Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några

Lite småkylig dusch om man vill känna livet i sig. Stressen får en att vakna men håller inte i sig så länge. Värre med kaffe isåfall, där koffeinet sätter sig i hjärta och pushar adrenalinet i flera timmar framåt. 

• Mayjel
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-04 20:41:59 följande:
    Dusch på morgonen är inget för mig.
    Kaffet däremot, utan det vaknar jag inte. Men att det skulle ha effekt i flera timmar? Inte på mig. Men jag är förvisso en kaffetunna de luxe med en förbrukning på minst tio koppar per dag. Minst.
    Koffein hämmar kroppens upptag av kollagen, det protein som håller huden spänstig och ung. Bara så du vet.
  • Mayjel
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-04 21:19:34 följande:
    Åh fan.. nåja, man kan inte få allt.
    Med tanke på att jag hällt i min dessa mängder i minst 45 år så ser jag ändå bra ut. Hyfsat rynkfri än så länge. 
    Säkert. Då är du ett medicinskt under. Kaffe förstör hyn, särskilt om man missbrukar det.
  • Mayjel
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-05 05:32:41 följande:
    Efter att ha läst på lite då... kaffe kan ha den effekten. Men har det inte på alla.

Så var det med det.
    Jag är alltså inget medicinskt under. Tungan ute
    Kaffe kan påverka folks energinivåer på olika sätt men inte kollagenet. Det blockeras av koffein, ju mer man dricker av det. Och tio koppar om dagen är inte hälsosamt, helt oavsett.
  • Mayjel
    Anonym (Cilla) skrev 2025-09-07 10:07:54 följande:
    Bara jag som dricker kaffe för att det är gott och inte för att få koffein? Jag är då väldigt ensam om att köpa koffeinfritt kaffe har jag märkt. 

Bra förslag faktiskt. Jag tycker kaffe är gott att smaksätta olika saker med, typ bakverk eller kanske en god glassdrink om somrarna. Ska kolla efter detta vid nästa Ica-besök. Antar att koffeinfritt kaffe smakar likadant som vanligt kaffe då? 

När jag är extra trött vid vakning (sker ofta under de perioder då man har järnbrist) så tar jag två Dextrosol ibland. Rent druvsocker som får en att vakna och ger lute extra energi för en kortare stund. Men det räcker gott tycker jag.

• Mayjel
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-10 15:02:03 följande:

Så, um, jag har varit sjuk. Eller, jag är fortfarande sjuk, men jag har legat däckad med 40 graders feber. Hurra för mig.

Jag ska läsa ikapp tråden, 

Här är min sketch. Egentligen ska hon ha klänning på sig, med kjolen hängande ner över väggen, men jag får inte till den. Jag måste hitta en bra referens. Och sen ska det också bli trädgrenar utanför fönstret. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska göra med hår och om hon sitter framför eller bakom gardinen.

Åsikter?

Förlåt att den är på fel ledd. jag verkar inte kunna ändra det.

Hon ser ledsen ut. 
  • Mayjel
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-10 16:16:16 följande:
    Det är kanske inte riktigt meningen, men visst. Hon ska titta ut på snön som faller. Jag hade Enyas Amid the falling snow i skallen i veckor mitt i sommaren sp jag bestämde mig för att göra en bild inspirerad av den sången.
    Ja, det var nog bara ett första intryck man fick där, kanske tillagt med lite projicerande. Bilden är fin. Gillar också Enya, särskilt låten China roses, som har en så fin melodi.
Svar på tråden Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några