändringar.

Varför då?
  • Anonym (Crazy Bogdan)
    baaa skrev 2025-09-03 17:17:03 följande:
    jag frågade chatgpt

Spänningshuvudvärk

Bihålor/öron

Tillfällig tinnitus

Jag frågade min korkade kusin från landet. Hen hade inte heller någon aning.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jämn)

Kan ju vara en idé att kolla upp tänderna. Gå till en tandläkare och beskriv symptomen.

• Anonym (Jämn)

Och en öron näsa hals läkare förstås

• longwalkhome

Ångst och stress låter det som. Framförallt ångest kan trigga allt mellan himmel och jord. Och det måste inte vara ett direkt anfall som vissa tror utan kan ligga kroniskt i bakgrunden utan att man direkt tänker på det utan fokus riktas på alla symtom man har.

Vad har du för jobb, tränar du? Hur sover du, hur är komforten i din säng? Många kuddar? Går du regelbundet till tandläkaren/hygienisten? Be dom kolla om du gnisslar tänder. Mycket diffusa problem (huvudvärk, nackvärk etc) kan hänga ihop med spänningar i käkområdet. Likaså kan dåliga muskler i ryggen stråla upp mot nacken.

• Anonym (Gina)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-04 16:24:24 följande:

Jag tycker att alltihop låter som besvär relaterade till ångest/oro/stress. Förstärks det i samband med mens kan man i första hand prova något preventivmedel som gör att man inte får mens kombinerat med kbt för att lära sig hantera ångest.

Funderar på om jag utvecklat någon kraftigare variant av pms med tanke på att det alltid är i samband med 
    mensen. Hormonella preventivmedel kan jag inte använda pga ärftliga faktorer och stor känslighet för hormoner.
Svar på tråden Diagnostisera mig