• Anonym (frågan)

Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några

Jag försöker bygga uppp mig själv på olika vis, och behöver nu inspiration/vägledning för morgonrutiner. 

Just nu är mina morgonrutiner:
    -Kravla ur sängen två timmar efter klockan ringer
    -Dra på mig en tröja
    -Gå från det mörka sovrummet till det mörka vardagsrummet och sätter mig framför datorn.

Jag vill inte leva så egentligen, men är som fast. Det hjälper inte att jag har autism heller, och har lätt för att tappa bort både tid och tankar/sysslor.

• Svar på tråden Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några
  • Anonym (S)

Jag börjar alltid dagen med en dusch. Känner mig trött och seg annars. Sedan dricker jag kaffe och äter frukost.  Känner mig superpigg efter det. Snoozar aldrig mer än 10 minuter. 

• Anonym (A)

Brygger kaffe och börjar dagen med en kopp, sen en ordentlig frukost.

• Anonym (frågan)
    Anonym (S) skrev 2025-09-03 17:35:08 följande:

Jag börjar alltid dagen med en dusch. Känner mig trött och seg annars. Sedan dricker jag kaffe och äter frukost.  Känner mig superpigg efter det. Snoozar aldrig mer än 10 minuter. 

Vettigt att inte snooza mer än så. Själv kan jag stänga av klockan i sömnen.
    Anonym (A) skrev 2025-09-03 17:58:53 följande:

Brygger kaffe och börjar dagen med en kopp, sen en ordentlig frukost.

Jag kanske ska lära mig dricka kaffe?
  • Lönnsirap

Då och då behöver jag åter uppfinna mig själv och faktiskt skriva en lista med vad som "behövs" på morgonen. 

Och där ingår att få med mig prylar, dvs mat, mobil, väska och dator. Likaså plockar jag oftast ur/i diskmaskinen utifrån att jag är så trött att jag inte vill ha ansvar på morgonen. Så helst får någon annan göra saker som barn/tonåringar behöver. 

Och likaså är jag inte speciellt fokuserad på att äta, få kaffe och liknande, utifrån att det också kan göra i samband med resan till jobbet, eller första stunden där.

Vissa dagar kräver mer, och då plockar jag ihop INNAN eller skriver ordentlig lista! 

Det finns rätt mycket tips på Youtube om vad som skulle kunna ingå, såsom att faktiskt få dagsljus, vänta en timme med kaffet och få in lite rörelse. 

Mel Robbins tipsade en gång om att räkna ner ifrån 5.

5-4-3-2-1 kan hjälpa en att bryta av att man fastnat i sängen. Jag har inte behövt det, eftersom jag numera är så gammal att urinblåsan vackert tvingar upp mig. 

Som tips vill jag också ge att öva på bra rutiner där det är som enklast. Lägga sig i tid och varva ner, är också en grund till att få en morgon som fungerar. Likaså att få dagsljus innan lunch. 

• Studentpappa

- kliv upp
    - ät frukost 
    - klä på sig 
    - väck barn (om man har några)
    - tjata om diverse 
    - åk till jobb och skola 

Detta utspelar sig mellan 06-0730 vardagar, utan barn hade jag varit klar 40 min tidigare.

Ride it like you stole it
  • Anonym (C)

Går upp när klockan ringer
    Startar kaffe och gröt
    Dusch
    Äter frukost 
    Klär på mig
    Går till tåget som tar mig till jobb

• Anonym (Morgonpigg)

Jag hinner med en hel del på morgnarna.

Vaknar alltid av mig själv, men försöker ligga kvar tills klockan ringer kl 5:30.
    Går upp och släpper ut hundarna.
    Gör frukost samtidigt som jag tar hand om kvällens/nattens disk (har tonåringar).
    Jag och hundarna äter frukost och jag går igenom kalendern och mailen för att se vad som händer samt skriver listor med vad jag behöver göra under dagen.
    Tränar ett kort träningspass (varannan dag) och tar sedan ut hundarna på en löprunda.
    Hem och väcker barnen, ger mannen en kopp kaffe på sängen samt duschar, borstar tänder, fixar håret och annat fix för att bli presentabel.
    Hjälper barnen bli färdiga inför skolan och pratar lite med dem.
    Bäddar sängar och plockar undan stök och småsaker. Jag försöker klara av något städmoment, som att torka av badrummet, dammsuga en våning eller få undan lite tvätt (10-20 minuter totalt och går bra att skippa emellanåt när jag inte känner för det).
    Följer yngsta barnet till skolan och går sedan till jobb. Startar upp jobbdatorn vid 8:30 de flesta dagar.

• cosinus

Jag vill göra så lite som möjligt på morgonen. Gör klart det jag behöver kvällen innan. 

ställer väckaren på 6:20. Drar mig 2-3 minuter. Kliver upp, kissar, drar på mig träningskläder, dricker ett glas smoothie (klar från kvällen innan), borstar tänderna, drar ihop håret i en tofs, tar väskan och går ut genom dörren 6:35. Inne genom dörrarna på gymet 6:45.

på jobbet 07:50 typ eller så åker jag hem om nåt av barnen behöver skjuts på morgonen. Men de är alla tonåringar så de klarar sig själv iväg som regel. 

• Anonym (Cilla)

TS, hur ser ditt liv ut i övrigt? Jobbar du? Pluggar du? Arbetslös? Barn? Partner? Sambo?

Svar på tråden Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några